Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell Hamberg

[#16712] Offisersfamiliene Wibe og Akeleie

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Ved å følge tilgjengelige opplysninger (f.eks. Digitalarkivet og Familysearch) ut ifra oppgåtte stier i kjent terreng og i eget familietre ned på 17-tallet, traff jeg ganske raskt på offisersfamiliene Wibe og Akeleie.Jeg har funnet barna til leutenant (og kaptein) Johan Wibe og hustru Elen Strømsø i Røyken (Døpte Røyken 1704-1730), så akkurat den familien er rimelig godt lokalisert. Når det gjelder slekten Akeleie fant jeg det meste i Familysearch og der er spesielt de geografiske opplysningene mildt sagt frynsete (har ikke anelse når det gjelder datoer og årstall).Finnes det noen trykte kilder jeg kan gå til for å finne korrekte og utfyllende opplysninger om disse to familiene.Hilsen Kjell Hamberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per B. Lilje

Første og viktigste referanse for offisersfamilier er Olai Ovenstad: 'Militærbiografier: Den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814', Norsk Slektshistorisk Forening, to bind (1948, 1949). De har den på de fleste store biblioteker (og lesesalen på Riksarkivet).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Norsk slektshistorisk forenings bibliotek har en gammel slektsbok om Akeleie, såvidt jeg husker forfattet av E. Grotheim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jon Torp

Har sett Akeleie-boka på fylkesbiblioteket i Buskerud (Drammen)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Hamberg, kan du liste (de seks ?) barna som Johan Wibe og Ellen Strømsø døpte i Røyken i perioden 1704-1730 ? Akeleye'r finner du flust av på Lenke (og NEXT og NEXT og NEXT).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Jeg har funnet 5 barn i Røyken 1704-1730 etter Johan Wibe og Ellen Strømsø:1. Johanna Aletha (Mai 1715 - Mai 1721)2. Olinda (Jan 1718-Apr 1801). G.m. Svend Hansen Selboe, født i Røyken 1714, død Jan 1791. Han var sønn av sognepresten som har ført kirkeboka for Røyken fram til 1730, Hans Iversen Selbo og hustru Margaretha Tulle.3. Ingeborg Maria (Sep 1720-Apr 1806). Hun var gift (1) m. 'kaptein i sjøetaten' Poul Isak Grønvold og (2) m. presten Amund Strøm.4. Johanna Aletha (Feb 1722-Jan 1792). Hun var gift med Peder Sigvard Akeleye (Mar 1720-Mar 1764).5. Ulrica (Jun 1723-?)Det er de jeg har funnet. MEN... et lite spørsmål gjenstår som jeg ikke har ffått sjekket ut:Ellen Strømsø døde nemlig i Rollag i Numedal (13.2.1763). Flyttet hun f.eks. dit fordi et av barna bodde der?Jeg har ikke funnet når Johan Wibe og Ellen Strømsø giftet seg. Det kan jo være at de hadde barn før de kom til Røyken.Hilsen Kjell Hamberg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Johan Wibe og Ellen Strømså ble g. 23 Nov 1712 (vet ikke hvor). De skal også ha fått sønnen Johan Christian (Christopher?) Wibe, f. 1712(1716?), død 11 Aug 1764 på Overn i Lier, Major i 1761, g.m. Anna Cathrine Pihl (død 1773). Fikk 4 døtre og 6 sønner, som flere ble offiserer. Eldste sønn Johan Wibe ble dikter, mens den nest eldste, Johan Christian, ble amtmann på Island, Ditlev ble generalkrigskommissær, Ulrik Gustav ble løytnant, Niels Andreas ble også generalkrigskommissær.Johanne Alethe skal ha blitt døpt i RYGGE 17 Feb 1722. Hun fikk 10 barn med kaptein ved dragonene, Peter Sigvard Sigvardsen Akeleye fra Skiptvedt, ØF.I tillegg fører 'noen' ytterligere en datter av Johan og Elle, nemlig en Cathrine (f.ca.1720) g. m. Niels Brønlund Bloch, men dette skal visstnok være Karen MORTENsdatter Wibe (Mai 1720-15 Aug 1775), d. av handelsborger i Roskilde, Morten Jørgensen Wibe og Birgitte Hansdatter. Hun ble g. i 1747 i Malt Kirke, Ribe, Jylland med Niels Brønlund Bloch, som var grønlandsmisjonær og sogneprest i Tinn, senere i Lier, BU (1774-91), der han og kona døde (noe som vel er årsaken til forvekslingen). Barn: Pauline , Jens, Birgitte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Det kan ikke utelukkes at datteren Johanne Alethe ble døpt i Rygge i Februar 1722. For ordens skyld kan det være bryderiet verdt å sjekke det. Faktum er imidlertid at dåpen står innført i Kirkeboka for Røyken. Transkripsjonen av kirkebøkene fram til 1730 finnes her i DA.MEN...sogneprest Hans Selboe synes å ha vært ganske nøye med å tilføye i merknadene at han den og den dagen døpte NN's barn. For akkurat Johanne Alethes dåp står det imidlertid ingenting i merknadsfeltet, noe som KAN indikere at det er noe spesielt ute og går. Kirkeboka for Røyken har forøvrig med både barnets faddere og morens introduksjon.Er absolutt tilhenger av at barnet Cathrine el. Karen Wibe (f. mai 1720) ikke har noe med Johan Wibe og Elen Strømsø å gjøre. Fødselsår og -måned er jo i total konflikt med opplysningene for dokumentert fødsel/dåp for datteren Ingeborg Maria (sept 1720).Kjell H

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Odd K. Stuvstad

Johan Christian Wibe (1712-1764) var kaptein ved Numedalske Linjekompani i perioden 1755-1760. Bosted var Mogen (Veggli sogn) i Rollag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.