Gå til innhold
Arkivverket

[#16738] Akershus, Næs, Hans Hansen ca f 1821 gift Berte Engebretsdatter Ouli f 1823 Næs


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Har nå lett etter Hans Hansen ca f. 1821 Udenes i Nes og omegn, uten å klare å finne han født eller konfirmert i Nes, så håpet var nå om noen hadde vært borti denne familien.Dette har jeg funnet i kirkebøkene for Næs Akershus og FT 1875 og 1865 :--Kirkebok : Hans Hansen død 23 mars 1895 73 år gammel Udenæs i Næs, oppgitt fødested Fos-eie Udenæs i Næs.--FT 1875 : Sollien under Oulie : Hans Hansen f. 1821 Udenes husmann med jord, gift med Berte Engebredsdtr. f. 1823 Udenes.--FT 1865 : Bor familien på Sollien under Ouli, oppgir Nes som fødested.--Kirkebok : Vielse 21 November 1847 Nes Akershus : Hans Hansen Kjernsmoe 26 år gift med Berthe Embretsdatter Solie under Oulie 24 år.Far Berte Engebretsdatter : er oppgitt Embret Olsen, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Far er Engebret Engebretsen fra Solie under Ouli.Far Hans Hansen : er oppgitt Hans Hansen og da behøver vel heller ikke dette navnet stemme?--Alle barna til Hans Hansen ca f. 1821 Nes og Berte Engebretsdatter f. 1823 Nes, er sjekket opp mot fadderne for eventuelt søsken av Hans Hansen og Berte Engebretsdatter uten at jeg har blitt noe klokere av det !! Bygdebøkene er også sjekket, uten at jeg klarte å finne noen mer informasjon av det.Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamscaag Berntsen

Dette synes jeg er er mulighet, det er i tilfelle ikke første gang jeg finner folk født i Ullensaker oppført tilsvarende din Hans Hansen. Så kanskje???Du har f.eks. Hans Hansen, født 02.03.1822 i Ullensaker, sønn av Hans Hansen på Rolstad eie. Og Hans Hansen med far med samme navn født 14.08.1821 på Hovind eie. Og Hans Hansen født 13.09.1821 på Kjos (han er det forøvrig ikke). Dernest Hans Hansen født 04.07.1823 på Onsrud.(Det er mange Hans Hansen i 1821 - 1823, men jeg har bare nevnt de med far Hans Hansen - jeg kan jo godt ha oversett noen også)Det er ut til at du har lest kirkebøkene for Nes grundig, men når du ikke har funnet hverken døpt eller konfirmert, tror jeg dette er en bedre sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takk for tips og svar !Du har nok rett i at det kan være en Hans Hansen født 1821 enten i Ullensaker, Sørum, osv...Det som jeg sikkert har hengt meg litt opp i er at Hans Hansen f.1821 har på en måte vært konsekvent med å skrive Udenæs i Nes, og under vielsen ble oppgitt feil far på hans kone Berte Engebretsdatter og tenker da at da kan det ha blitt opplyst feil far på Hans Hansen f. 1821 også.Fadderne som er blitt brukt er en Jacob Hansen Kjernsmo gift Marthea Eriksdatter som også er fadder, en Karen Hansdatter. Disse er barn av Hans Tjøstelsen ca f. 1778 og Inger Hansdatter, dette paret får en sønn Hans f. 1821, men jeg klarer ikke å finne den rette sammenhengen til at dette kan være de riktige foreldrene heller, kun fadderne som er brukt.Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Jeg kan ikke finne noe mer om denne Hans Hansen født 1821 på Nes i Akershus. Tror jeg/vi har lett der det er å lete, og jeg har fått veldig god hjelp av Berit Knudsen. Tror det kanskje er best å legge denne Hans Hansen på hylla en stund, og se om det dukker opp noe etter hvert.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.