Gå til innhold
Arkivverket

[#16714] Hvordan lagre gamle familiebilder


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har de siste årene scannet alt jeg har kommet over av gamle (før 1960.....) bilder, tegninger og dokumenter - med tilknytning til familien.Jeg har overført rubb og stubb til cd'er, og har vel en rimelig god oversikt over hva jeg har.Men dagens hjemmebrente cd'er skal ha en lagringstid på under 10 år.Og da er jo mange timers arbeid ved pc'n bortkastet.Hvordan lagrer andre slikt materiale? Noen som har andre tips om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Jeg brenner også CD'er, dog alltid 2 like. Tanken er at ikke samme fil skal gå i stykker på begge, men sikker kan man jo ikke være. Med 2 kan man jo også ha dem forskjellige steder i tilfelle av brann el.Det er jo ikke noe problem å brenne nye kopier etter en stund. Det meste av arbeidet er jo scanning og organisering.Det er stor forskjell i kvalitet (og derfor sikkert også levetid) på brennbare CD'er. Jeg har aldri sett dem, men det skal finnes spesiele arkiv-CD'er med bedre levetid (og sikkert også en signifikant høyere pris). Samme er det jo med konvolutter også, de syrefrie arkiv konvoluttene er mye dyrere enn de vanllige (og også mye vanskeligere å få tak i)Det finnes noe (på engelsk) her: Lenke (se avsnitt 7-5, eller søk etter lifetime)Husk også at kvaliteten på CD-brenneren ikke er uvesentlig! Er den slitt kan jo CD'en være ubrukelig fra dag 1...mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg 'samler' også på gamle familiebilder.Min viktigste lagringsmåte, som jeg vet holder i mer enn 10 år.. negativer i bankboks.Jeg får avfotografert dem, brent dem på cd og får negativ. Da har jeg både belte og bukseseler. Cd til 'hverdagsbruk', negativene til 'lager'. Lager også en kopi av cd'en.Problemet er at dette kan falle dyrt dersom man ikke får gjort dette sjøl, eller kjenner noen som gjør det. Fotografene tar sitt for avfotograferingen. (Vi har vår mann i historielaget).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kvaliteten både på selve CD-plata og brenneren er vesentlig. De billigste CD skivene er ikke holdbare særlig lenge...!Aller best er nok hard-disken på pc'en, som har en vesentlig lengre levetid enn en cd-plate.Men så er det det med at pc'en kan crashe etc da... :-) Det går f.eks ann å ha en extra hard-disk, hvor man lagrer unna ting, evt. at man deler info/bilder med noen annen som har pc i familien. Så har man ihvertfall en back-up om den ene pc'en skulle crashe. Og går man til annskaffelse av ny hard-disk, så kan man bare flytte med seg bildene.Å lagre unna på GODE cd-plater i tillegg er selvsagt ikke dumt... :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hvordan vet man hva som er gode CD-er? Er CD-ene merket med noen 'kvalitetsbegreper'? Eller er det bare slik at 'jo dyrere jo bedre'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Man kan kanskje finne noe info her: LenkeDet er ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet. Jeg ville ihvertfall ha styrt unna de man finner på bilutstyrbutikker etc. En 25-pakning der til under 100 kroner borger ikke for kvalitet... :-)Et godt tips kan være å se på selve platen. Jo mere farge det er på brenner-siden, dess bedre er den blir det sagt. Det er ikke så lett å se på en cd, men om du sammenligner to, så kan en ofte se fargeforskjeller. Den mørkeste (med mest farge) skal være den beste. I tillegg kan det også virke som at jo mindre info det er på cover-siden, jo billigere (og simplere) er de.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Har lest disse innleggene og jeg har selv scannet alt jeg har kommet over og brent på CD'er. Oppbevarer også foreløpig ALT på harddisken.Har noen erfaring med å avfotografere f. eks. gamle fotografier med digitalt kamera og deretter få laget papirkopier? Dette vil etter mitt syn bli en billigere måte å gjøre det på, enn å få dem avfotografert av f.eks. en fotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Jeg har ikke så mye erfaring med dette selv, men det finnes ihvertfall ett firma på Hamar som leverer lagringsprodukter m.m. Prøv et besøk hos http://www.arkivprodukter.no/ . Innehaveren, Vidar Kringsjå, er også aktiv slektsgransker.Med hilsen Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det spørs hva du mener med sikker. Du må i alle tilfelle ha en back-up selv. Hva skjer om tjenesten blir lagt ned?Det er mange firma som tilbyr gratis lagring av data. En bra artikkel står her: http://php.dinside.no/php/art.php?id=13658Den står forøvrig en bra konklusjon der til slutt:'Uansett må du alltid, og dette er viktig(!), beholde en kopi på din egen harddisk eller på diskett eller CD-ROM. For å være helt sikker på at du har filene tilgjengelig, kan det være lurt å legge de mest brukte filene hos to ulike leverandører. Da har du i alle fall en ekstra sikkerhet om en av leverandørene skulle være nede.'Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.