Gå til innhold
Arkivverket

[#16780] Skifter i Nordfjord


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

1.) Skifte ble holdt etter en Amund Hansen Berg-Nedre (Prot.23b side 564, 1827-1833). Det er vel knapt mulig at han hadde en datter Anna, som var 63 år gammel i 1801?2.) Jeg er interessert i etterlatte til Absalon Jonsen Jostad, Stryn (Prot. 21b side 1357, 1813-1817). Han var gift med Anna Amundsdatter Nedreberg.Med vennlig hlsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble skiftet hos Amund Hansen og Brithe Christensdatter 10. oktober 1829. De skiftet med sine fire barn: Hans, Ole, Ingebor og Marie. I 1801-tellingen finner vi Amund Hansen, og han var angivelig 41 år, og derfor etter 'naturens orden' utelukket som far til Anna, 63 år i samme telling. LenkeSkiftet etter Absalon Jonsen ble datert 6. februar 1811, og det var tilenken Anne Amundsdatter, og 8 barn: 1) Amund Absalonsen, 2) Jetmund, husmann i Ulvedal, 3) Rasmus, fullmyndig, 4) Absalon, i Bergen, 'men nu fangen i England', 5) Peder, husmann på Sunnmøre, 6) Ole, soldat, i bergen, 7, Agate, ugift 39 år gammel, 8) Brite, 37 år gammel, med formynder Amund Hansen Nedre Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Da bommer jeg igjen! Mange takk for svar.Var det nok mulig å få vite om Anna Amundsdatters foreldre er omtalt i bygdeboka for Innvik? Jeg burde ha sett på den også, da jeg besøkte SAB i 16. juli. (Været var rett og slett for fint - 31 varmegrader i Bergen!)Med vennlig hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det kan være interessant å vite hvem som var etterlatte til Ane Aamundsdtr Berg-Nedre, Stryn, Prot.7, side 350, 1731-1734. Muligvis hadde hun en sønn Amund og et barnebarn Anna Amundsdatter. Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara  Lose

P.S. til innlegg 3:Jeg håper det ser ikke ut til at jeg var for lat for å gjøre oppslaget selv, da jeg endelig hadde muligheten til å besøke deres lesesal. Slik var ikke det. Men etter å ha tilbrakt mer en 4 timer på gravplassene Solheim og Møllendal i den trykkende heten, var jeg dessverre temmelig sliten.En fin helg til deg! Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bygdeboken sier bare at Anne A. på nedre Berg skal være fra Hogr. som skal være Hogrenning.Skiftet etter Ane Aamundsdatter Nedre Berg er datert 6. oktober 1733. Det nevner enkemannen Hans Jacobsen, og sønnene Aamund Hanssen og Jacob Hanssen, 24 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det var altså Ane Amundsdatter Berg Nedre d.e., død 1733, (Hans Jacobsen Nedreberg's kone), som var fra Hogrenning ved det fagre Loevatnet (trolig datter av Omund Hoffuersen Hoffrending, 50 år g.oppsidder i. 1664 og sønn på samme garden i 1645).Men hvem var Anna Amundsdatter Nedreberg d.y., 63 år g. i 1801 (Absalon Jonsen Jostad's kone) datter av?Som jeg spekulerte, hadde Ane A. d.e. en sønn Aamund og kan være farmor til Anna A. d.y. Det finnes dessverre ingen skifte etter Aamund Hansen, født før 1719, heller ikke etter faren Hans Jacobsen Nedreberg. Jeg tror likevel at Aamund eide garden, fordi det ble skiftet hos en Hans Amundsen Berge-Nedre (Prot. 18b, side 443b, 1786-1790), som kan være Aamund Hansens sønn - Annas bror?Er det mulig å finne ut om oppfattningen min er riktig?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.