Gå til innhold
Arkivverket

[#16777] Oppslag i Beitstad kirkebok (Solberg sokn), 1785-1787.


Gjest Jan Peter Wiborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, er det noen som har kirkebøkene for Beitstad lett tilgjengelige, og kan gjøre følgende oppslag i ministerialbok 741.A01 1722-1804:Dåp: 07 Aug 1785 Rasmus Haagensen HunsetDåp: 22 Apr 1787 Ole Haagensen HunsetEkteskap: 20 Feb 1785 Haagen Olsen og Gertru RasmusdrSkulle visst hva som står på de to dåpene, og ekteskapet. Faddere, gårdsnavn, forlovere etc. Står det oppgitt noen alder på foreldrene? Fødselsdato i dåpen? Tror at det er foreldrene til de to først nevnte som gifter seg 20.02.1785.Konfirmasjonen i samme kirke rundt 1800-1802 er også meget interessant! :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg skal ta en titt i kirkeboka i løpet av kommende uke. Antakelig står det ikke så mye om det du etterlyser. Siden de bodde på Hundset, tilhørte de Elden sogn, men det er samme ministerialbok.Du er kanskje orientert om det som står i bygdeboka for Namdalseid? Tar det med her:Under Hundset (Nord-Hundset): 1786 blir gården solgt til Hågen Olson Grøttum, g. 1785 m. Gjertrud Rasmusdtr. Buvarp. (Det ser ut til at han hadde gården til 1790. Ingen opplysninger om barn.)Under Buvarp: Rasmus Ågeson Buvarp var f. o. 1717 og g. i 1746 m. Malena Ingebrigtdsdtr. Setter. Rasmus døde i 1780 og Malena i 1798., 76 år g. Borna deira var: Åge f. 1758, Lunni f. 1749, g.m. Mons Person Mork, Gunnhild f. 1752, g.m. Anders Pederson Tekset, Margrete f. 1756, g.m. sersjant Paul Larsson Klingen, Gjertrud, g. 1785 m. Hågen Olson Hundset, Anne f. 1765, g.m. Nils Kristenson Langnes. De to siste var umyndige da faren døydde 1780, og morbroren, Gaut Setter, vart formyndar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, takk skal du ha!Tror du det er samme Haagen Olsen som bor på gården Hervig i FT-1801? LenkeDenne Haagen er enkemann, og bor hos sin søster Marithe. Kanskje han solgte Hundset etter at Gjertrud døde? Har ikke funnet henne i FT-1801.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Grøttum er ikke noe navn fra Namdalseid, i hvertfall, så han kan godt være fra Stod. Det kom mange innflyttere fra Stod til det gamle Beitstaden.I Beitstadboka III under Hervik (Sør-Beitstad), står det: 'Etter dem (etter 1775, min. anm.) kom Ole Thomassen fra Stjernen i Malm, f. ca. 1742, og kone Marit Olsdtr., som kanskje var på Malmo ved konf. i 1756.' Så omtales barna deres, og at Ole Hervik døde i 1802, og Marta (Marit) Hervik døde i 1805.Her kan det se ut som om ei Marit Olsdtr. ble konfirmert fra Malmo i 1756, men det var jo et ganske vanlig navn.Sissil som har oversikt over Stod, ser vel om Hågen hadde ei søster Marta/Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det som taler mot at dette er Hågen Olsen Grøttan, er den oppgitte alderen i 1801. Men oppgitt alder er jo ofte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hågen Olsen Grøttan har ingen søstre ved navn Marit. Nå er det riktignok nesten 5 år mellom Hågen som eldste sønn og det neste barnet, Malena, men navnetradisjonene er fulgt på alle barna, og det hører ikke hjemme noen Marit/Marta blant disse. Så Hågen på Hervig i 1801 er nok ikke Hågen Olsen Grøttan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ja, jeg tror vi kan glemme denne Haagen på Hervig. Han ville i så fall ha vært godt over 50 år ved ekteskaps-inngåelsen...Hågen Olsen Grøttan f. 14.11.1757 låter mere sannsynlig. Kan det være at både han og kona (Gjertru Rasmusdtr.?) døde i forholdsvis ung alder, før FT-1801?Vi får la det vente til du har fått sjekket kirkeboka, Eldbjørg! :-)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Da her jeg vært på biblioteket og lest i kirkebok for Beitstad. Fangsten ble heller mager. Jeg fant akkurat de opplysningene som står i innlegg (1), men heller ikke stort mer.Under Copulerede 1758, 20de Februar, fant jeg: Soldat og Ungk. Haagen Olson Hundset og Giertrud Rasmusd.Jeg så etter konfirmasjonen for Rasmus og Ole, men fant ingen av dem i åra 1799 - 1807. Tror jeg lette forholdsvis grundig.Prøvde så å se om jeg kunne finne at Haagen og/eller Gjertrud var døde i perioden 1785 - 1801. Jeg skummet bare over, for det var mange navn, og tettskrevet. Fant dem altså ikke. Kan de ha flyttet før 1801?Får du flere spor å gå etter, kan jeg sjekke videre, spesielt i Beitstad prestegjeld, som jeg arbeider mye med. Hilsen Eldbjørg L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det er mulig du har dette fra før, men ved å lese 1801-tellinga og Beitstadboka I - om Bartneselden - ser jeg at Rasmus Haagensen i 1801 var tjenestedreng hos sin tante, Margaretha Rasmusdtr. f. på Buvarp i 1756. Hun var gift med sersjant Paul (Povel) Larsson Klingen.Kanskje er det broren som i 1801 er tjener på en av nabogårdene (Hornvigen = Holmvik); Ole Haagensen 13 år.Merkelig at jeg ikke fant disse guttene konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, takk for flott innsats, Eldbjørg! Den koblingen med at han bodde hos sin tante hadde jeg ikke sett! Det er ganske nylig jeg fant ut at moren måtte være Gertrud Rasmusdtr, og var fra Buvarp. At Margaretha Rasmusdtr også var derfra hadde jeg ikke sett, selv om du nevnte det i innlegg 2. Og Beitstad-bøkene har jeg desverre ikke. :-)At du ikke fant dem som døde i per. 1785 - 1801, gjorde at jeg søkte en gang til på FT-1801, og se hva jeg fant her! [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11868.wc2&variabel=0&postnr=836&fulle=true&spraak=n>LenkeHvem kan det være??? Kan det være de to vi leter etter??? Ifølge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Til innlegg 8: Under Copulerede... året skal være 1785.Eldbjørg: På gården Strengelvaag så bor det en Anne Marie Rasmusdtr., 33 år. Gertrude fra Buvarp hadde jo en søster som het Anne, f.1765. Kan det være samme person??? Finner ingen Anne Rasmusdtr i Nord-Trøndelag som kan passe.Finnes det oversikt over utflyttede fra Beitstad sogn? Ville tippe at de kanskje må ha flyttet før denne 'Gaut' ble født, altså i første halvdel av 1790-tallet....Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Du skal ikke utelukke at dette er de riktige folka. Det var ganske vanlig at folk som bodde på Namdalseid bosatte seg i Nordland fylke.Når det gjelder Anne Rasmusdtr. kan hun godt være Gjertruds søster. Bygdebøkene er selvmotsigende her (også), men det er vel ikke alltid godt å få dobbelsjekket alle opplysninger.I bygdeboka for Namdalseid står det at Anne Rasmusdtr. Buvarp giftet seg med Nils Kristensen Langnes. I folketellinga for Beitstad, under gården Langnes, finner en paret Nils og Anne. Men i bygdeboka for Malm (også Beitstad prestegjeld), er det opplyst at Nils var gift med Anne Rasmusdtr. ELDEN. Tilbake til bygdeboka for Namdalseid, under gården Elden, kan en lese at det stemmer. Altså er det som er opplyst under gården BUVARP feil.Når det gjelder utflyttede før 1800 er jeg usikker på hvor mye som er registrert. Jeg kjenner noen som driver og registrerer utflyttede fra Namdalseid, og skal kontakte henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sissil Bruun Sørensen

Her ser det ut til at det kan være aktuelt å samle på indisier, og det finnes jo en del. Jeg vil anbefale at du sender en mail til Børje Jonsson. Han har mye informasjon om både Beitstad og Øksnes. På internettsidene hans ligger mantallet for Øksnes for 1765, og der er det ingen personer med navnet Haagen i det hele tatt. Det tyder jo på at Haagen har kommet utenfra.Linken du oppga medførte at jeg fikk innblikk i hvem Gjertrud Rasmusdatter var, og jeg har en del stoff om hennes aner. Blant annet forekommer navnet Gaut i denne familien. Willas Bing er ikke akkurat et vanlig navn, og da kan det være interessant at prestens medhjelper i Beitstad på begynnelsen av 1700-tallet het Willats Bing. Tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Til spørsmålet om inn og utflyttinger. Opplysninger om flyttinger før 1817 finnes nesten ikke her på Namdalseid (Gamle Beitstaden). Presten begynte å føre lister over flyttinga først i 1817 og det er jo sikkert at Haagen og Gertrud flytta før 1801. Navnet Gaute eller Gaut var brukt i slekta til Gertruds mor Malena Ingebrigtsdatter fra Sør Setter alt i 1658. Bygdeboka side 133. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Peter Wiborg

Da har jeg endelig fått svar fra Børje... :-)Desverre så hadde han ingen ny info å berette, alt han viste om disse personene låg ute på LenkeJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.