Gå til innhold
Arkivverket

[#16716] Anne Sørensdtr. og Søren Hansen Nabben på Merdø. Søker deres opphav.


Gjest Anne-Lise Toft Eddie
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Søker opplysninger om Anne og Søren. I følge 1801 tellingen er de begge født 1737 og Søren oppgis å være losoldermann. De gifter seg i Tromøy kirke i 1759 og har bosted Merdø. Skifte etter Søren er i 1806. Barn: Jens f. 1759, Søren f. 1761, Michael f. 1765, Elling f. 1769, Arnt f. 1774, Birgitte f. 1777 og Thomas f. 1779. Alle barna er døpt i Tromøy kirke. Er svært taknemlig for svar. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Rune Kaino Nikolaisen

Har ikke forsket særlig mye på Søren Hansen Nabben, men har mye kildemateriell liggende for Merdø. Finner bl.a. i ekstraskatten for 1768 følgende oppføring:Søren Hansen Anna Sørensdatter moder Berthe JensdatterSkal se om jeg finner andre ting, men det er viktig å legge merke til at Nabben ligger på Torjusholmen (Torjusholmnabben), på Tromøysiden. Hvorfor tok han navnet Nabben?Anne Sørensdatter finner jeg konfirmert i Tromøy kirke 9.4.1752 med foreldre Søren Arntsen og Birthe Mikkelsdatter.Søren Hansen finner jeg konfirmert i Tromøy kirke 20.1.1754 med foreldre Hans ?? og Birthe Jensdatter. I avskriften jeg sitter med står det ikke noe etternavn på Hans.Birthe Jensdatter nevnes allerede i skattemanntall 1743, slik at jeg går ut fra at mannen er død allerede før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Dette var mange nye opplysninger, tusen takk for hjelpen.Jeg hadde en anelse om at Søren Arntsen og Birthe Mikkelsdatter var foreldrene til Anne da de er faddere til noen av barna.Lurer på om Søren Arntsen kan være fra Saltrød og bror til Jens Arntsen Saltrød som var gift med Johanne Olsdatter fra Merdø.Birthe Mikkelsdatter må være datter til Mikkel Olsen Vindholmen og Lif Thomasdatter på Merdø.Berthe Jensdatter kan være datter av Jens Sørensen på Merdø. I skifte etter Jens, 20.08.1727, nevnes hustru Gro Johansdatter og bl.a. datteren BERTHE JENSDATTER som var gift med Elling Osmundsen. Han var fanget i Tyrkia. Hun kan ha blitt enke og giftet seg på nytt med HANS ?Jeg har funnet både Anne og Søren som konfirmert i kirkeboken for Tromøy kirke, men har ikke funnet noen oversikt over foreldrene til de konfirmerte. Lurer på hvilken kilde du har som gir denne informasjonen?Når det gjelder Nabben har jeg også undret meg over hvorfor Søren Hansen brukte det navnet. Kom hans far, Hans, fra Nabben på Torjusholmen? Eller tok han navnet etter Nabben på Merdø? I et kart over Merdø, dessverre udatert, finner jeg, vest for Tollboden, et sted som heter Nabben.Igjen, takk for opplysninger. Dersom du har noen kommentarer, er jeg takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.