Gå til innhold
Arkivverket

[#16727] Bodde Pauline i Bergen?


Gjest Ingeborg Kr. Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Pauline Ingebrigtsdatter f 22.april 1867 i Målselv, Troms. I Bakke Kirkebok, Trondheim 1893, står det under 30.august; Ingeborg Svendsen, hjemmedøpt med mor Pauline Ingebrigtsdatter, BOPEL BERGEN(?), og jordmor tilstede. Hvordan kan jeg finne ut om Pauline bodde i Bergen,( på nettet?). Kan noen hjelpe meg å se om hun bodde i Bergen mellom 1890-1900? Tror hun jobbet med noe innen servering el.. Takk Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har sjekket folketellingen i Norge 1900 for Pauline, født 1867 i Målselv, dessverre uten resultat.Ingen person med disse personalia er gift i Bergen opp til 1912, ingen med slike personalia er heller registrert som død i Bergen i samme periode.Vi finner ikke noen emigrant fra Bergen som passer.Vi har adressebøker for Bergen fra 1890-tallet, men de omfatter kun stemmeberettigede, og følgelig få kvinner.Pauline kan ha vært i Bergen som dampskipspike, og da knapt registrert seg som fatsboende. Var hun vertshuspike tilhørte hun også de delene av befolkningen som var utpreget mobile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Til Yngve Nedrebø. Takk for svar! Tror du at du evt. kan bistå meg med noen opplysninger i nevnte sak? Pauline Ingebrigtsdatter ble altså født 22.april 1867, døpt 18.august 1867, konfirmert 1.juli 1883, i Øvrebygd kirke i Troms. Etter datterens fødsel 30.august 1893 har jeg ingen holdepunkter.. Hvor kan jeg evt. søke etter henne? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det ser ikke ut til å finnes noen Pauline i FT 1900 som både er av passende alder og har Målselv som fødested. Kanskje døde hun før 1900, utvandret til Amerika, eller kanskje hun bruker et annet navn eller fødested. Hvis vi holder disse mulighetene åpne, så har jeg en mulig kandidat i Berg kommune i Troms, nemlig Pauline Johnsen som var 'tjenstepige' hos 'expeditør og postaabner' Ole Edvard Olsen (oppr. fra Kristiansund) i Mefjorden på Senja: LenkeDette med Berg kan muligens passe bra med at 'Bergen' som bopel i 1893 har fått et spørsmålstegn? Etternavnet hennes, Johnsen, kan også passe godt for hun var jo datter av Ingebrigt Johnsen. Det som ikke passer, er altså fødestedet (Lødingen), men det er vel kanskje verdt å undersøke dette nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Knut! Nei, dette er ikke 'mi' Pauline! Da er sannsynligheten den at hun dro til Amerika.. Se også innlegg på Brukerforum nr 16142. Spørsmålet mitt er hvorfra og når hun reiste? Mulig 3 søstre av Pauline også dro, men disse kan jeg heller ikke finne...Har et IGI Individual Record hvor jeg har Pauline Ingebretsen, døpt 18.august 1867 i Målselv, Troms, og hvor foreldrenes navn stemmer. Source Information; Batch no. C 425441, dates 1834-1872, Source call no. 0307175, type film. kan noen hjelpe meg med dette? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Til Yngve Nedrebø; Da du sa at Pauline var uten fast adresse. Mulig hun jobbet som dampskibspige, eller vertshuspige noe som gjorde at hun var mobil.. Har du noen tips hvor jeg kan lete etter henne? Hun fødte datteren Ingeborg Svendsen i Trondheim, 30.august 1893. Faren til datteren Severin Martin Svendsen var bosatt i Krumsgade 1, Oslo. Han var handelsfullmektig, noe som gjorde at han reiste mye.. Finnes det noen oversikt over skipslister med mannskap? Kanskje hun var registrert der? Jeg har spor etter henne i Amerika, som Pauline Ingebretsen. Dåpsdato, fødested, og foreldrenes navn er riktig. Men intet annet...! Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Per Helge! Joda, det er mormora mi du har funnet! Men dette har jeg fra før..Også lenka til familien i Målselv(16142), brukerforum. Vet en del om de i Målselv, som du kan se og lese der. Men, jeg lurer fortsatt på hvor hun ble av etter 30. august 1893? Hun hadde oppgitt Bergen som bosted i Kirkeboka.. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.