Gå til innhold
Arkivverket

[#16762] Marie Martinsdatter Høgberget


Gjest Arnstein Schumann Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Schumann Hansen

Er det noen som har kjennskap til Marie Martinsdatter Høgberget f.1841. Hun kom fra Vestre Toten og giftet seg med Niels Nielsen f. 26.11.1842 fra Brandbu i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei, Hva tror du om dette: Jeg finner bare en aktuell kandidat født i 1841: Maria døpt 25.4. 1841 i Vestre Toten. Foreldre: Martin Olsen og Johanne Olsdatter. Disse finner vi i 1865 her: Lenke Under Gran finner du her i DA alle ungene til Maria og Niels døpte. Om du ser på navnene deres, er første jente oppkalt etter farmor, andre etter mormor. Sånn sett passer dette veldig bra. Navnet Høgberget stemmer ikke med hvor hun kommer fra. Hvor har du dette fra? Det kan jo være hun tjente på Høgberget (i Gran) og at det var slik hun traff mannen sin. Det er ofte det stedet man bor ved ekteskap - ikke der man kommer fra - som oppgis ved ekteskapsinngåelsen. Du finner også mye spennende som kan hjelpe deg videre blant fadderne til barna deres. Det ligger som sagt her på nettet. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

PS: Dåpen til Maria fant jeg på Family search - det er som kjent ingen vanntett kilde! At hun er den eneste som passer, betyr bare at hun er den eneste i Family Search som passer! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Schumann Hansen

Takk for svar. Einastrand stemmer med hva min Bestemor hørte fra sin Bestemor. Du har også helt rett når det gjelder navngivningen. Jeg ser at plassen heter Storberget. Det er vel ikke umulig at Storberget og Høgberget kan være den samme plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Totens Bygdebok bd. V (Folk og liv i hus, gard og grend, Eina) har ikke nærmere opplysninger om hvem Maria Martinsdatter fra Storberget ble gift med. Derfor er det mulig hun blir gift til Brandbu. Finnes det flere opplysninger fra vielsen, barnedåp, muntlige overleveringer osv.???Martin Olsen(fra Korslien i Kolbu)f. 1811, g. 1837 m. Johanne Olsdatter (f. ca. 1807 i Gausdal). Familien var husmannsfolk på Kjølvegen under Store Hegernes og Storberget under Teiterud. Martin døde 1887 som sjøleier på Skillebek (av Store Hegernes). Johanne levde ennå ved ft. 1891, da hos en sønn på Bruhagen (av Store Hegernes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Schumann Hansen

fortsettelse fra forrige innlegg.Det stemmer. Maria giftet seg med Niels Nielsen fra Gran. De er mine tipptippoldeforeldre og flyttet etterhvert til husmannsplassen Høibråten i Røykenvik. Plassen er i dag bebodd av min onkel.De giftet seg i 1865. Nøyaktig dato har jeg ikke for brylluppet. Niels Nielsen født: 26.11.1842 - Døpt: 26.12.1842 - død 1.7.1924Marie døde 13.3.1914Dåp og fødselsdato har jeg hentet fra kirkebøkene i Gran på Digitalarkivet. Dødsdatoer har jeg fra familegraven ved Nes Kirke i Røykenvik.De fikk 6 unger.Niels Nielsen 26.9.1865 - 1967 Martin Nielsen 17.7. 1867 - ? Mikael Nielsen 26.12.1869 - Julius Nielsen 10.8.1871 - 1948 Maren Nielsdtr. 20.1.1874 - 13.3.1914Opplysningene er hentet fra graver og min Bestemor. Jeg har ikke hatt tid til å sjekke dem enda.Vet noen noe mer om forfedrene til Marin Olsen fra Vestre Toten og Johanne Olsdatter fra Gausdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.