Gå til innhold
Arkivverket

[#16748] Eli Steffensdtr Liland f. ca 1833 i Fana, Ho.


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I FT 1865 for Fana står Eli oppført som 33 år, hun var gift med Peder Pedersen (Espeland). De hadde da en sønn Peder O. Pedersen på 2 år. I 1877 fikk de en sønn Andreas Severin. Hennes mor het Berthe Larsdtr og var 63 år i FT 1865. Er det noen som kan gi opplysninger om hennes far og hvor hennes mor (f. i Fana) kom fra?Hennes manns far skal være en T. Pedersen fra Myntevik, men jeg vet ikkke hvem hans mor var.T. Pedersen skal være sønn av Peder Pedersen Bjørgen 1732-1795 og Anna Rasmusdtr Bjørgen 1710-1783.Peder Pedersen Bjørgen skal så være sønn av Peder Larsen Nordeide 1863-1733.All hjelp er velkommen. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tok en titt i Familysearch og fant følgende: Eli f.10/3-dp.15/3 1835 Fana, foreldre Stefan/Stefen Olsen og Berthe Larsdt. Foreldrene gift i Fana 4/1 1835.Ang. foreldrene til Peder til Eli så sier du farens fornavn begynner på T. Da er det jo mulig Peder er registrert som Peder T..... Vet du hva T står for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Berit. Jeg prøvde meg på FS selv, men fant det ikke.Jeg har ingen anelse om hva T står for. Det er mulig at det finnes bygdebøker fra stedet, er ikke akkurat kjent der.Dette er min nieses fars aner og jeg har lovet henne hjelp.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dem (Stefan og Berthe) nå over gifte i Fana. Brudgommen var 53 år og bruden var 31. Hun var oppsatt som quindemenneske, hva i all verden menes med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant og foreldra til Berthe : Lars Svendsen Øvre Sandven og Eli Olsdtr Hatlestad gift 3.7.1791 i Fana. Det er 99 % for at det er de rette skulle jeg tro ettersom Berthe er oppført som født på Hatlestad da hun giftet seg ifølge Digitalarkivet.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror det er best ikke å lage lenker, ihvertfall ikke om man ikke sier noe om hvor de er fra, inntil DA kommer i orden igjen. Det er umulig å se hva som står i lenkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, dette ser temmelig plausibelt ut. Så langt ser det ut for at dette kan være de rette aner :1. Eli Stephensdtr Liland f. 18332. Stephen Olsen Liland f. ca 17803. Berthe larsdtr Hatlestad f. ca 1802 gift 24.1.1835 4. Ole Monsen Liland f. ca 17375. Anne Stephensdtr f. ca 17356. Lars Svendsen Øv. Sandven7. Eli Olsdtr Hatlestad gift 3.7.1791 12. Svend Olsen Øvre Sandven13. Giertru Larsdtr Smørås gift 2.7.173814. Ole Nielsen Nedre Sandven f. ca 173115. Brithe Johannisdtr f. ca 1765 gift 7.7.1765 Takk for hjelp.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

For meg kom lenken fint opp.Men jeg skjønner at det er problemer på DA for tiden, når jeg setter opp et innlegg får jeg melding om at siden ikke kan finnes og likevel kommer innlegget opp.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Med hensyn til alderen, kunne det jo stemme. jeg vet ikke hvor den opplysningen kommer fra at personens navn begynner med T. I tilfelle det er Peder så er det jo Ragnhilde som er moren og ikke Anna.Takk for hjelp-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte å nevne at jeg fant Eli Steffensdtr og Peder Pedersen gift i Fana den 14 jul 1862 på FS - utskrift fra kirkebok.Har ikke funnet noen Peder Pedersen på Askøy. Etter hva familien vet skal hans far ha bodd i Myntevik en tid, jeg vet ikke hvor det er.Hans aner var faktisk det eneste familien hadde å stille opp med. Det er jo ikke mulig å sjekke dette på nettet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Fana Mini A12, 149 (Vigde): 14. juli 1862 Ungk. Peder Pedersen Espeland, 29 1/4 år. ?Pige? Eli Steffensdtr. Espeland, 27 1/2 år. Kopien jeg har er vanskelig å lese, men jeg tolker hans fødested til Myhren i Fjelds ?, som oppholdssted er oppgitt Lønningen. Brudens fødested er Hatlestad. Hans far: Peder Pedersen. (Under dette står 'Att. Reimers 12/5-48' Kan det være dato for konfirmasjonen?) Hennes: Steffen Olsen. Forlovere ? Pedersen Myntevig og ? Olsen Lønningen.Fana Mini A12, 17 (Døbte): Peder Olai, født 17/9-1864, døpt 9/10-1864 Fana. ? Peder Pedersen, Eli Steffensdtr, Myntevig under Espeland. Faddere: Lars Olsen Espeland, Ellef H?? ibd., Kari Larsdtr?, Oline Steffensdtr ibd, Ole Nielsen ibd. Hjemmedøbt av Lars Olsen Espeland.Så selv om han er født utenfor Fana stemmer opplysningene om at de bodde i Myntevik en tid. Myntevik var husmannsplass under Espeland (sør for flyplassen), og Vollen der de bodde senere var en husmannsplass under Hope (like nord for flyplassen).Fra bygdeboken (Fana IV, gammel utgave):s. 205. Vollen eller Heia, Hope: 'Peder Pedersen f. 1832 i Askøy, fekk festebrev på 'Pladsen Heien' av Hans Pedersen (farbroren?) i 1865. Festet var på livstid. Peder var fiskar og gardbrukar. G.m. Eli Steffensdtr. Liland f. 1834 d. 1895. Peder flytte bort før 1900. Barn: Peder, Lars, Kristian.'s. 717. Myntevika, Espeland: 'Peder Pedersen Bjørge f. 1792 d. 1852 var husmann i Myntevika frå omlag 1840. g. I 1826 m. Kristiane Monsdtr. Grimstad f. ca. 1792 d 1849. g. II m. enkja Brita Larsdtr. Liland f. 1800' Selv om det ikke er nevnt barn i bygdeboken er det vel sannsynlig at dette er rett familie.s. 185. Bruk 3, Bjørge: 'Peder Pedersen Noreide f. 1733 d. 1795, bygsla i 1755 då han blei g.m. enkja, Anna Rasmusdtr. Barn: Anna b. på Haukeland. G.2 1784 m Ragnhild Hansdtr. Espeland f. 1755 d 1844. Barn Marta b. på br 1, Anna fl. til Hetlevik, Hans b. på Hope, Peder b. i Myntevika på Espeland, 2 barn d. små.'s. 234. Bruk 1, Nordeide: ' Peder Larsen Ostehaugen f. ca 1683 i Sunnfjord d. 1733, kjøpte bruket av major Krogh i 1728. g.m. Anna Olsdtr., f. 1697, d. 1767 på Bjørge. Ho flytte bort då mannen døydde. Barn: Peder b. på Bjørge, 2 barn d.små'mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha - dette var mye.Jeg er nokså sikker på at disse er de rette og. Peder og Eli fikk en sønn i 1872 som ble døpt Kristian forresten.I FT 1865 står han ellers oppført som født i Fana. Han må nok ha flyttet litt rundt.Er det Sundfjord i Fusa som menes med fødested til Peder Larsen Ostehaugen? Jeg går ut i fra det.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mange takk skal du ha. Da er det de samme navn og det er nok den rette personen vi har funnet.Hva skulle en ha gjort uten all hjelp en får her?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.