Gå til innhold
Arkivverket

[#16774] Mons/Mogens Larsen Natland Ø. (1733-1792), Fana, Ho


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvem var foreldra til denne mannen? Det står at han var fra Tvet da han giftet seg 21.6.1761 med Kari Johannisdtr Samdal (f. ca 1737, d. 1783)Den eneste Mons Larsen jeg finner født i Fana som kan noenlunde passe, er født 20.4.1731 sønn av Lars og Anna Myrdal.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!I bygdeboken for Fana på Øvre Nattland bn.1 er han nevnt som født ca. 1733 i Samnaner med spørsmålstegn etter, død på Øvre Nattland 1792 gm 1761 Kari Johannesdtr. Samdal 1737-1783.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha for opplysningen, så får jeg lete i Samnanger da. Mons er langt fra et uvanlig navn i de trakter!!! På Tveit i Samnanger finner jeg ingen som passer.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Mons er i min samboers aner og jeg har derfor foreløpig stoppet ved ham. Jeg har imidlertid tolket det slik at han _bodde_ på Tveit i Fana, men kom fra Samnanger (ikke nødvendigvis Tveit). Kanskje du skal lete overalt i Samnanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har nå bladd igjennom bygdeboka for Samnanger og finner ingen som kan passe. Men Lauvskard har ikke alltid fått alle barna til de enkelte med seg. Der finnes flere ved navnet Lars som kunne ha hatt en sønn på den alderen.Her må nok sjekkes i kirkebøker og det har jeg ikke anledning til her i France.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Namnet 'Tveit' og namn samansett med'-tveit'(eks. Storetveit, Frotveit, Bontveit, Fjelltveit osv.) er jo svært vanlege i Hordaland, ikkje minst i det gamle Fana. At Lars heller ikkje var spesielt uvanleg gjer det nok ikkje enklare ....Tveit i Samnanger er altså sjekka ut - men; kva med til dømes Tveiten i Hamre og i Lindås, Tveit både på Tysnes, i Fusa og i Strandvik eller Tveita i Hålandsdalen (Fusa)??For ordens skuld: Mons Larsson kom ikkje frå Tveit i Os.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegg. Så er ihvertfall Os eliminert. Dette blir nok en vanskelig nøtt å knekke.Men man får leve i håpet, synd at det ikke er FT mellom 1801 og 1865 på nettet.På FS fant jeg en hel mengde Mons/Mogens Larsen...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Finner en Mons Lars født 12.1.1726 på Froland (som eneste i Samnanger) på FamilySearch.Finner i tillegg en konfirmert i Samnanger i 1743 på Digitalarkivet - Mons Lassesen Boge (eneste Mons Larsen i perioden 1736-1759). Med alder ca. 17 år i 1743 er det sannsynligvis samme person.Kanskje dette er noe å nøste videre i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det stemmer ikke akkurat med alderen som er oppsatt (7 års forskjell), men vi har jo sett før at det har vært noen år mer eller mindre i de forskjellige kilder. Han er nok uteblitt i Lauvskards bok - jeg går ut i fra at Froland er Frøland i Samnanger (ell. Frøyland)Det ser ut for at foreldra har vært bosatt på Boga og det er vel en av grunnene. Boga hører til Fusa dersom jeg ikke tar feil. Det var mye inngifte med folk fra Samnanger og Fusa, jeg har selv flere fra Boga blant mine forfedre.Dersom noen har bygdebok fra Fusa og hadde sjekket den, ville det vært fint.Takk skal du ha i allefall.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marit Steffensen

Hei fem-menning Kjellaug! Våre slekter krysser hverandre stadig vekk. Mons Larsen er min 4xtipp. Det er lenge siden jeg har holdt på med denne grenen, men her er hva jeg fant ut var mest sannsynlig: I Fanaboken, side 425 Lund står det Mons Larsen Bontveit f. 1730 bygsla denne delen i 1749, g. 1750 m. enkja Kari Håkonsdtr. Dei flytte bort. Barn: Lars d. liten.Bontveit side 414: Lars Monsen Haugsdal f. ca 1684 , d. 1732 blei brukar her kring 1705 då han blei g. m. Kari Bårdsdtr. Grindevoll f. ca 1691, d. 1776. Barn: Kari d. lita, Mons b. på Lund.Videre er Lars sine foreldre: Mons Jonsen Haugsdal og Marta Olsdtr. N. totland 1644-1717. Kari Bårdsdtr sine foreldre blir da: Bård Abrahamsen Grindevoll f. 1663 og Ragnhild Danielsdtr. Skjeie 1658-1715.Du får se om mine notater stemmer.Vennlig hilsen Marit. Jeg kan sende deg en e-post også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hallo Marit,Takk skal du ha, dette var artig. Så nå er du og i slekt med x-svoger og mine nieser!!Tenkte på deg i sommer da jeg var på Laksevåg hvor min datter nå er, men hun hadde ikke telefon enda.Det kan vel bli et treff siden.mvh 5 menning Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei igjen Marit,Jeg har sjekket litt rundt og med mindre denne Mons ble enkemann, så er det nok ikke den samme. Jeg ser at Mons/Mogens Larsen Bontvedt står oppført som gift med Kari Nielsdtr Lund den 14.6-1750, de fikk et barn Lars den 6.1-1751. (digitalarkivet)Du har han som gift med Kari Håkonsdtr.Finner ikke at min Mons/Mogens er enkemann når han gifter seg med Kari Johannesdtr Samdal den 21.6-1761. Det ville jo ha vært en mulighet at det da var samme mannen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.