Gå til innhold
Arkivverket

[#16721] Jubbe - Jens , Korsmo, Aurskog, 1816


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Jens Jensens foreldre er sannsynligvisJens Hansen og Marthe Kristiansdatter. Han var født utenfor ekteskap på en husmannsplass under Korsmo. Lite ligger inne på Digitalarkviet om denne kommunen, og jeg lurer på om noen 'der ute' kan bistå meg i å finne ut om dette er riktig, og evt andre opplysninger om familien eller foreldrene. Jens Jensen flyttet til Eidsvoll som voksen, og han hadde tilnavnet 'Jubbe-Jens', et tilnavn som han visstnok hadde med seg fra Aurskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei BenteJeg går ut i fra at det er Aurskog i Akershus det er snakk om. I så fall kan jeg opplyse om at det ikke er en gård ved navn Korsmo der, men kun en husmannsplass Korsmo som ligger under gården Berg (gnr 43). Oluf Rygh oppgis bostedet med bruksnummer 3, mens det i gårdshistorien heter bruk 5 og 7.I gårdshistorien finner jeg ingen personer ved de navn du oppgir. Jeg har ikke tilgang til kirkebøkene, så jeg kan ikke gjøre noen undersøkelser utover de opplysningene du gir.Ellers så er det vanskelig å avgjøre hva årstallet 1816 står for. Er det året for Jens Jensens dåp?Kanskje du kan utdype opplysningene du gir om bostedet? Står det at familien bodde på en plass under Korsmo?Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Et parent-search på LDS gir følgende barn til Jens Hansen og kone Marthe Christiansdatter i Aurskog, Akershus:JENS JENSEN døpt 28 JAN 1816 Aurskog, Akershus [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100170027504&lds=1®ion=12&frompage=1>LenkeGUNIL MARIA JENSEN døpt 20 DEC 1818 Aurskog, Akershus LenkeHANS JENSEN døpt 02 MAR 1821 Aurskog, Akershus LenkeRANDIA JENSEN døpt 23 MAY 1824 Aurskog, Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker for svar. Det er riktig at han ble døpt i januar 1816, og det er også riktig at han bodde på plassen Korsmo i Aurskog. I gårdshistorien står det nok ikke noe om denne familien. Ofte var husmanns- og fattigfolk utelatt av disse. Foreldrene var ikke gift når de fikk han, og har heller ikke funnet ut om de giftet seg seinere. Men der var også en annen Jens Hansen, født på omtrent den samme tiden, så jeg vet ikke helt om de andre barna er søsken.... I og med at det er 2 Jens Hansen, blir det også veldig vanskelig å finne foreldrene. Det samme med Marthe..... Mulige foreldre mottas med takk for videre gransking.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Hei. Du har antakelig boka mi og Henry Halvorsen: Lokalhistorie sørvestgreina Gullverket' fra 1995. Jeg har sjekket opp Jens i Aurskog, og kommet fram til at han var født 18.01.1816. Så vidt jeg husker var Jens og Marte foreldre, så dette stemmer. Mvh. oivindson@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk for innlegg, Trond! Det er riktig at jeg har denne boka, men mitt problem er at jeg ikke finner hvem av Jens'ene og Marte'ne som er de riktige foreldrene? Vet du det?mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Lunde

Hei. Kan du sende meg en mail, så jeg kan sende deg det jeg har på denne slekta. Adressen i innlegg 5. Har du funnet ut noe mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

I Aurskog Min, I, 5, 1814-29, s. 12 står Jens oppført som født 18.01 og døpt 08.01.1816. Dette er jo ganske ulogisk. Muligens skal det være 18.12.(1815). Som foreldre er oppført pigen Marthe Christiansd. Korsmo. Udlagt til Barnefader ungkarl Jens Hansen Korsmo, hendes 3 gangs lejermaal. Så vidt jeg har sett er det ingen annen Jens Jensen som er døpt i Aurskog 1816-17 Jeg har lett etter ham som konfirmert i Aurskog 1830-34 men fant ham ikke i farten. Jeg mener det var denne Jens som kom til Eidsvoll: Lenke.Jeg har omsider klart å finne ut når han døde: Oslo byarkiv. Fattigvesenet. Hjemstavnsundersøkelsne. Protokoll 6 (5/11 1878-18/10 1880)s. 53. '1878 den 24d December optages Hjemstavnsforhør i F. K. Lokale over Sigvard Anton Jensen, som ønsker Hjælp til Hjemreise til Eidsvold Hvorda Angjældende fremstod og forklarer, at han er født den 15de April 1861 paa Storbraateneje i Eidsvold af Jens Jensen (død) og Anne Marie Halvorsdatter som nu bor paa Johnsbraatebakken. Konfirmeredes i Bærum. Han opholdt sig i Bærum paa Tanumseje hos Lars Helgesen fra 15de Aars Alderen til lidt før Jul 1877, udsat af Akers Fattigvæsen, da Faderen laa syg og døde her for 3 Aar siden. Siden har han været her, i 3 Maaneder, saa hjemme hos Moderen til han for 9 Uger siden kom hid for at søge Arbeide. Før han kom til Bærum, var han hjemme hos Moderen i Eidsvold. Han paastaar, at hans Fader i mange Aar om Sommeren var herinde og arbeidede som Murer og paa Jernbanen, men var hjemme om Vinteren, han boede her paa Grønland No. 16 hos Thomas Halvorsen. Faderen var født i vestre Aker, var da han døde for 3 Aar henimod 80 Aar. Moderen er 53 Aar gammel. Faderen havde boet i Eidsvold 32 Aar.'Vestre Aker Min. 6, 1873-86, s. 50, nr. 110: død 30. april og gravlagt 7. mai 1875: Arb. Jens Jensen (Gift), 59 Aar. Opholdssted: Grønlandsleret, Aker Sygehus. Dødsårsak: GonuothrocaseFor øvrig var den nevnte sønnen Sigvart Anton Jensen konfirmert i Bærum 30.09.1877 (Asker Min. I, 9, 1825-78, nr. 12) Fødseldato 14.04.1860 og døpt 03.06.1860 i Eidsvoll. Foreldre: inderst Jens Jensen og h. Anne Marie Halvorsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Marte Kristiansdotter var 30 år ved vielsen,altså født om lag 1786. Det finnes bare ei ved det navn og alder som passer i Aurskog 1801: LenkeDet er tre Jens Hansson i Aurskog 1801; 2 som er 6 år og 1 på 14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker og bukker. Da vet vi det! Nå gjelder det bare å finne den riktige Jens Hansson, men det blir vel vanskelige når ikke fedrenes navn stod innført ved vielsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Sønnen Hans døde 19. januar 1825, nr. 6: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7589&idx_id=7589&uid=ny&idx_side=-208>LenkeDatteren Randia døde 6. juni 1824, 3 uker gl., nr. 8: LenkeI 1828 flyttet Jens og Marte med barna Jens og Gunhild Marie til 'Christiania for at være paa en Løkke', nr. 6 og 7: Lenke Han oppgis som 34 år og hun 39, barna 12 og 9Vi finner dem igjen som innflyttet nr. 71 i Aker: LenkeHer oppgis Jens som 37 og Marte 42. Det stemmer perfekt med alderen som ble oppgitt ved vielsen i 1816. Det blir 1791 på han og 1786 på henne.De står også oppført som nr. 63 og 64 her: LenkeJens ble konfirmert i Aker 29. april 1832, nr. 37. LenkeDet står at han ble født 18. og døpt 28. januar 1816.Gunhild Marie ble konfirmert 6. oktober 1833, nr. 59:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Marte Kristiansdatter døde 22. april 1848, bosted 'Ladegaardsøen', alder 62. Jens Hansen var da fortsatt i live, nr. 85: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Du finner Jens, Marte og Gunnhild som nr. 100, 101 og 102, venstre side. 'under Kinnes løkke' Westbygdens Søndre District (7. april 1834) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Aker dødsfallsprotokoll 2, 1839-1850, side 377-78.1848 Apr. 22.26d ved enkemanden.Marthe Marie Christiansdatter, 67 aar gl. paa Ladegaardsøen.Enkem. Jens HansenSøn Jens Jensen 30 aarDatter Gunild Marie 29 aar.Intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.