Gå til innhold
Arkivverket

[#16704] Knut Olsen Skorgen og Gunhild Pedersdatter, Trondheim.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Dette paret er bosatt i Trondheim, på Backlandet har jeg fått opplyst. De har flere barn som skal være født i Trondheim :Peternella, f. 1820, Caroline,og noen sønner jeg ikke kommer på i farten. Jeg har hørt at Knut kan være fra Romsdal, da Skorgen-navnet er vanlig i Tresfjord i Romsdal, jeg vet ikke hvor Gunhild var fra heller. Er det noen som vet noe om denne familien. Takknemlig for svar. Peternella reiste til Vassås i Bindal (Nordland), i 1843 ca. Hun ble gift der i 1845, men hun døde ikke der, vet ikke hvor det ble av henne. Håper på svar, hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På den tiden mener jeg at Bakklandet hørte til Strinda/Strinden og ikke Trondheim.Aktuelle kirkerbøker er Bakke og Lade.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Hei, i 1801 tellingen finner du en Knud Olsen f.1779 på gården Skorgen i Tresfjord Romsdal som tjeneste folk og nasjonal soldat. I familysearch finner jeg Knud O Skorgen gift med Gunild Pedersd den 27 des 1810 i Vor Frue Kirke. Datteren Peternella f.20 mai døpt 11 juni da står adresse Bakklandet så det kan være Bakke eller Lade Kirke. hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei Roar Kvam.Tusen takk for nye opplysninger. Det er ikke noe informasjon ang. når han døde og hvor, og noe om Gunhild? Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Jeg har sjekket bbøker for Vestnes og Tresfjord, men fant ikke gården Skorgen. Det var noen med navnet og det sto se bruk 1 Skorgen, men fant ingen ting. Er det noen som vet hvilken bok og sidetall jeg bør lete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, om du går inn på http://www.visveg.no/ og taster inn stedsnavn Skorgen, kommer du til en plass kalt skorgeneset, liggende ved en fjordarm av Romsdalsfjorden, rett sør for Molde. Det ligger også en gård der kalt Skorga. Kommunen er Vestnes.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Det bindet av Bygdebok for Vestnes vil dekke bl.a. Skorgen finnes ikke. Det er mange som krysser fingrene for at den boken kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Hei igjen. Skorgen ligger i Romsdalsfjorden, litt nord, nord-vest rett over for Åndalsnes. Ellers fant jeg ikke dødsfall på disse personene på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hvis det ikke finnes b-bok for Skorgen området så er det jo rart at det sto i den ene boka (Tresfjord) se bruk 1 Skorgen. Ellers takk for svar. Knut og Gunhild ble jo gift i Vor Frues Kirke i Trondheim, og barna ble døpt i Trondheim,finnes det noen bøker jeg kan sjekke det i???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Det er ikke sikkert at han i det hele tatt er nevnt i boka i det han var tjener/arbeidskar. Jeg ville oppsøkt Statsarkivet i Oslo og sett på mikrofilm for brylup, konfirmasjon og dåp for da har du sansynlig navn på foreldre og kan finne ut mer bakover. Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ørjan Larsen

Hei. Jeg var på Deikmanske i Oslo i dag. Riksarkivet er stengt til en gang i 2005 pga ombygging. Jeg søkte etter Knud og Gunhild, men fant ikke giftermål for dem da jeg ikke fikk noe hjelp av de ansatte på Deikmanske. Jeg fant døtrene Peternella og Carolina. Peternella ble født 30.04.1820, dåp 11.06.1820, faddere Ane Halvorsdatter, Karen Pedersdatter, Birgita Rasmusdatter?, Jørgen Skorgen, Amund Halvorsen, Peder Pedersen. Faddere på Carolina var vanskelig å tyde, men hun ble født 04.03.1822, dåp 03.05.1822. Det jeg undres på er: Hva het Gunnhild Pederdatter før giftemålet? Het hun Buck\Bok, for gjorde hun det har jeg hele slekten hennes. Gunnhild P. Buck er født 1781 i Røros. Knud Olsen\Olausen Skorgen kan være bror til Jørgen Skorgen og Ingeborg Olsdatter, sistenevnte er fadder på Carolina. Er det noen som har mulighet for å sjekke kirkeboken for giftermålet til Knud og Gunnhild? De ble gift 27.12.1810 i Vor frues kirke, Trondheim. Og er det noen som kan hjelpe meg å spore opp Knud O.Skorgen? Knuds far het enten Ole eller Olaus, da Knuds yngste sønn heter Olaus. Knud og Gunnhild hadde disse barna: Peternella, Carolina, Peter Gunerius, f. 01.09.1823,dåp 28.09.1823. Olaus, f. 22.03.1828, dåp 27.04.1828, Anne Margrete ( vet ikke dato og år). Håper på positivt svars. Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ørjan Larsen

Hei.Er det noen som vet hvordan jeg skal lete etter disse?Jeg har som sagt sett i kirkebøker, men finner dem ikke noe sted.Jeg leita på digital arkivet, meh jeg skjønner ingenting av søkemetodene der, alt ble bare rot!Takknemlig for svar om noen har noen.MVH Ørjan, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Noen som vet noe om disse barna til Knud og Gunhild? Hvor ble det av de? død? gift? konfirmert?Mvh Ørjan Vollan Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.