Gå til innhold
Arkivverket

[#16768] Hvem var Jørgen Dass nevnt 1686-87.


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

I forbindelse med at jeg leter etter opplysninger om slekten Seehusen i Bergen dukker navnet Jørgen Dass opp. Kjenner noen til en Jørgen Dass som er nevnt i 1686-87. I følge kilden skal Johan Seehusen være form.-(ynder) for barna til Jørgen Dass, det betyr vel at han på dette tidspunkt trolig er død. Dersom det er noen som har kjennskap til forbindelsen mellom Jørgen Dass og Johan Seehusen ønsker jeg gjerne opplysninger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan i tillegg nevne at kilden som tidligere er nevnt er Register over Panteregisteret som er utlagt digitalt her på Digalarkivet. Jeg kan også nevne at jeg har registrert ganske mange navn av slekten Dass i min database, men jeg har ingen Jargen Dass. Denne Jørgen Dass må jo være fra en av de første generasjonene av slekten Dass siden han trolig er død på nevnte tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jørgen Andersen Dass tok borgerskap i Bergen 3. februar 1653. Han var død før 13. oktober 1669, da sønnen ble gravlagt og han var 'Salig'. Etternavnet hadde han fra sin mor Margrethe Jørgensdatter Dass (død 1681). Faren var Anders Jonsen, gravlagt 25. februar 1672.Selv var Jørgen Dass gift med Wibiche Didrichsdtr Heltberg, garvlagt 17. april 1705. Hun var som enke gjengift med Hans Nielsen Weinwich i Nykirken 9. september 1674.Det er nevnt fire barn etter Jørgen Andersen Dass: Didrich, gravlagt 13. oktober 1669, Anne, død før 1691, men etter 1683. Margrethe, gravlagt 17. juni 1695, gift med Jonas Ruus, Ide, gravlagt 18. desember 1721, skifte 29. juli 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for flotte opplysninger! Denne Jørgen Dass var helt ukjent for meg! Fortsatt er det et mysterium hvorfor min ane Jan (Johan) Seehuusen skulle bli formynder for barna til Jørgen Dass, her må det jo trolig være et ukjent lektskapsforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg ser også at Jørgen Dass er sønn til Margrethe Jørgensdatter, hvilket slektskapsforhold er det mellom henne og Pitter Dundas? Er det noen som kjenner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollied's kartotek sier at de TROR Margrethe Jørgensdatter Dass, skifte 12. desember 1681, kan være datter av den Jørgen Dass som tok borgerskap i Bergen i 1605: LenkeFølgelig er det ikke noe som umiddelbart skulle knytte an til Ptter Dundas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Til Øystein: Jeg vet ikke hvor langt du er kommet i din søken etter slekten Seehusen.Jeg har ett par spørsmål som du muligens kan besvare. Benoni Dirichsen Echof (sønn av Dr Echof som dør i Tr.hjem 1675, og Wein Andersdatter Buus)og Dirche Marcus ,har fem barn. Til sønnen Dirich f.1721 døpt 25/7-DK er blandt fadderne Stiftamtskriver Svanenhjelm.Til datteren Elsebe f.1722 døpt 2/9 DK er svigersønnen til Svanenhjelm segn Hvid fadder,og til Wenche Catrine f.1723 døpt 29/1 DK,er Anna Dass fadder.Har du funnet noen Echof eller Buus er blandt dine Seehusen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Severin Seehuusen De Svanenhielm er etter det jeg har kommet fram til en brorsønn av Jan (Johan) Seehuusen. Slektsnavnene du nevner er ukjent utenom Hvit, som gifter seg inn i slekten. Echof ligner jo på Erpecom, jeg vet ikke om det kan være en forandring av navnet Erpecom? Jeg har en Isach van Erpecoms som dør i 1718 og trolig var gift med Christina Seehuusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Ved nærmere ettersyn viser det seg at Isac von Erpecom får barn med Kirsten Echof på 1720 tallet. Christina Seehuusen dør i 1718 og Isach von Erpecom gifter seg trolig igjen med Echof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Nei det er ikke navneendring. Isach von Erpecom var første gang gift med Christine Seehusen og annen gang gift med Kirsten Echoff, datter av Andreas Dirichsen Echof og Anne Sophie Paust.Andreas er bror av nevnte Benoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har ikke klart å plassere inn nevnte Christine Sehusen som gifter seg med Isach von Erpecoms. Er det noen som kjenner til om hun var datter av Severin eller noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Jeg har henne som datter av Jan Seehusen og Diriche Berentsdatter Engelman.født 1670 død 1718 begr. 5/9 NK. Hun var først gift med Henrich Henrichsen Ravert død 1714, med hvem hun hadde 8 barn.Jeg har notert ett: Jonas Henrichsen Ravert f 1706 døpt 26/9 NK. Legg merke til fadderne : Ael Echof (Datter av Dr Echof gift m Abraham Wessel),Stinchie Bringman,Jon Knudsen, Johan (Jan) Seehusen,Henrich Mejer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Terje sitt svar: Jeg har sett at noen har også har henne som en 'Hansdatter', vet ikke om det finnes noen som kan begrunne hvorfor hun er en datter av Jan eller Hans? Til Terje; Har du andre søsken av Christine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Selv har jeg en teori om at Jan har to ekteskap, første er tidligere nevnt, her får han seks barn: Jan,Morten,Berent,Helle,Kristine og Hans. Han gifter seg igjen med (Mar)Grethe Giertz(datter) og de får tre barn;Giert,Margrethe,Richardus. Jeg er ikke sikker på dette. Anna Dass som er nevnt som fadder i Trondheim vet jeg ikke hvem er, men det må være en forbindelse mellom henne og slekten Seehuusen. Jan var som tidligere nevnt formynder for barna til Jørgen Dass, men hans datter Anne døde etter tidligere opplysner tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det i Trondheim Domkirke (eller Bergen) Benoni Echof's barn (Dirich, Elsebe og Wenche Cathrine) ble døpt ?Hadde Benoni og Andreas også en bror Friderich, som ble gm. Marie Elisabeth thor Møhlen i Bergen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Terje: Hvor sikker er du på at Diriche Engelmans døde i 1718? Jeg mener at hun må ha være den Johan Seehuusens kone det ringes for i 1681, han gifter seg igjen med Margrethe Gerdtz. Spørsmål to er om hvor du har kjennskap til far til Diriche Berentsdatter Engelmans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Til Øystein: Det er Christine som er født 1678 (ikke 1670) og død 1718. Til Per: Jeg har notert følgende barn etter Dr Dirich Echof.En sønn i 1 ? ekteskap m Anne Katrine Garman, Peter Echof fca 1660 d. 1704.Sognepr i Juulstrup,Jylland.2 ? ekteskap m Wein Andersdat Buus:Andreas, Benoni, Ahlet (Ahl/All), Anne Cathrine ?, Margrethe.Ahlet var gift med Abraham Henriksen Wessel som døde på Lungegården 1732. Han er bror til Jan Wessel, og onkel til Tordenskjold. Benonis barn er døpt i DK i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Fint med den oppklaringen Terje! Mange fine opplysninger fra deg. Jeg har også problemer med å plassere den Hans Seehuusen som gifter seg med Else Kristine Rue, er det noen som vet om det er bror til Christine, barn av Jan? Det er også en Lisbeth som gifter seg med Jørgen Egelstorp som jeg ikke får plassert, kan noen hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Til Øystein:Når det gjelder Seehusen familien har jeg ikke sett noen som har klart å kople det jeg mener er to familier.Mulig de to eldste Hans og Jan er søsken. Skal sjekke litt om de er felles som faddere.Mulig Statsarkivet i Bergen har noe ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Familien Seehuusen er kanskje opprinnelig fra byen med det samme navnet, oppe langs Elben østover fra Hamburg, og kanskje en familie Dass er fra samme sted; ihvertfall finnes det muligheter for å undersøke en slik sammenheng (men i tyske arkiver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Terje: Jeg tror ikke Hans og Jan er søsken, men Morten og Jan er trolig søsken. Begge opplyser at de er født i Holstein, selv om det en gang senere opplyses at Jan er født i Stavganger. Jeg mener at Morten og Hans trolig var født i Holstein, Morten ble i Stavanger, Jan flyttet til Bergen i ca. 1665. I Bergen ser det ut for at Jan og hans brorsønn Severin drev handel. Severin gjorde det så vell at han senere kjøpte eiendom og til slutt også ble adlet. Jan gjorde ganske dårlig (ref. 1702). Jan gifter seg og får seks barn i sitt første ekteskap, han må ha minst fire barn i sitt andre ekteskap etter at den første konen dør i 1681.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje emil skrolsvik

Det kan se ut som om Morten og Jan er sønner av Hans. Du har rett i det.Og at Jan har vært gift to ganger.På Morten har jeg fire barn notert, og på Jan 2 barn med Johanna Mariea Saxe, og 2 barn med Diriche (Girche) Engelman. Så til Jørgen Dass. Notert med en datter Margrethe d.1681 skifte 12/12 1681.Hun var gift med Anders Joensen d. 1672 NK. En sønn Jørgen Andersen Dass d. 1669 før 13/10.Gift m Wibeche Dirichsdat Heltberg d 1705 Fjelberg,Nordre Sunhordl.(Søster til Hille Heltberg g Berent Engelmand) . 4 barn: Ide gift m Henrich Kanneguter,Dirich død 1669 NK, Anne d. ca 1690 g Hans Nielsen Weinwich d.1711 og Margrethe d. 1695 NK g Jonas H Ruus d 1716. Då kan nevnes at Ide og Kanneguteren hadde 4 barn: Anne Kanneguter,død 1733 skifte 18/6-1733 g Thomas Jansen Braage d etter 1731 , Jørgen, Regine og Rasmus. Så det bra ut ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.