Gå til innhold
Arkivverket

[#16705] Rasmus Haagensen & Jodda Olsdatter, Beitstaden og Skogn


Gjest Jan Peter Wiborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Jeg har et problem som jeg håper noen kan bidra til å løse... :-)Den 16 sep 1819 gifter Rasmus Haagensen seg med Jodda Olsdatter i Alstadhaug kirke i Skogn N-Tr.: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100101876041&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeProblemet mitt er; hvordan spore disse tilbake til FT-1801? Jeg er ikke sikker på foreldre til noen av disse.Jeg vet at Rasmus og Jodda kom flyttende fra Beitstaden til Skogn i 1816, så jeg tror det må være Rasmus som er tjenestedreng på Bartnæselden i FT-1801: LenkeMen hvem var hans foreldre? Har funnet en Rasmus HAAGENSEN HUNSET som blir døpt 07 Aug 1785: Lenke Kan det være rett person?En Haagen Olsen Hunset gifter seg med Giertrud Rasmusdatter 20 feb 1785 i Beitstad, kun noen måneder før den nevnte Rasmus ble født.. :-) Lenke Kan de være foreldrene?Har ikke funnet dette paret i FT-1801. En eller begge av de kan selvfølgelig være døde. Giertrud Rasmusdatter skal være født 1759 i Buvarp, Namdalseid sogn av foreldre Rasmus Aagesen (1717-1780) Lensman efter 1762 i Buvarp og Malena Ingebrigtsdatter (1722-1798): LenkeNoen som har andre kilder som evt. kan dobbeltsjekke dette? Konfirmasjon f.eks på Rasmus? Har heller ikke fødselsår/alder på de, noe som gjør det ekstra vanskelig... Rasmus døde forøvrig 05/05-1862 i Skogn.Og så var det Jodda; har også problemer med å spore henne tilbake til FT-1801. Ifølge FT-1865 er hennes fødested Snåsa: LenkeSå kan dette være henne? Jodda OLESDATTER HALSETH: Lenke Stedet er Stod, hvilket ikke er så langt fra Snåsa... :-)Ifølge Lenke gifter en Ole Olsen Halseth seg med Pigen Ingbor Baardsdatter den 19.04.1782. Og på LDS: Lenke Kan de være foreldrene? Jeg har problemer med å finne de igjen senere. Hvor er de to i FT-1801?Har også sett Jodda bli skrevet Judithe, så kan dette være henne? LenkeDa må i så fall familien ha flyttet fra Stod til Beitstaden. Det låter ikke usannsynlig, det gjør det ihvertfall lettere å forstå hvordan Rasmus og Jodda møttes... Men nå heter konen Povelsdtr, og ikke Baardsdatter som i giftemålet.... :-( Kan det være de samme som gifter seg 19.04.1782, og at etternavnet er skrevet feil på den ene kilden?Finner ingen gård kalt Halseth i FT-1801, men det må vel være denne: Hælseth, Stod, N-Tr 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har ingen dokumentasjon som viser hvem Rasmus Haagensen er, men jeg er rimelig sikker på at han opprinnelig stammer fra Stod. Hvordan linjene bakover går, vet jeg ikke. Men slekten er stor, og mange flyttet til Beitstad. Jeg finner ham ikke i Beitstad-bøkene, men bonden han tjente hos i 1801 er fra Reitlo i Stod. Jeg har desverre ikke kirkebøkene for Beitstad.Jødda Olsdatter er nok den Jødda du har funnet i 1801. Det er jo ingen Jødda i passende alder i Snåsa i 1801. Det stemmer som du selv har funnet ut at Jødda på Klæt(kalt Judith i 1801 som alle andre Jødda'er i Beitstad), er født på Halset i Stod av foreldrene Ole Olsen Halset og Ingeborg Baardsdatter Saur. Ole makeskiftet Halset med Klæt i Beitstad på slutten av 1700-tallet. Ole er sønn av Ole Olsen Storvestre og Birgitte (Beret) Michelsdatter Dalsaune. Beret/Birgitte gifter seg på nytt med Ole Jonsen Helset i 1747. Ingeborg er datter av Baard Einersen Guin og Jødda Baardsdatter Five.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Sissel, tusen takk for opplysningene. Forøvrig kan jeg nevne at før jeg begynte å nøste i dette (sjekke kirkebøker, folketellinger etc), så ble det sagt i familen at Rasmus kom fra Værran...Tidlig på 1800-tallet må Rasmus ha blitt tjenestekarl hos sognepresten i Beitstad, Hans Christian Midelfart (sogneprest i Solberg kirke, Beitstad 1802-1815). Det var ihvertfall således de kom til Skogn. Midelfart ble nemlig utnevnt til Sogneprest der i 1815, og da ble 'skysskaren' med på lasset, og de 'fikk' en ny husmannsplass ved Alstadhaug kirke.Mest trolig 'var' han på Eidsvoll i 1814 også. Sogneprest H.C. Midelfart er en av Eidsvolls mennene spm var med på Grunnloven, og han måtte vel ha skyss med hest og slede dit av sin tjener...? :-)Ang. Jodda, så må det vel da stå feil på morens navn i FT-1801? Povelsdatter skulle vel da vært Baardsdatter?/Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Når det gjelder Rasmus skal jeg selvsagt ikke påstå at han kommer fra Stod, men navnekombinasjonen tyder sterkt på det.Ingeborgs navn i 1801 er feil. Det er liten tvil om at navnet ved inngåelsen av ekteskapet er korrekt: alderen stemmer, sønn nr. 2 heter Baard, faren Baard er fadder, datter nr. 2 heter Jødda som hennes mor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Sissil,jeg har nå undersøkt med Statsarkivet i Trondheim vedr. FT-1801 og gården Klæt i Beitstaden. De kunne bekrefte at Ole Olsen's kone i den originale tellingen oppgis til å være Ingeborg Povelsd. 49 år gammel.Så hvor står vi da? Kan det være at det er blitt ført feil i den originale tellingen, eller er vi på 'feil' Ole Olsen? Eller kan Ingeborg Baardsdatter være død, og Ole er blitt gift på nytt? Det står dog at 'Begge i 1ste ægteskab'...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er ingen tvil om at Ole Olsen Helset makeskiftet gården Helset i Stod med Klæt i Beitstad. Barna til Ole Olsen og Ingeborg Baardsdatter har samme navn og er akkurat like gamle som de barna som er født på Helset. Det er derfor utvilsomt den korrekte Ole Olsen. Det kan tenkes at Ingeborg Bårdsdatter er død, og at Ole har giftet seg med en ny Ingeborg, siden både etternavn og alder er feil. Ingeborg Bårdsdatter er født 26.01.1754, og ville ikke vært mer enn 47 år 1801. Både dødsfallet og ekteskapet må i såfall ha skjedd i Beitstad. Men det er heller ikke umulig at det rett og slett er skrevet feil i folketellingen - spesielt siden begge står oppført i første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei igjen, takk for raskt svar, Sissil!Jeg begynner også å bli overbevist om at det er denne Jødda som senere gifter seg med Rasmus Haagensen. LenkeHar du skrevet av dette fra kirkebøkene i Stod? Står det ingenting om moren i dåpen?Ut ifra de dåpene som ligger nærmest, så antar jeg at fødselsdatoen er 15.12.1790, dåpsdato 25.12.1790 og introduksjon 30.01.1791. Stemmer det?Fra den alderen som ble oppgitt ved hennes død 18.05.1870, så hadde jeg beregnet hennes fødselsdato til å være ca. januar 1789.Har ikke kirkeboken for Alstadhaug kirke, Skogn for hånden, men jeg tipper hennes alder var oppgitt til 81 4/12 år.Skulle vært interessant å sjekke kirkeboken for Solberg sokn (Beitstad) ca 1805 +-1, for å sjekke konfirmasjonen...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Kirkebøkene for Stod ligger på nettet. Ingeborg og Ole giftet seg 19.04.1782. De fikk barna:Baard f. 18.11.1783Berit f. 01.02.1788Jødda f. 15.12.1790Ole f. 22.03.1793Som du ser, er alle barna oppkalt etter foreldrene til Ole og Ingeborg. Jeg har ikke kirkebøkene for Beitstad, men navnene på barna til Rasmus og Jødda kan kanskje gi en ytterligere pekepinn om hvem foreldrene er? De ble vel gift såpass tidlig på 1800-tallet at de kanskje fulgte de tradisjonelle oppkallingsreglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Akkurat det hadde jeg ikke tenkt på... :-)Jeg har registrert følgende barn til Rasmus Haagensen & Jodda Olsdtr (det kan være flere):1. Ingeborg Olava f. 18192. Jonetta f. 18213. Henricha f. 18234. Poulline Margarethe f. 18255. Christianna f. 18276. Hans Christian f. 18307. Johanna Rebekka f. 1835Har datoer på disse, og alle er født i Skogn. Ingeborg Olava høres ut som at hun er oppkalt etter besteforeldrene ja.. :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Navnene på disse barna er helt klart datidens populærnavn, og de tradisjonelle oppkallingsreglene er nok ikke brukt. Har merket meg at det er gårdbrukere som holder lengst på tradisjonene, og Rasmus og Jødda har jo flyttet bort fra familien. Men det kan jo allikvel tenkes at den første eller de to første er kalt opp etter bestemødrene. I såfall bør Rasmus sin mor hete Olava eller Jonetta. Men - som sagt - alle disse navnene var blant 10 på topp i perioden, og var omtrent ikke i bruk i området 70-80 år tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.