Gå til innhold
Arkivverket

[#16698] Niels Christophersen Iverstuen, gift 25.1.1835 i Sel


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Jeg har et problem med å finne ut av min ane Niels Christophersen Iverstuen og hans kone Kari Syversdatter Gaardens aner og slekt. De ble gift i Sel kirke 25.1.1835 med foreldre Christopher Iverstuen og Syver Gaarden. Med mine begrensede kunnskaper om Gudbrandsdalen vil jeg gjerne ha litt tips og hjelp til å komme videre med disse to. Hvor ligger f.eks. Gaarden? Jeg ser at Kari Syversdatter skal være født i Sel, så kanskje den ligger der? mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Da de giftet seg opplyses det at Niels var 31 år og fra Fron, mens Kari var 23 år og fra Sel.Niels Christophersen, døpt 24.31805, Fron, foreldre Christopher Torgersen og Berit Poulsdatter. I 1801 er Christopher Torgersen ugift, national soldat, og bor sammen med mora Ane Christophersdatter, 71 år og enke, på Sigstadtrø i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Fra folketellinga for 1801 på Gaarden, Sel: Syver Hansen 40 år, gårdbruker, kona Anne Knudsdatter, 38 år og fire barn i alderen 2-15 år. Disse blir vel i gamleste laget til å være foreldre til Kari ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei igjen Trond Takk for nytt funn, men her er det nok knappe marginer, hvertfall hvis Anne Knudsdatter skal være Karis mor. Kari var 23 år ved bryllupet i 1835, og da måtte 'moren' Anne Knudsdatter ha født barn i en alder av 50 år...så dette er enten feil familie, eller i det minste feil mor.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest John Morten Malerbakken

Foreslår at du forsøker å finne ut om kona til Syver, Anne Knutsdatter Bredevangen, kan ha blitt borte, og at han så har giftet seg om igjen. Det finnes en Iver Syversen Gaarden som også vil passe inn i en utvidet ungeflokk, men i øyeblikket har jeg ikke klart å finne noe data på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei John MortenTakk for svar og hjelp så langt. Løsningen blir vel en tur til RA for å lete gjennom dødsfall for aktuell periode og nytt giftermål for Syver Gaarden.Samtidig får jeg forsøke å samle faddere og lignende på etterslekten til Syver, for å forsøke å finne løsningen.Med vennlig hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Hei Rune,Jeg har med hjelp fra en god venn fra Sel i Gudbrandsdalen funnet ut at vi nok er blitt forvirret av at det finnes to gårder med navnet 'Gaarden'. Den ene ligger på Selsverket, den andre i Skogbygda oppe i Vågå.For å gjøre det enda mer komplisert har noen av beboerne samme navn, og i tellingen i 1801 får vi nok skylde litt på registratoren, for han har slått sammen 3 gårder og 2 husmannsplasser under samme navn, slik at Gaarden i Skogbygda ikke synes. Du finner den ene familien i 1801 som gårdbrukere under gården 'Skaarvang', eller 'Skårvang'.For ikke å felle en for hard dom over registratoren er det godt mulig at det var en eller annen forbindelse mellom disse gårdene, men det er ikke så lett å se når man bare har gårdsnavnene å holde seg til.Jeg har med god hjelp fått samlet sammen litt data, og sender deg dette privat. Tror kanskje at dette vil rydde opp noe. Andre som måtte ha interesse av det får si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Flott arbeid, John Morten!!Dette hadde det ikke vært enkelt å finne ut av, siden situasjonen i 1801-tellingen er slik som du skisserer den. Ikke rart det er lett å gå seg vill her. Jeg hadde satt stor pris på om du kunne sende dataene til meg privat, på følgende adresse:rune.nedrud@c2i.netTakk skal du ha, John Morten. Jeg sender selvsagt mine data tilbake til deg, slik at vi kan ha gjensidig nytte av dette.Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.