Gå til innhold
Arkivverket

[#16713] Peder Jessen gift med Antonette Pedersdatter Wibe


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Holan

Til innlegg 20. I boka til Thv. Krohn Hansen: Trondhjems Gullsmedkunst er nevnt en kanne av mester Søren Joensen hvor det 'på lokkets midtplate finnes et smukt utformet speilmonogram over bokstavene I W , og på undersiden av midtfeltet sitter Vibeslektens våpen' slik at den opprinnelige eier kan identifiseres som generalmajor og visestattholder Johan Vibe, eier av Lade gard, død 1710.vennlig hilsen ØH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare en liten opplysning til fra FS, og den kan være feil: Peder Jessen fca. 1634 - 1677 gift med Antonette Pedersdt. Wibe f.1624 Paris, Rhone-Alpes, France - 1727 Moldegård, Molde, far Peder Michelsen Wibe.Det burde vel gå an å sjekke dødsfallet hennes i 1727, og det blir vel i Veøy tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei, jeg tar også med en liten tilleggsopplysning her.Det er nevnt en skål med inskripsjon på den ene side : Homo Proponit sed Deus Disponit Mechel Pedersen, og på den annen side : Home Dispone Rem tuam prius Duam Moriaris.Nevnte Mechel Pedersen ble 1677 av Gyldenløve ansatt som kommissariatskriver i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Til innlegg 23, 24 og 25.Jeg har nå også stirret mye på dette oppsettet og det er noe som er rart når det gjelder Erik Olsen Schjelderup Kaarbø.Han får datteren Regine Hansine 18. feb. 1855, hjemmedøpt og dåpen bekreftet i Dyrøy kirke 15. apr. 1855.Og dersom jeg forstår oppsettet riktig, så står Erik Olsen S. oppført som sønn av Ole Mentzsen Darre S. og Guri Kristoffersdatter Norderhus. Men dette kan ikke stemme da Ole Mentzen Darre S. er født i 1701 og dør i 1782, mens Guri er født ca. 1704 og dør i 1773. Erik Olsen S. er derimot født 10. des. 1825, døpt 8. jan. 1826 i Lesja kirke.Erik er ikke bror av Wilhelm Olsen Kaarbø (Schjelderup), men derimot hans barnebarn via sønnen Ole Wilhelmsen S. Og han står også oppført der, men må slettes som sønn av Ole Mentzsen Darre Schjelderup.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ken V. Nordberg

På Norsk Folkemuseum ligger det et bilde (museumsnummer NF.26112-001) markert med navnet Peder Wibe. Snakker vi da om Peder Wibe som døde i København i 1658, far til Antonette Wibe (gift med Peder Jessen nevnt ovenfor), eller noen helt annen?Jeg legger ved portrettet fra Norsk Folkemuseum (det er kopibeskyttet men håper det er ok siden jeg henviser til innehaveren her).Med vennlig hilsen, Ken.

bilete3262.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg meiner ganske bestemt at dette er den gamle ''rundbrennaren'' frå Paris, Peder Wibe, far til Antoinette. Eg meiner å hugsa at ogso dette biletet finst på prent i Danmarks Adels Aarbog 1948, so eg skjønnar ikkje heilt dette med ''kopibeskytting''...Eg var elles ikkje i stand til å kjenna att staden for biletet av Antoinette Wibe då eg sist køyrde gjennom Sandvika; vegstellet har endra so mykje på ''geografien'', men kanskje nokon no har funne biletet? Eller kanskje nokon har sett i DAA 1948 der det står kvar biletet finst?Elles ein kommentar til innlegg #27 ovanfor: Fødestaden til Antoinette oppgjeven til ''Paris, Rhône-Alpes''. Det er vel minst like langt mellom Paris og Rhône-Alpes som det er mellom Oslo og Bergen, so den som har sett opp denne fødestaden, har nok ''bomma'' litt...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Ja... det er vel Norsk Folkemuseum som har TATT bildet og det er vel derfor de ser på seg selv som innehaver av kopirett. Om det er riktig eller ikke skal ikke jeg spekulere i.Jeg har forresten ett bilde hvor navnet Antonette Jessen (Wibe) er nevnt. Navnet er vel ganske sjeldent så det er vel godt mulig vi her snakker om kona til Peder Jessen?Takk ihvertfall for henvisningen til Danmarks Adels Aarbog, da vet jeg ihvertfall hvor jeg kan begynne å lete etter bekreftelse på at bildet er av 'rette' mannen.Med vennlig hilsen, Ken.

bilete3264.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Ken for det siste biletet. Eg dreg kjensel på andletet til Antoinette Wibe Jessen, men eg trur dette er eit utsnitt av biletet som eg såg i Bærum, som sovidt eg hugsar var heilfigur...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Lars: du har rett. Bildet er større (men ikke helfigur). På bildet sitter hun og holder ett eple (eller noen form for rund frukt), men er bare av overkroppen og opp og er i rund ramme. Jeg laget dette utsnittet selv for slektsprogrammet jeg bruker. Jeg har hele bildet liggende ett sted på maskinen og skal se om jeg ikke kan få funnet det og lagt det inn her.Vet du forresten om det finnes flere portretter av Wibe/Vibe slekten?Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Ken; eg ville setja stor pris på å få ein kopi av heile biletet av Antoinette, og gjerne ogso biletet av Peder Wibe direkte. E-mail adressa mi er: lars.e.oyane@sdsl.noEg kjenner ikkje til andre bilete av Wibe-ætti, men det ville undra meg mykje om ikkje det òg finst bilete av Johan Wibe i DAA (bror av Antoinette).Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ref.: DA årbok 1885, s.410. Peder Wibe til Gjerdrup blev 31 Jan 1634 adlet af den franske Konge og erholdt 7 Aug. 1634 af Kong Christian IV Anerkjendelse af sin Adel.- Vaaben: Skjoldet er sølv og firdelt med et blaat Hjerteskiol, hvori en Guld-Lillie; i 1. og 4. Felt en gaaende sort Vibe, i 2. og 3. Felt fem sorte Skraabjelker fra høire Hjørne; paa Hjelmen to Sølv-Svanehalse holdende en Guld-Lillie. - Slægten skriver seg nu ' Vibe'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk for det Kai! Blasoneringen er så god at man kan kanskje tegne våpenet selv, men vet du om det allerede finnes tegninger av våpenet noensteds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ref.: DA 1972-73, s.464: Fuldstændig stamtavle og vaabenafbildning i farver, se aarg 1948. Kaabers Antikvariat i Kjøbenhavn har mange forskjellige årganger på lager. Prøv der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.