Gå til innhold
Arkivverket

[#16781] Hurdals glassverk i ekstraskattemanntallet for Eidsvoll


Gjest Anne Minken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

Jeg ser med glede at ekstraskattemanntall fra Eidsvoll (omfatter også Hurdal) nå er transkribert og lagt ut på nettet. Et skår i gleden for personer som arbeider med glassverksslekter, kan være at transkripsjonen av glassverksnavn tydelig har voldt problemer. Jeg så på disse skattemanntallene for noen år siden og har tatt notater fra 1764-manntallet supplert med endringer i forhold til de øvrige skattemanntallsårene. Ved hjelp av disse notatene kan jeg fylle inn flere navn. NB jeg kan ikke innestå for helt bokstavrett avskrift og stavemåten kan selvfølgelig også variere fra skattemanntall til skattemanntall. Nedenstående kan imidlertid være til hjelp i transkripsjonen av skattemanntallene fra 1762 og 1763.Ekstraskatten 1763 2930 og 2931. Slektsnavnet er trolig Brinch, 2940 Christian Filion, 2944 Johan Greifenhagen, 2950 William Fagnell, 2955 Joseph Pain, 2958 Johan Michael Resch Tafelmager, 2959 Anthoni Reiner Tafelmager, 2964 Johan Filion, 2971 Johan Christopher Filion, 2973 Nicolaus Filion, 2976 Berthel Dischler, 2980 Christian Filion, 2986 Johan Nicolaus Pentzien, 2994 Johan Svendske er i 1765-skattelista kalt Johan Madsen, 3000 Johan Bauer Ekstraskatten 17622993 Trolig Herman Piro3024 og 3025 Trolig Mathias og Peter Johansen (Janssøn) eller Svendske. Sønner av Johan Madsen og Kari Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Lunde

Det er undertegnede som har registrert kilden. Det er tekniske årsaker som har medført at rubrikken for slektsnavn har uteblitt fra databasen i Digitalarkivet, ikke registreringen. Ditt innlegg bør derfor legges inn under Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.