Gå til innhold
Arkivverket

[#16766] Bent Johansen og Astri Torgersdtr, Rollag


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Bent Johansen og Astri Torgersdatter gifter seg 8.7.1755 i Rollag. Jeg har funnet 4 barn av dem, men det er helt sikkert flere: Holge (1755), Johannes (1756), Holge (1759), Torger (1762). Torger reiser til Kongsberg og arbeider ved gruvene. Men hva med Bent og Astri? Hvem var de? Er det noen som har bygdeboka for Rollag (1993), som kanskje kan hjelpe? Jeg har dessverre ingen spor etter gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei, Det kan godt hende at det står gårdsnavn i kirkeboka (min kilde så langt er LDS). Jeg kommer meg ikke på arkivet på lenge, derfor håpet jeg noen som 'kunne området' kanskje kunne hjelpe. Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rollag krk.bok dekker Rollag, Veggli og Nore Uvdal og Dagali til 1856. Som du ser så gjelder det veldig mange bygdebøker. For din del så er det Veggli.Fra Rollag krk.bøker:1)Holge dpt. 16/1 1755 Wæglie, uekte. Mor Asti Torgersdt. Mogens og Bent Johansen.---2)Johannes dpt. 10/4 1756 Wæglie, Bent Johanson Mogens.---3)Holge dpt. dom 11 p.trinit 1759 Wæglie, Bent Johanson Bakke eie.---4)Torger dpt. 6/12 1762 Væglie, Bent Johansen Bacheeje.Trolovet 29/5 1755 Rolloug ungk. Bent Johansen og pike Astri Torgersdt. Mogen af Weiglie som etter kongl. allernaa.... bevill... osv. vanskelig å lese. Signert Ole Bakke og Holg.. Høyseth?Dpt. nr. 24 i 1720 Johannes Joensøns Bendt. Fad: Torkel Kistr?, B...Floustrum??, Torger Holgersen Moen, Imbjør Kistri??? og Ingebor Flaatrum. Jeg er veldig usikker på gårdsnavnene Fl.. og Ki...Rollag bb. av Knut Hoff, bd. I, side. 327: Bakke gnr.16: Husmannsplassen Blåhus: Mulig Beint Johnnesen f. 1720 og Astri torgersdt. som bodde i Bakkeeiet i 1750 årene var de som grunnla plassen.Bd. I side 265 Mogen gård: 1)Hølgje Torgeirsson, bror av Jon Torgeirson.----2)Torger Hølgjesson (1698-1760) gift 1727 Ragnil Halvorsdt. fra S.Fulsås (f.1704-). Det er ikke ført barnefødsler på MOGEN i denne bolken, mulig de var barnløse. (Det står det i boka!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - for ordens skyld - da skal det vel være Torger Hølgjesson MO(G)EN som er far til Astri. Mogensen er nok en feiltolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ser på LDS (VRI) at Johannes Jonsen er nevnt som far til Bent f.1716, Bent f.1720 og Trond f.1723.Hvis dette er samme person kan navnekombinasjonen Johannes, Trond og Bent tyde på at han var fra Risteigen i Veggli.Fra LDS (VRI) er det bare en Johannes Jonsen som gifter seg i Rollag tidlig på 1700 tallet. Det er Johannes Jonsen g.22 Mar.1711.m. Barbro Olsdtr.Tipper at Faddrene til Bent Johannesens dåp i 1720 skal være: Torkel Risteigen, Bent Fløtrud, Torger Helgesen Mogen, Ambjør Risteigen, og Ingeborg Fløtrud. (Torkel var gift med Ambjørg og Bent var gift med Ingeborg)I Rollag BB, bind I, side.255-256 under Øygarden (Risteigen Øde) finner vi en Johannes Jonsen sønn av Jon Torgeirsen og Mari Johannesdtr. Det står ingen ting om Johannes Jonsens videre skjebne. Jon Torgeirsen var søskenbarn til Torgeir Bentsen Risteigen, Jon Torgeirsen hadde brødrene Helge og Bjørn. Mari Johannesdtr. er trolig en datter av Johannes Salmaker på Trondsplassen under Risteigen og søster til Trond Johannesen Risteigen.I manntallet fra 1664 finner vi på Risteigen brødrene Bent Bjørnsen 36år og Torgeir Bjørnsen 28år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.