Gå til innhold
Arkivverket

[#16761] Morsdal Gildeskål


Gjest Tor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Hei. Fra USA har jeg fått et spørsmål som angår Gildeskål - MorsdalI 1865 bodde Johan Christian Hansen, kårmann og enkemann der. Han var 66 år og født i Brønnøy. Sønn Bernhof var 20 år.Johan kan være den som ble f. i 1800 i Brønnøy, sønn av Hans Henrik Claussen (druknet på sjøen i 1804)og Berit Kirstine Jonsdtr.Spørsmålet er : Vet noen om Johan ble gift i Gildeskål ?? Når og hvem med. Når døde Johan ?? Kan hans mor ha kommet nordover ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Johan, født i 1800, bodde på Morsdal, ble gift i 1843 og døde i 1877. For øyeblikket kommer jeg ikke inn i det programet jeg har for å gi deg nærmere detaljer.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg la nettopp inn et innlegg via Nescape, men det ser jeg ikke mer igjen. Derfor legger jeg det inn igjen ved Explorer:Her er opplysningene: Johan Christin Hansen, gårdbruker på Morsdal, var født 1800, død 1877. Gift 14.07.1843 med Julianne Johannesdatter, født 1811, død 1862.Sønn John Høier Johansen, Morsdal, født 02.08.1843.Sønn Bernhoff Johansen, Morsdal, født 22.06.1847.Far til Johan Christian var Hans Olausen, Vevang, Brønnøy.Jeg håper at dette var til litt hjelp.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Margaret Miller

Kommer tilbake til spørsmaalet. Ser noen mora til Johan Christian i Gildeskaal, Berit Kirstine Jonsdtr. f. ca. 1774? Hun ble enke i 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Margaret Miller

Kan Berit Kirstine Jonsdtr. ovafor (#7) vaere gift etter 1804 i Gildeskal og kanskje vaere derfra? (f. ca. 1774). Ble Johan Kristian f. 1800 konf. der? Er interessert i død og (giftermalet?) til Berit Kirstine. Hva ble av henne? Johan var hennes eneste barn med hennes mann Hans Claussen som døde 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kan det være denne Berit Johnsdatter som det er skifte etter i 1843?Skifte etter Berith Johnsdatter, Gaardmandskone, Askosletten i Gildeskål. Skiftet åpnet 9/6 1843. Ektefelle Nils Olsen.Johan Christian Hansen, Morsdal i Gildeskål, sønn av avdøde, myndig, sønn av 1. ekteskap. Johan Henrich Hansen, Storvigen i Gildeskål, sønn av avdøde, myndig, sønn av 1. ekteskap.Eilert Østen Angel Hansen, sønn i 2. ekteskapOle Nilsen sønn i 3. ekteskap.Det kan være feilskriving slik at Johan Henrich skal tilhøre ekteskap nr 2 hvis det er sikker at det bare var et barn i første ekteskap.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Siste sønn Ole Nilsen konf. Gildeskaal 1834. Foreldre: Nils Olsen og Berit Kirstine Jonsdtr. Askosletten. Hennes andre navn Kirstine er riktkg. Maa vente for flere kirkebøker aa komme. Har du flere skifter Inger? Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.