Gå til innhold
Arkivverket

[#16783] Har du funnet 'kjente' personer i dine aner ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er intressert i å høre om det er mange som har opplevet å finne kjente personer i sitt anetre. Jeg tenker da på landskjente personer. Hvem er du i slekt med og hvordan fant du koblingen? Intressant å få høre litt om dette. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Litt usikker på hva som menes med 'kjent person'.Er det f.eks. Harald Hårfagre eller er det Elvis Presley?For og kunne kalle seg en ekte slektsforsker bør vel følgende være innfridd:1. Funnet minst en 'heks'.2. Ihvertfall en morder.3. Minst en uektefødt.4. Minst en konge.Er det noen av 1,2 eller 4 som menes?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Nei. Likefremt: Personer som Edvard Grieg-Henrik Wergeland-Bjørnstjerne Bjørnson-Fritjof Nansen- Christian Michelsen-Hans Nielsen Hauge-Thomas Ball Baratt etc.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Når det gjelder (i alle fall) Edvard Grieg, Henrik Wergeland, Bjørnstjerne Bjørnson, Fritjof Nansen og Chriatian Michelsen, så er disse såpass nærme oss i tid, og såpass kjente at jeg tror alle deres efterkommere _vet_ at de er det, ved at foreldrene har fortalt dem om det. Så sjansen for at noen har 'funnet' noen slike i anetreet er vel heller usannsynlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vel,Henrik Wergeland er vel ikke så nærmt vår tid. Men det er heller ikke poenget-dette var bare ment som et eksempel. Vi prøver igjen: Eksempelvis: Tordenskiold,Asbjørnsen og Moe, Ole Bull,Hans Nielsen Hauge,Gjest Baardsen, osv. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg slår til med både Sigrid Undset, Nils Ferlin og Selma Lagerlöf på farmors side av slekta, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke er blitt en stor dikter. Skjønner ikke helt hensikten med denne debattråden heller.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Replikk til Jan Frodes innlegg nr. 6: Det er vel ikke lenger så populært å skryte på seg kjentfolk i slekten? Fortell først hva som er hensikten med spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Det er vel like 'artig' for enkelte at man har 'kjente' personer i slekten , som at det er VELDIG viktig for enkelte at det er stor ADEL som teller og er viktigst!! - For meg er det artig om begge deler dukker opp, men gidder ikke og utbrodere dette noe, mend et er jo slikt/slike som blir nevnt når man snakker om aner da - og kommer vel altid til og være slik -MVh, Gurli H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hensikten med tråden? Samtale om intressanne ting! Få gode ideer,innspill,høre litt hva andre har funnet,osv! Vi trenger da ikke bare være så faglig opptatt i et debattforum! Om du ikke ser hensikten med tråden-ja så bare la vær å svar da! Det er jo de som har noe å bidra med jeg er intressert i å høre fra! Hvorfor svare på en tråd man ikke er intressert i! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Jan Frode!Helt enig med du!! :o) Jeg blir bare så irritert på 'visse' som skal bry seg med at ting de ikke syes noe om - skal rakkes ned på!! Men er det snakk om ADEL ja da så..... Ingeting vondt ment fra min side...... Jeg har desverre ingen kjente i min slekt - skulle ønske det så kanskje det hadde vært enklere og følge anene - men jeg har en haug med sjømenn og tyskere på morsiden og fattige fjell bønder og helt 'vanlige' folk på den andre siden - det kan jo være vel så spennende, men hva vet man - alle i treet er jo ikke funnet og hvem vet hva som dukker opp ;o) Hva med deg???? mvh, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Jeg synes det er mest moro når man kan se bilder eller gjenstander fra personene og høre historier. Det er jo historiene som bringer dem nærmere oss; i så måte er det mange som er neglisjerte. Hvem var de anonyme menneskene egentlig? Dette er det jeg synes er spennende. Må innrømme at jeg synes det er artig med bygdetullinger og å nøste opp i innavl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr. 12:Hensikten med tråden?Tenker ikke minst på dem som hverken har funnet noen 'kjent' person, en eller annen ane som kan følges langt bakover - adelig eller ikke, og mest av alt dem som sliter med hvem foreldre eller besteforeldre var osv.Kanskje kan temastiller selv bidra med sine 'kjente' slik at kanskje andre får del i dem - kanske samme slekt, og dermed la temaet få en utvidet informasjonsmulighet?Ellers ser man her i debattene den informasjon og utvikling som kan skje, nytt kommer frem, og det er vel til alles interesse.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk til 13-14-og 15.Jeg har heller ingen'landkjente' i min slekt. Men jeg har bygdeoriginaler! F.eks gamle Hans Grenader som det stod om i Nordahl Rolfsens lesebøker for folkeskolen i sin tid-hentet fra Jørgen Moe's selvbiografiske barnefortelling ' I brønden og i tjernet' som kom ut på midten av 1800 tallet. Jeg har trolig adel i min slekt-men jeg må finne 'the missing links'. Jeg er helt enig-fortellingene bak menneskene er mer intressann enn bare årstall og datoer.mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvis du ikke finner 'dine missing links' kan kanskje noen her hjelpe deg med å finne dem - vel og merke dem som eventuelt kan dokumenteres.Lettfattelig oppsett av 'før og etter' imøtesees.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når mange er opptatt av (sine eller andres) adelige aner (jf innlegg 11), så er det nettopp fordi adelige er kjente - til dels berømte - personer. Så det går jo ut på det samme, om anene er adelige eller kjente på annen måte. (Selvsagt finnes det også forholdsvis ukjente adelige.) Jeg skjønner fortsatt ikke hvor Jan Frode vil (jf innlegg 12). Alle kjente personer har jo slektninger, så etterhvert vil alle kjente personer figurere ett eller annet sted i slektslitteraturen. (Unntatt slike som trellen Kark, skjønt, noen, som Thorolf Rafto, har hevdet at de stammer fra ham.) Selv er jeg etterkommer på 6-7 ulike måter til bondelensmann på Lesja og Dove, Lars Hågå, som var en av to-tre ledere som ledet bøndenes nedslakting av (ubevæpnede) skotter ved Kringen i Sel i august 1612. Kjempemorsomt. Han er til og med biografert i Norsk biografisk leksikon (den gamle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Men, når sant skal sies, jeg må si det er merkbart mer moro å ha ZaZa Gabor i slektsbasen enn f.eks. mange andre pene damer :)Og, for meg er hun mer kjent enn mange adelsmenner :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Tore.Poenget med adel er vel mere det at det for adelsslektene finnes flere kilder slik at man kan komme lengre tilbake i tid.'Fin' eller ikke er vel mere en overlevninng fra 1800-tallets embedsmannsklasse ( se f.eks. C. Elster o.a.) og overlevert bittehet fra husmannsvesenet ?Kanskje et uttrykk for den aldrig tilgivende norske folkesjel ?{; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enig i det de skriver, Knut F. Jeg har forresten ofte lurt på hvorfor det er så mange som har så mye imot adelsslekter (bortsett fra slike som f eks prof em. Kåre Lunden, som bevisst rakker ned på adelen for å slippe å få den tilbake). Jeg gjentar at lysten til (ev.) i ha kjentfolk i slekta har samme utgangspunkt som lysten på adel i slekta. Også adelsslekter kan ha dårlig kildemateriale, f eks dårligere enn bondeslekter fra Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Adelen blåser jeg i,men med mere folkelige banditter i slekta er der jo lettere å finne saker og ting i arkivene. Jeg har som der skal i alle skikkelige slekter funnet en brodermorder, også en tyv og morder som Even Olsen Tagholt som bor så fint i glassmonter på et muse.Om disse ikke er mine direkte forfedre så er det slekt likevel. Da vi samlet stoff til boka Tagholtmannen så var det overveldende hva vi fant av opplysninger i arkivene. Heksa gjenstår å finne men jeg har ei blondine misstenkt. Sig--- ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Næh, Tore.Klart folk vet forskjell på Fridtjof Nansen, Olav den hellige, Ari Behn og Ester Pirelli, og hvem de gjerne vil finne slektskapsforbindelser til. Jeg tror ikke utganspunktet til lysten er det samme....... ; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Jeg har ikke imot adelslekter jeg, men når noen hever seg over andre og det kan oppfattes slik hen at det er kun det som teller blir jeg provosert. Men for all del - Man må nå likevel få ha egen mening og forskjellige interesser uten at man trenger og rakke ned på det - men sant skal være sant OM man skal være så 'heldig' og ha adel eller banditter så er det jo mere 'kjøtt' og få på personene og det er jo det som er interresant...også... - og som sagt i tidligere innlegg, bilder - noe jeg er veldig opptatt av, men det er jo jeg da ;o)mvh, Gurli H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.