Gå til innhold
Arkivverket

[#16706] Niels Johnson, Fagerland, Sveio, Hordaland


Gjest Helga Kallevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Helga Kallevik

Eg prøver å hjelpe ei dame i USA med å finne røttene. Er det nokon som har tilgong på bygdebøkene i Sveio (eller andre kilder derfra) og kan finna informasjon om Niels (Njel?) Johnson Fagerland?I følge bygdebok for Moster (i Bømlo) var han gift med Margrethe (Margretha) Hansdatter Idlestigen, Indre Haavik f. 1822. I følge Family Search gifte dei seg i 1846. Niels dødde i Iowa, USA 1902, så truleg er han også fødd rundt 1820-30. Eg finn dei ikkje i ft. 1865, så det er vel mulig at dei emigrerte før den tid.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Jeg har nå fått litt mer informasjon fra USA. De i USA visste mer om denne Niels Johnson enn jeg først trodde. Niels var fødd i 1818 og var sønn til Johannes Johannesson Fagerland. Nils og Margreth emigrerte i 1857, så de er altså ikke med i ft.1865.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Sveio Gards og ættesoge av Simon Steisbø b. 1 s. 258:Nils Johannesson Fagerland f. ca. 1818 bygslet husmannsplassen Bjørkelio under Fagerland i 1847. Nils var g.m Margrete Hansdtr. Idlestigen, Moster f. 1822.Barn : Daniel f. 1846, Martha f. 1848, Guri f. 1850, Johannes f. 1852 d 1852, Peder Johan f. 1853 d 1856, Hans f. 1856 d 1856. Det er kun nevnt at de flyttet bort.Det er heller ikke nevnt hvor Nils kom fra. Jeg kan ikke finne noen Johannes Johanesson på Fagerland (gamle Valestrand herred) som far til Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Takk for hjelpa.Jeg fikk nettopp ny E-mail fra dama i USA. Hun skrev at Johannes Johannesson kom fra Voss. Så da var det vel bare denne Niels Johannesson som bodde på Fagerland en tid.Jeg var litt intersesert i om det kunne vere samme familie som Johannes Samuelson Fagerland (1754-1833). Han var en av mine 3.tippoldefar på min mors side. Jeg har endel notater om denne slekten fra Sveio bøkene. Artig sammentreff likevel. Bjørkelio under Fagerland har vert eid av min mors søskenbarn.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.