Gå til innhold
Arkivverket

[#16732] Andersen født i Eidsberg, Østfold bosatt i Arendals-område i 1905


Gjest Tore Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Berg

I forbindelse med at min oldemors bror Olai Andersens død i Trøgstad 1905 står det i sorenskriver-protokollen at han har en bror i Arendals-område. Olai hadde 2 helbrødre Peder f. 1836 og Johan f. 1842 (samt 3 halvbrødre som alle utvandret til Amerika i 1869). Peder har det aldri lykkes meg å finne noen som helst spor etter. Johan derimot kan muligens være en snekkersvend bosatt i Kristiania i 1900 (se eget innlegg under Østfold). I ovennevnte sorenskriver-protokoll står også nevnt 2 søstre. Min oldemor forsvant sporløst rundt 1880-84 og dette er grunnen til at jeg forsøker å oppspore alle hennes slektninger. Bortsett fra Olai og de som reiste til Amerika synes alle å ha forsvunnet sporløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på deg!Ble litt nysgjerrig siden jeg har mye slekt i Eidsberg og dessuten kommer fra Trøgstad.Kan du ikke skrive litt mer utførlig om hva du vet - alles fulle navn, fødselsdato og - sted (også om søstrene dersom de er navngitt i protokollen), foreldre med videre? Kunne vært så artig å se. Og hvem vet, kanskje noen i f.eks. slektsgruppen vår har vært borte i dem...Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Hei Marius Du vil forstå hvilke familie det dreier seg om hvis du ser på tema nr. 8667 hvor du ga et betydlig bidrag til å oppklare hvor det ble av de som emmigrerte til USA. Det jeg nå altså prøver å finne er spor etter de to ovennevnte brødre henholdsvis født på Linthov i 1836 og på Elletun i 1842 (se også tema 16471). Jeg er også veldig interessert i å vite hvem de to søstrene som er nevnt i sorenskriverprotokollen kan være. I tillegg til min oldemor Maren Sofie var det to søstre som var født ca. 1849 og 1851. Den ene kan være den som er tjenestepike hos Joh. Wiig på Dillevig i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.