Gå til innhold
Arkivverket

[#16709] Kristian Kristiansen, f. 1806 på Bråten, Høland


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har på hjemlån 'Gårds- og slekthistorie for Høland og Setskog', bind 1 og 2. Jeg er ikke kjent i området og synes det er vanskelig å se hvilke områder hvert av bindene omfatter. Jeg savner også kart. Etter nøye studium ser det ut som om bind 1 omfatter Setskog (gnr 147-161) og bind 2 deler av Nordre Høland (gnr 1-062).I bind 1 s 141 finner jeg Kristian død i Spjutvik, Bolstad, Setskog, og det angis at han er født i Bråten - men det finnes 24 stk Bråten ifølge henvisninger på side 441 i bind 1. Det fremgår ikke direkte hvilket bind disse befinner seg i, men det vil jo indirekte fremgå av gnr. Er det utgitt flere bind?Jeg har funnet en mulig far til Kristian Pedersen, nemlig under Flåtukken s 106, bd 1: Bråten/Spikerhøyden, bnr.3: Kristian f. 1772 - og der henvises det til Bråten u. Kolberg, gnr 139. Kolberg befinner seg visst under Søndre Høland. Er det noen som vet mer om denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Odd Ottesen

Ditt spørsmålet slapp unna meg i sommer, men nylig oppdaget jeg det. Kanskje er selv et sent svar opplysende.Du er kjent med 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog' (HS). Bind 4 er under utarbeidelse (men jeg vet ikke når det vil bli publisert), og dette vil omhandle Vålekrokfjerdingen, i Hemnes (Søndre Høland). Hertil hører blant annet gårdene Skarrebol og Lund.Kristian Kristiansen (1806-1877) på Spjutvik under Bolstad var faktisk sønn av Kristian Pedersen, født på Bråten under Flåtukken i 1772, og Karen Henriksdatter, født på Moserud under Lund 1766, død på Løvbråten under Stomperud 1840. (Jf. HS, b. 1, s. 106; Kolberg er et yngre navn på et bruk av gården Skarrebol). Kristian Pedersen og kona ble husfolk på Bråten under Skarrebol, en av gårdene på nordsiden av Mjerma som renner ut av sjøen Mjermen. (I Mjermens nordøstre ende ligger Spjutvik, og Bråten under Skarrebol finnes på Statens Kartverks kartblad over området (hovedserien), omlag en kilometer nord for gården Skarrebol.)Foreldrene til Kristian Pedersen er trolig innflyttere til Høland. Det samme gjelder foreldrene til Karen Henriksdatter. Hun var datter av Henrik Steffensen (ca. 1717-1782) og Anne Olsdatter (ca. 1731-1791) som var husfolk på Moserud under Lund (Henrik døde på Lerdalen under Lund, mens Anne døde på Veiby under Skarrebol).Jeg er enig i at både bind 1 og 2 av HS har for dårlig presentasjon av kart. Dette er bedret (noe) i bind 3. Bind 2 og 3 tar for seg henholdsvis østsiden og vestsiden av bosetningen omkring Bjørkelangensjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Odd! Hjertelig takk for mer info. Hvor har du dette fra? Jobber du med neste bind av HS? Nedstammer du i samme slekt?De navnene du refererer til, ligger de i Høland eller Setskog, eller litt av hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Det er godt å se at du fant mitt svar på ditt spørsmål fra august i fjor.Jeg har lagt grunnlaget for HS som nå er kommet med 3 bind, og det er fra dette årelange arbeidet jeg har de oppgitte opplysningene. Her er lagt til grunn helt ordinære kilder, så som kirkebøker, folketellinger, med mer.Jeg har ingen direkte befatning med det kommende bind 4, selv om jeg vil stå som medforfatter. Men jeg har god kontakt med min etterfølger i forfatterstolen og vil få lese gjennom manus til bind 4 før det ferdigstilles. (Jf. ellers tema 16819.)Jeg nedstammer ikke fra samme slekt, men har atskillige hølandske forfedre.Geografien mener jeg å ha gitt noenlunde god greie for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.