Gå til innhold
Arkivverket

[#16783] Har du funnet 'kjente' personer i dine aner ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har lest dette temaet og hadde egentlig ikke tent å bidra med noe som helst, men, men det er jo artig og.Min 6. tippoldefar Hans Clauson Breche (1660 - 1720) var og tipp-tippoldefar til I. C. Dahl og tippoldefar til Nicolai Wergeland.Ellers kan jeg jo nevne Magnus Heinasson min 10. tippoldefar-:) 'Magnus Heinasson er og fletta inn i Vera Henriksen sitt 5-binds romanverk om Bent Jonsson fra Lom (Trollsteinen, Pilgrimsferd, Blåbreen, Staupet og Skjærsilden). Mesteparten av det som omtaler Magnus er fra Skjærsilden.'For ikke å glemme Trond Torleifsson Benkestok min 12. tippoldefar.Kan og nevne Eric Loss, 'Han vart av Geble Pederson sett til fyrste styrar for Katedralskulen i Bergen', han er min 11. tippoldefar.Når det gjelder fru Johanne til Asdal har jeg merket meg at hennes slektslinje er feil og at det er ingen bevis for at hun var av kongelig slekt. Dessuten 'mistet' jeg henne da Ugulen motbeviste at kona til Jens Loss ikke var en 'Sissela Andersdtr Bildt'Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det meste av slekta mi er bønder fra indre Agder og fra Øst-Jylland. I bondeslekta på Agder finner eg tre anelinjer tilbake til Peder Claussøn Friis. Peder 'i svingen' levde på 1500 tallet, og eg trur svært mange på Sørlandet kan føre ei eller anna anelinje tilbake til han.Et av Peders sognebarn, Halkild Hujesen Skofteland, f. 1592, var også min ane. Han får ein saftig omtale av bygdebokforfatteren. Sør-Audnedal bygdebok side 283: - - Denne Halkild var noko av ei ufe. Han var skuld i eit mannedrap og måtte løyse seg ut med hard bot i gull. Og på eit lagting i Farsund om ein gardpart i Foss møtte han opp så full at lagmannen viste han ut og gav han hard bot for framferda si. Han vart gift med ei gardjente frå Foss og fekk stor arv her, men også her vart det leven med karen - -Når han tttttttt-oldefar er det morsomt å få ein livaktig beskrivelse av personligheten -Eg har ein ttt-oldefar, Lorentz Angell Holst (1747-1793), som var prest. Den greina beveger seg opp i borgerskapet og fører vidt omkring. Der har eg noen kjente svogere. Ei tttttttt-oldemor hadde ei søster som heitte Karen Andersdatter Vincke (1595-1673) som i noen år var elskerinne til kong Christian Qvart, og sønnen fikk Gyldenløve som etternavn.Ttttt-oldemor Suzanna budde noen år hos si søster Kirsten Clausdatter Røyem (1671-1750), gift med orlogskaptein Iver Huitfeldt (1665-1710). Han omkom i slaget mot svenskane i Køge bukt.Lorentz Angell Holst var fem-menning til dikteren Johan Herman Wessel og den internasjonalt meir kjente broren, matematikaren Caspar Wessel. Så eg har greid å få nøsta dei inn i databasen. På det viset kan det etterkvart bli mange navn -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og grenene er :a) Jørgen Altewelt - Albert Jørgensen Altewelt - Birgitte Albertsdatter Altewelt - Gjertrud Marie Moss - Lena Marie Schumacher - Johan Herman Wessel.b) Jørgen Altewelt - Dorothea Jørgensdatter Altewelt - Nielsdatter Hermann - Mads Jenssøn Wiel - Maren Madsdatter Wiel - Lorentz Angell Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... skjønt om Albert Jørgensen Altewelt virkelig ER far til Birgitte har jeg vel egentlig ikke helt på det tørre ...Albert var sogneprest i Ringsted fra 1638 og fikk vel i så fall Birgitte med sin 2. kone Gjertrud Strangesdatter i 1654.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Akk, jeg har ikke funnet eneneste 'kjendis' i slekta mi. Men den er full av husmenn, fiskere, bønder, kontorister og annet fattigfolk som på tros av pest og kolera, hungersnød og annen styggedom var sterke nok til å klare å føre slekta videre. Og det får vel holde. :o)mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Olav Haugland

KOMMENTAR FRA FORFATTEREN AV INNLEGG 248Til innlegg 250: Takk til Iver for detaljert kildeanvisning. Med den som grunnlag vil det være mulig å sile vekk en del av de forbindelsene man kan lese seg til.Til innlegg 249: Hilsen og takk til min slektning Rigmor. Knud von Hadeln hadde jo 4 sønner og 7 døtre, mange med etterkommere, så forutsetninger er til stede for at etterslekten er ganske stor. Jeg har ellers sett at du i tema 17170 har tatt initiativet til en interessant utredning om von Hadelns svigersønn Tobias Tobiassen Hickmann. Jeg spinner videre på dette i et nytt innlegg i tema 17170.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til siste innlegg. Sitat fra innlegg 44: ”Fru Johanne er ingen bløff, men den kongelige avstamningen hennes er det.” (Lars Løberg)Også jeg synes at alt det arbeidet som er gjort m.t.p. å gi en fremstilling av Fru Johannes sin etterslekt er spennende greier. – Men det er vel grunn til å sjekke gehalten i hva slags dokumentasjon man har for de øverste leddene i denne etterslekta, - særlig m.t.p. at man til de grader gikk i baret m.t.p. anene hennes !!Selles artikkel behandler overhodet ikke hennes etterslekt.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har en bunke med dokumenter over en slekt som føres tilbake til f.Kr. Jeg vet at slikt må tas med en STOR klype salt,men det hadde vært artig å funnet ut når historien sporet av fra virkelighet til fantasi! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har en bunke med dokumenter over en slekt som føres tilbake til f.Kr. Jeg vet at slikt må tas med en STOR klype salt,men det hadde vært artig å funnet ut når historien sporet av fra virkelighet til fantasi! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja den peker ut slektens vandringsmønster men gir ingen muliheter for å sjekke forfedrenes navn.Dette må jeg isåfall møysommelig gjøre selv, evt hjelp fra andre. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har ikke helt fulgt med i denne debatten, men svarer på innlegg 1:Jeg er oldebarn av seksmenningen til Fridtjof Nansen.Kan det kalles slektsforhold?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

265: Da ville jeg vel heller sagt at du har en fjern ane til felles med Fridtjof Nansen, men vel knapt kan sies å være i slekt med ham. Det finnes mange kjente personer jeg har en eller flere fjerne aner felles med, men når det ligger på 8-10-menningsnivået eller fjernere, synes jeg det blir helt latterlig å påstå noe 'slektskap' i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Ja her var det mye morsom lesning. De aller fleste vil vel på et eller annet tidspunkt i sin ane søken komme så langt at man har felles ane med et utall 'kjendiser', men gjør dette at det blir mer spennende? Jeg vil si nei, for meg har det vært mye mer spennende å finne at jeg har hekser, signekjærringer, tater/sigøynere/reisende, betlere, leilendinger, i samme generasjon som kongelige rådsmenn, borgmestere, herregårdforvalere, mølleejere og andre stormenn etter datidens målestokk. Når man så er så heldig å finne rettsdokumenter, tegninger og lignende så overgår det langt funnet av en sølle kjendis.Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til Roigmor Waler Iversen, innlegg (242)Siterer her: 'Laura Cathrine Andreasdatter Bjølstad f.ca 1837 Fr.Stad, d.29.des. 1868.Andreas Larsen Bjølstad f.8.des. 1806 Kråkerøy, d.4.okt. 1888 Gift 7.juli 1826 Østre Fredrikstad m. Inger Marie Hansdatter Holm f. 1799 Fuglenebb i Torsnes, d. 1844.'Jeg har en prest Karl Herman Bjølstad f. 21.7.1866 et sted i min database, hvis far skal være kjøpmann Andreas Bjølstad fra Fredrikstad. Har tidligere sett den lenken du henviser til, og lurer på om Karl kan være sønn i den familien. Kilden til mine opplysninger er skannet ministerialbok for Evenes 1897-1906, s. 201.Kan du eller noen andre bekrefte at Karl var sønn av den Andreas Bjølstad som er nevnt i lenken du oppga?mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Inger :)Nei desverre Inger. Jeg har ikke noe svar til deg her.Hva med å legge inn spørsmålet under temaet Lenke ? Er ikke så aktiv selv for tiden, men håper du vil få hjelp.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har stort sett kommet tilbake til tidlig 1600 tallet og sent 1500 tallet. Så dersom jeg ønsker å finne ut lengre bak-spesiellt når det gjelder de mer kjente familiene i min slekt så får jeg vel kontakte en profesjonell genealog med ekspertise på tiden før 1600 tallet....Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kjente personer behøver ikke være blandt den høye klasse.By og bygdeorginaler finnes mange intressanne opplysninger om.Jeg har en-Gamle Hans Gredader-fra Nordalf-Rolfsens lesebok.(Nevnt tidligere) Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.