Gå til innhold
Arkivverket

[#16725] Niels Holbye Houge, Risør


Gjest Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Er det noen som kan hjelpe meg med biografiske opplysninger om skipsfører, losoldermann og havnefogd Niels Holbye Houge (1765-1836) fra Risør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Hei Arnt-Erik!Du kan garantert finne noe om denne Houge i boken 'Risør gjennem 200 Aar' skrevet av Tallak Lindstøl. Nå skal det sies at han skriver mye om hvor mange tonn tømmer som ble utskipet etc, og mindre om personopplysninger.Men han har en oversikt over losoldermenn og havnefogder dersom jeg ikke tar helt feil.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Erik Selliaas

Takk for tipset. Jeg har allerede sjekket i boken til Lindstøl, og side 237 f finner jeg noen opplysninger om Houge og hans hustru, Margrethe Schlytter Houge. Det står imidlertid intet om han når losvesenet og havnevesenet omtales. Jeg vil vite mer! Han var i 1790-årene eier av og skipper på skuta 'De 3de Brødre'. Noen som vet mer om den?Arnt-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Det finnes en hel del opplysninger om Nils Holbye Houge, hans opphav, liv og levned i Finne-Grønns artikkel i NST 2 (1930) s. 277-283: «Haaland’presten Christen Houge’s slegt». Om denne prestens oldemor på morssiden, prestedatteren Susanna Rasmusdatter fra Rennesøy, finnes det ytterlige opplysninger i «Ætt og Heim» 2001, i artikkelen «Susanna Rasmusdotter - ektemennene og slekta hennar» av Rostrup, Tautra og Myhre (s. 35-132).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.