Gå til innhold
Arkivverket

[#16769] Finske etternavn


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Jeg lurer på hvor vanlige disse navnene er :Ampiainen,Rajalainen,Suhoinen,Loukkainen.Jeg lurer også på om noen har litt historikk om de. Kan man også finne ut hvor i Finnland de stort sett er fra ut i fra disse navnene?? Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rajalainen kan bety at han var fra Rajala, som er et sted i Lapplands län (5-6 mil rett øst for byen Kittilä). Ellers betyr 'raja' grense, så det kan også bety at han var fra et eller annet grenseområde.Ampiainen er vel en hveps, så dette kan ha vært et soldatnavn? Skjønt de spesielle soldatnavnene - som henspeilet på dyr - var vel egentlig i svensk språkdrakt?Men for all del - dette er bare gjetninger - jeg VET ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld; soldatnavnene henspeilet ikke bare på dyr.Dersom det var et soldatnavn, burde det være mulig å finne ut hvilke steder det var i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Anne Berit. Finske slektsnavn kan du finne i Olov Olovsson: FINSKA SLÄKTNAMN I MELLARSTE SVERIGE OCH NORGE. ABE-Tryck, Torsby 1979. Er utsolgt fra forlegger. I høst har det kommet et tilskudd av det samme: Carl Axel Gottlunds förteckning över familjenamnen på de svenska och norska finnskogarna. En dokumentation 1817-1823. Utgitt på VEIDARVON forlag. Av Anna Forsberg och Niclas Persson. ISBN 91-973064-5-2Finnekultursentret i Torsby, Sverige har denne til salgs. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.