Gå til innhold
Arkivverket

[#16715] Sakshaug, Inderøya


Gjest Olav Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Henriksen

Søker informasjon om foreldre til min oldemor Sisilie Clausdatter, sannsynligvis født på Sakshaug, Inderøya i 1848.Hun giftet seg med Johan Arnt Olsen Vollan Selbæk f. 1845.I 1875 finner jeg henne bosatt i Trondheim.I 1886 finner jeg henne som 'Johan Arnt Olsens enke' på g.nr. 89 i Selbekken.I 1900 finner jeg Ceselie Klausdatter 'delvis fattigunderstøttelse gnr 89 bnr 9 Selbekken'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg fant ei Sicilie Clasdatter f. 1843 som tjenestepige på Gården Storbjerkan i Inderøy. Karen Clasdatter f. 1841 var tjenestepige på en annen gård. Kanskje søstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Litt mer om dette: Fødselsårene jeg oppga var hentet fra 1865-tellinga slik den er gjengitt på RHD. I Dig.arkivet står Sicilie Clasdatter oppført som 23 år, og Karen Clasdatter som 25 år. De var tjenestepiker på gårder i Hustad sogn, i Inderøy. Den familien som er nevnt i innlegg 2 bodde i Saxhaug sogn. Barna i den familien var en god del yngre enn Sicilie, men det er selvsagt fullt mulig at de er søsken, eller halvsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Takk for innsatsen så langt. Synes Sicilie Clasdatter født 1843 høres ut som et godt forslag. Kan jo være at hun er født da og ikke i 1848 - tallet 3 og 8 kan jo lett forveksles. Skal ta meg en tur på statsarkivet og sjekke nærmere. Kommer tilbake her om jeg finner noen opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Finner følgende i Inderøyboka - Husmannssoga (Andreas Ystad 1964), s. 583/84:Først nevnes 6 ulike husmannsplasser på Sakshaug, så kommer:'7. Klasplassen Denne plassen vart rudd og bygd etter 1865 av Klas (Klaus) Kristianss., f. 1809 i Holtålen (Haltdalen). Kona, Marta Simensdtr. var f. 1817 i Verdala. I 1875 hadde dei 2 søner heime: 1) Karl, f. 1856, - 2) Kristian, f. 1862. Husdyr i 1875: 2 sauer. Dei sådde 1/4 tn. javre og 2 tn. poteter. Klas var gravar med Saksh. kyrkja i mange år. Klasplassen var en liten plass, og jorda var heller ring. Da Klas var dø', vart stua rive nokre år etter (sist i 1890-årom). Marta levde til ikring 1900.'Var dette til litt hjelp?Hallvard Bragstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg var på biblioteket i et annet ærend, og tok en rask kikk i kirkebøkene for Inderøy.Jeg fant at Inderst Claus Christensen M.... og Hustru Leonarda ..... fikk døpt dattera Karen i april 1841.Jeg lette også etter Sicilie, men fant henne ikke. Jeg kan ha oversett henne, selvsagt.Som vi ser, het kona til Claus noe annet i 1841 enn i 1865 og 1875. Jeg antar at Claus Christensen/Christiansen er den samme i alle tilfellene.Claus er ved folketellingene oppgitt til å være fra Holtålen (som i bygdeboka). Kanskje kom Leonarda derfra også?Så ble han kanskje enkemann og giftet seg med Martha fra Verdal. Da ble det et nytt kull barn: Carl, Christine og Margrethe.Dette er selvsagt bare en hypotese, men ved å studere kirkebøkene nærmere går det an å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Kirkeboka sier følgende: Cecilia f. 28.06.1847, døpt 01.08.1847 Foreldre Inderst Claus Christiansen Qvestadplads og Martha Kristine Simensd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Olav Henriksen

Omsider har jeg fått anledning til å se i kirkebøkene. Fant Cesilie Clausdtr. som konfirmant i 1862 i ministralboken for Inderøy (730A08).Bosted Quistad. Foreldre Claus Kristianss. og Marta Simensdtr., Qistad. Oppgitt dåpsdato her var 28 mai 1847. Dette er nok 'min' Cesilie. Takk til alle som hjalp meg i mål.Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Hallvard Bragstad: Takk nok en gang. Denne databasen fra Verdal historielag kjente jeg ikke til.Det aller meste av opplysningene her og på digitalarkivet og bygdebøker fra Inderøy, samt opplysninger i ministralbøker ser ut til å stemme. Det eneste er folketellingen for 1865 for Inderøy der Marte Simensdatter står oppført som født på 'Inderøen'. Går ut fra at det er en glipp og at hun virkelig er fra Verdal.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Magne Årstadvold

Her er noen flere opplysninger om Marte Kristine Simensdatter: Hun er som nevnt foran, født på Dalemarkvald i 1817, foreldre Simen Jonsen og Ingeborg Markusdatter Grunnt, datter av Markus Grunnt, som var husmann på en plass under Volan i Inderøy. Simen kalte seg Haug ved giftemålet, men hans opphav kjenner vi ikke. Simen og Ingeborg var husmannsfolk under Aksnes i Verdal 1823-1848, og bosatte seg deretter på Indrøy. De hadde 7 barn. Marte Kristine ble gift i Inderøy med Klaus Kristiansen, husmann i Sakshaugmarka i Inderøy. Dette står å lese i Verdalsboka 'Heimer og folk i Leksdalen 1800-1940', forfatter Jørgen Johnsen. Mvh Magne Årstadvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Takk for nye informasjoner om min Inderøy-slekt. Dette tar meg to generasjoner lenger tilbake enn det jeg hadde. Nå skal jeg ta meg en tur på biblioteket og se om jeg kan låne boka som du viser til, evt bestille den.Mvh Olav Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Olav Henriksen

Etter en tur på statsarkivet finner jeg i kirkeboken for Holtålen 685.A02 (1805-1816): Claus døpt 12. søndag efter trefoldighet i 1809, sønn av Kristian Adams. Kierringvolden og Kari Clausdtr. Det er den eneste Claus/Clas/Klaus jeg finner i 1809 (sjekket også litt i 1808/1810), så finner det veldig sannsynlig at det er min ane. I boken Ålen og Ålbyggen bd. 2, side 655, finner jeg en Klaus f. 1809 konfirmert Ørlandet 1827 sønn av Kristian Adamsen på Kjerringvoll og Kari Klausdatter Bjørgård. Jeg tror nå at jeg er på rett spor - noen kommentarer fra folk som kjenner mer til Kjerringvoll (Kjerrengvoll) mottas med takk. Kanskje noen med kjennskap til Bjørgård også kan kommentere ?God helg og 17.mai fra Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Olav Henriksen

Ny tur på statsarkivet gir meg flg info: Conf. 30 oct 1827 Claus Christiansen Groven (Gravem?), 18 år, Holtaalen, foreldre Christian Adamsen og Karen Clausdatter.Utflyttede 27. april 1830: Dreng Claus Christians Groven 20 år til Holtaalen.Ref. Mini. 656A05 Ørland.Han skal jo etter mine opplysninger havnet på Sakshaug,Inderøy, men drar her altså tilbake til Holtaalen.Dette kan ha sammenheng med at hans bror, Jon Kristiansen Kjerrengvoll dør dette året, 17 år gammel. Kanskje han skal hjem til begravelsen og kanskje hjelpe til på gården ?Kjerrengvolden Nordre - bildet tok jeg 5.juni 2004: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Olav, jeg tror du vil ha nytte av å lese det som står under tema 22046 (ang. Kjerringvolden). Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har sittet og lurt på hvorfor din Claus som konfirmert står med bostedsnavn Groven. Jeg tror jeg har funnet svaret gjennom bygdeboka. Groven er Vongraven / Vongroven. En søster av Christian Adamsen, Guri Adamsdatter (født 1778) ble 1799 gift med Ole Clausen Bjørgård. Disse er å finne under Engan søndre i 1801, men kom til Kåsen i Vongraven like etter 1800. Claus kunne muligens ha vært oppfostret der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Olav Henriksen

Har studert Hallvard Bragstads registeringer over vigde, døpte og døde i Inderøy på Digitalarkivet. Ifølge disse skal Cornelius Grundt (død 1757) og Anne Larsdatter fått sønnen Marcus Grundt 29.4.1756. Refererer også til innlegg nr 12.Kan dette være min ane (tipp-tipp-tipp-oldefar) ? Problemet mitt er: Jeg finner også en Marcus Grundt død 1756 - 1 år gammel. Takknemlig for kommentar.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Ekstraskattmanntallet for Inderøy, 1762, viser følgende under gården Sundnes:Cornelius Grundt - Huusmand, Ane Larsdr - Hustrue, Lars - Børn, Malena - BørnI dette manntallet ble alle barn over 12 år tatt med.Når det gjelder de registreringene som er lagt ut på Digitalpensjonaet i DA, gjort av meg, har jeg overfor DA påpekt at det er forskjell på det jeg kaller slektsnavn og det som DA kaller bosted. Jeg mener at navnet Grundt ikke er et stedsnavn i Inderøy, og kalte dette et slektsnavn. Det ble av DA rettet til bosted. Flere slike feil finnes dessverre i mine registreringer.Den Cornelius Grundt som Olav her nevner, er nok ikke hans ane, da presten etter navnet skrev 'BR' - noe som jeg ut av andre sammenhenger har tolket å være 'BARN'.Her er nok 'din' Marcus født i 1756: LenkeOg som mitt lille utsnitt fra Ekstraskattmanntallet av 1762 viser, var Cornelius Grundt oppegående som husmann under Sundnes.Ekstraskattmanntallet for 1764 viser at Cornelius og kona Anne framdeles bodde som husmannsfolk under Sundnes, men de hadde da ingen barn over 12 år hjemme.I 1775 var det en folketelling over samtlige innbyggere i Inderøy, det var (dessverre) unntak for noen av storgårdene, slik at det for Sundnes gården ble det bare registrert eieren, Hr. Wittrup.Neste slik telling ble gjort i 1779, da er Cornelius Grundt død, men kona Anne (65) er enke og fortsatt husmann på Sundnes. Hun har da sønnene Marchus Corneliuss. (25 år) og Peder (22) hos seg. De hadde også en tjener, Ane Pedersd. (5 år).Tellingen i 1791 har ingen Anne i rett alder under Sundnes, men sønnen Markus har stiftet familie:Marchus, 40 - Huusmand, Martha, 30 - Deris Qvindes navne, Povel?, 6 - Deris Børns navne, Ingebor, 4 - Deris Børns navneOg - som nevnt i andre innlegg - i 1801 er familien bosatt på en husmannsplass under gården Volan.I Inderøyboka - Husmannssoga, finner jeg under gården Vola (s. 698):'10. Markuslykkja (Lykkja). I 1801 bodde Markus Corneliussen, 46 år gl. og kona Marta Olsdtr, 43 år gl. i Lykkjon. Dei hadde 2 born heime da: Olava, 5 år, og Ane, 2 år gl. I folketalet er Markus oppførd som husmann med jord og murmeister. Elles dreiv han og som spellmann i brudlaup o.l. Han var son til klokkar Cornelius Grundt i Grundtstuen under Sundnes. Markus var fødd 1756. Simen Kvistad, fjøsmeister på Sundnes i lang tid, var dotterson av Markus. Plassen Lykkja låg ved grensa mot Ner-Hjulstad. Åkeren frå riksvegen heiter 'Markuslykkja' den dag i dag etter murmeisteren og spelmannen Markus som bodde der.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Har nå begynt å lese Husmannssoga igjen og finner: Side 463: Her finner jeg en Marius Cornelias Kvistadplass som døde i 1822, 66 år gammel. Antar dette er ovennevnte Marcus Corneliussen ?På side 469 - Kvistad-gjale, finner jeg: 'Simen var kyrkjetenar og bygdevektar (ståtarkonge). Han var fødd i Leksdala, Verdalen, 1822. Kona, Marit, var fødd på Snåsen i 1812. Simen var ein dotterson av Markus Grundt på Markuslykkjon (Vola)...................'M.a.o. dette er nok bror av Martha Kristine Simensdatter (nevnt i innlegg 6, 12 o.a.). Side 614 - Sundnes: Folketellingen for 1762 viser Cornelius Grundt 40 år nevnt med 5 barn i alder 4 til 18 år, men ingen av barna heter Marcus. Nå kommer tvilen tilbake, hvor blir det av Marcus ?Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Når det gjelder manntallet fra 1762, kan det være at 'din' Markus er bortplassert eller avglemt.Han bor med sin mor (Anne Larsdatter) i 1779, og er da oppgitt å være 25 år gammel.Fant ham forøvrig da han giftet seg i 1782 (avskrift kirkeboka for Inderøy):'7 Sept: trolovet Ungk. og Dragon Marchus Corneliussen under Major Rauch med Pige Martha Ols Dr. Spons: Ole Hansen Lil. Ulven. Peder Larsen Qvidstad. Cop: 21 Nov.'Sponsores er forlovere.Ellers er denne navnekombinasjonen (Markus Corneliussen) svært uvanlig, så du må nok finne deg i at det er den 'rette' Markus som er funnet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Takk, nok en gang. Det var også min konklusjon at Marcus var bortplassert under FT i 1762. Da slår jeg meg til ro med at det nå er de riktige personer som jeg knytter til min anetavle.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.