Gå til innhold
Arkivverket

[#16729] Einar Monrad Bakstad f. 1884 i Kristiania


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Mo

Min morfar hadde en søster Alethe Mikalsdatter f. 12.3.1857 i Waaler, Østfold som giftet seg 14.5.1883 i Uranienborg kirke, Kristiania med Christian Olsen Bakstad f. 1854 i Kristiania. De fikk sønnen Einar Monrad Bakstad f. 1.2.1884 i Kristiania. Alethe døde 17.4.1889 i Kristiania.FT 1900 for Kristiania viser at Kristian Olsen Bakstad var gift på nytt med Wilhelmine Bakstad f. 1852 i Brunlanes. Kristian var da 'Skomager ved Festningen', og sønnen Einar Monrad var 'Glasmesterlærling'. Kan noen hjelpe meg med å finne opplysninger om denne familien?hilsen Kjell Mo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hei Berit!Du har nok funnet riktig Christian. Men når giftet han seg med Wilhelmine, og når døde han? Og hva skjedde med Einar Monrad?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ER riktig Christian Olsen Berit har funnet under (2), dette går bl.a. klart frem av vielsen.Det som letes etter, skulle være relativt enkelt å finne på Oslo Byarkiv. Chr. Bakstad står i Kristiania Adressebog, f.eks. 1885 - så gjennom kombinasjon adressebok/kirkebok og senere folketelling i Kristiania/Oslo - alt på Oslo Byarkiv - finnes både ekteskap 2, når han døde (forutsatt Oslo/Aker)og også sønnen skulle være mulig å følge år for år, sålenge han blir boende i Oslo og Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjell Mo

Jeg har ikke funnet flere opplysninger på Oslo Byarkiv. Har noen kjennskap til Einar Monrad Bakstad som var glassmesterlærling i Kristiania i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Mo

Jeg har ennå ikke funnet de opplysningene jeg er på leting etter. Jeg har også lagt ut etterlysningen på DIS-Norge, Slektsforum, uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du vært på Oslo Byarkiv eller har du bare lett etter opplysninger på nettet ?Film av nyere kirkebøker kom i fjor høst så du burde jo klare å finne det. Men du må oppsøke arkiver for å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Mo

Jeg har lett på Oslo Byarkiv, og ikke bare på internett. Ved siste sjekk i adressebøkene for Kristiania fant jeg at Chr. Bakstad i 1900 var oppført som skomaker med bosted Odinsg. 19, og at han i 1901 var oppført som tilskjærer med bosted Reichweins gd. 6. Den siste adressen står han også oppført med i FT 1900. Jeg finner ham ikke fra og med 1902.Hans andre kone Wilhelmine Bakstad finner jeg oppført i Kristiania i 1904, 1905, 1906 og 1907 som gift og losjerende, sist kjente adresse Frendensborgvn. 39. Hun bor i disse årene ikke sammen med sin mann, og jeg finner ikke Wilhelmine etter 1907.Da Christians første kone Alette Mikkelsdtr. Bakstad døde 17.4.1889 står det i dødsfalls-protokollen for Oslo Skifterett at hun etterlater seg 'Mand Skomagersvend Kristian Olsen Bakstad og 2 umynd. Børn her', og at giftetillatelse er meddelt 30.4.91. Ved ny leting i arkivene vil jeg forhåpentligvis finne en ukjent søster eller bror av Einar Monrad, og når og hvor ekteskapet mellom Christian og Wilhelmine fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Takk, Anne.Vilhelmine Christina Vetlesdatter f. 20.4.1852 døde i Christiania 24.5.1916. Hun ble gravlagt i Larvik. Jeg har ikke funnet når og hvor Christian Olsen Bakstad døde, men noen har antydet 1911.Einar Monrad ble gift med irske Ellen Hogan i Liverpool i 1906, og fikk 9 barn. Jeg har mailet med to av slektningene som har lovet å sende meg opplysninger om slekta i England, men for den ene er det 1 1/2 år siden. Ønsker hjelp til å finne opplysningene gjennom eksisterende databaser.hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Ser ikke ut til at linkene jeg la inn fungerer.Detaljer om Oline Lovise Født Vinkelg 12, 21. november 1887 Døpt i Johanneskirken, 4. mars 1888 Død i Vinkelg 10, 22. mars 1890 Begravet i Johanneskirken, 27. mars 1890Jeg har funnet mange etterkommere av Einar og Ellen. Mye er av nyere tid så ta kontakt t-troenn@online.no så kan jeg sende deg en liste.Hilsen Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,takk for tilsendt informasjon om etterslekta til Einar Monrad Bakstad. De fleste opplysningene har jeg allerede, men jeg skal gi deg tilbakemelding når jeg skal registrere informasjonen fra deg.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Nicola Hill

Einar is my great grandfather and have Been in touch with A few relative. My mum Astrid, grand daughter has spoke with here Aunt Who still lives in Liverpool. David Bakstad historical drandson died early last tear. Have got list of Einar's Children on genes reunited.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

It is about 7 years since I for the first time asked for help to find relatives in England. Thank you for your answer Nicola. I hope you can help me with more information as soon as possible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.