Gå til innhold
Arkivverket

[#16711] Lars Edström, Jämtland.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Jeg prøver å legge inn etterl. på han her. Kanskje vet noen noe? Søker: Lars Erik Edstrøm, f. 1843 i Kall, Undersåker i Jämtland Sverige. Han kom til Norge i 1860-1870 åra en gang,min oldefar ble født i 1876.Lars ble ikke gift med oldefars mor,Lars reiste tilbake til Sverige etter han var ferdig å jobbe på veien her, for han skulle være gift og ha barn er det opplyst( fra min familie), men om det stemmer det vet jeg ikke sikkert. Han hadde en bror, Anders Edström, gift i Åbygda i Bindal i Nordland. Men han vet jeg ingenting om. Jeg har søkt i svenske etterl. sidene Røtter, men inget svar. Jeg vet ikke mere om Lars enn dette. Vet ikke hvor lenge han var i Norge eller hvor han bodde eller når han reiste tilbake til Sverige. Kan noe hjelpe meg på veien? HILSEN ØRJAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei! Du finner han i 1875 tellingen for Nordland. Han bor på en eiendom som heter Strand i Bindal.Står oppført som tilreisende gift skomaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei og takk for svar. At han er norsk statsborger får meg til å føle at det kanskje kan stemme at han døde hvor jeg har fått opplyst tidligere, men som min familie ikke mener er riktig. De sa alltid at Lars reiste tilbake til Sverige. Har opplyst at han døde i Brønnøysund 02.05.1884, yrke- skomaker da og. Har ikke funnet noe på når han kom, hvor kan det sjekkes? Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei Ørjan. Jeg har sett i kirkeboka for Brønnøy,og den Lars du søker døde ikke i Brønnøy i 1884 eller åra før og etter.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei Tor og tusen takk for svar.Da var det riktig som mormor alltid sa at han reiste tilbake til Sverige. Men når? Jeg får bare søke vidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ørjan Vollan Larsen

Lars het: Lars Erik Eriksson (Edstrøm), f. 1845, døpt 1845 i Kall kyrka i Jämtland, Sverige. Bror. Anders, f. 1848, søster. Christina, f.15.08. 1851, foreldre: Erik Eriksson, gift 27.06.1841 med Brita Larsdotter, Jämtland. Noen som vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Den familien som du nevner i innlegg 9, er du sikker på at det er den rette Lars Erik Eriksson. Har tatt en titt i Husförhörsbökene i Kall, og kan ikke se at Lars Erik har vært borte fra Kall i noen perioder. Det er notert at han har vært til nattverd den 08.10.1876. Edstrøm navnet er i hele tatt ikke nevnt i denne familien fra 1846 - 1900.mvh Arild Køhl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Det skulle være en Lars Erik Eriksson som var far til min oldefar, f. 10.07.1876. Faren skulle være fra Kall i Jämtland. Hva med broren Anders? finner du at han reiste ut noe sted?(har opplyst at Anders ble gift i norge). Den Lars Jeg søker reiste til Norge, men reiste tilbake til Sverige for han var gift der.Lars skulle være skomaker. Men finnes det andre som heter Lars Erik som er født mellom 1843-45 i Kall?Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.