Gå til innhold
Arkivverket

[#16737] Anheim på Stjørdalshalsen


Gjest Olav Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Henriksen

Min oldemor Anne Marta Olsdatter Beitstad (Beitstadgjerdet) fikk som enke bygd et hus på Stjørdalshalsen i 1895 - Der bodde også bl.a. hennes datter Beret Oline Henriksdatter og sønn Henrik Henriksen. Lenke til ft. 1900: LenkeKjenner noen til om Henrik giftet seg og om han har etterkommere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Thor Erik Johansen

sakset fra Stjørdalsboka under BEITSTADGJERDET(Laupenr 159) s.430:Henrik Nilssen Beitstadgjerdet, f. 18/12 1835, t 19/2 1893. Arbeidde på Bye brenneri. Døydde som fylgje av at han i rus vart liggande ute ei natt og frøyste seg på hender og føter. * 14/6 1867 Anne Marta Olsdtr., f. 1836, f 31/1 1900. Dotter til Ola Andersen Sætnan, Lånke. Eit par år etter at mannen var død, flytta Anne Marta til Stjørdalshalsen, der ho bygde nye hus på Anheim (gr.nr. 105 37). B o r n : Gjertrud, f. 10/9 1867. * Kristian Johansen Grostad. Nils, f. 9/1 1869. Johanna, f. 2/12 1871. * Bernhard J. Ringen (Meråker, gr.nr. 23 3). Ola, f. 23/5 1874, t 27/9 same år. Beret Oline, f. 3/12 1876. * målar John Olsen Eidem frå Selbu. Reiste til Amerika. Olaf, f. 13/3 1879. Mista livet i Lebesby, Finnmark. Henrik, f. 22/10 1880. Ved folketeljinga 1865 var buskapen 2 kyr, 6 sauer, og utsædet 1/4 tn. bygg, 2 tnr. havre, 4 tnr. poteter. Ved folketeljinga 1875 var buskapen 3 kyr, 6 sauer, 5 geiter, 1 svin, og utsædet 1/ tn. bygg, 2 tnr. havre, 31/2 tn. poteter. Plassen inndregen. Øyde.mvhThor Erik Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Takk for interessen. Jeg har nok lest dette og det meste av Stjørdalsbøkene nå.Men var spesielt interessert i hvordan det gikk med Henrik (bror av min farfar Olaf).Jeg har funnet følgende så langt: Henrik reiste fra Norge 14.mars 1906 med DS Tasso. Oppgitt mål Fergus Falls, Minnesota. Tasso gikk bare til Hull i England. Hvordan han reiste videre vites ikke, men det var vanlig å reise med tog til Liverpool der atlanterhavsbåtene gikk over dammen. Har ikke funnet data om hans ankomst til USA ennå.....I 1920 tar han imot sitt onkelbarn Netta (Fosse/Johansen) pluss hennes 3 barn Gunvor, Erna og Nelly. Netta er datter av Henriks søster Gjertrud.Henrik bor da fortsatt i Fergus Falls.Jeg må nok få tilgang til 1930 US Cencus for å finne ut hva som skjedde videre med han.Hilsen Olav Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Erik Johansen

Hei OlavHar du prøvd å rette spørsmål om denne herremannnen til Trondelag lista? Norsk-Amerikanere sitter på den lista og er meget hjelpsomme. se : Lenkemvh Thor Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.