Gå til innhold
Arkivverket

[#16783] Har du funnet 'kjente' personer i dine aner ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg er ettrekommer av Jacob Peder Meyer(1781-1856).trelastgrosserer i Christiania-en av den tids mest markante personligheter-han er blant annet far til Thorvald Meyer(Thorvald Meyers gate).Jeg er dessuten etterkommer etter den i Wergeland biografi'Hasselnødder)kalt hr Gäström-hans egentlige navn var Nicolaus Magnus Widerberg.Han er dessuten TipX2oldefar til min mors fetter den kjente maleren FRANS WIDERBERG-som igjen er far til NICO WIDERBERG.Jeg er også etterkommer etter MARTIN LUTHERS søster,HERMAN LØVENSKIOLDS søster,FREDERIK.2 av Dannmark Norge(Ikke dokumentert forbindelse).Min 4XTippoldefar var bror til Eidsvollmannen JENS SCHOW FABRICIUS.Min Oldefar var fetter til CHRISTIAN BJELLAND(Fiskebolle-Bjelland).Osv,Osv,bla bla..... Det avr iallefall de fleste av de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg er etterkommer av Jacob Peder Meyer(1781-1856).trelastgrosserer i Christiania-en av den tids mest markante personligheter-han er blant annet far til Thorvald Meyer(Thorvald Meyers gate).Jeg er dessuten etterkommer etter den i Wergeland biografi'Hasselnødder)kalt hr Gäström-hans egentlige navn var Nicolaus Magnus Widerberg.Han er dessuten TipX2oldefar til min mors fetter den kjente maleren FRANS WIDERBERG-som igjen er far til NICO WIDERBERG.Jeg er også etterkommer etter MARTIN LUTHERS søster,HERMAN LØVENSKIOLDS søster,FREDERIK.2 av Dannmark Norge(Ikke dokumentert forbindelse).Min 4XTippoldefar var bror til Eidsvollmannen JENS SCHOW FABRICIUS.Min Oldefar var fetter til CHRISTIAN BJELLAND(Fiskebolle-Bjelland).Osv,Osv,bla bla..... Det avr iallefall de fleste av de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg synes det er stort at en husmann i fra Hole på Ringerike er kommet på trykk i folkeskolens lesebok-Gamle Hans Grenader. Her får man se bak årstall og datoer og inn i en persons liv. Det gjør det hele intressant. Når det gjelder 'kjente' folk er det en fordel med dem: Der vites ganske meget om dem. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Nå kan jeg kanskje glede Sigbjørn Sandsmark: Jeg har surret bort et utklipp med hvor jeg kunne få kjøpt boken om Tagholtmannen. Du kan sikkert hjelpe meg!I innledningen til en bok fra fransk middelalder (Tuckman: A Distant Mirror - finns i norsk utgave: Et fjernt speil), beklager forfatteren at boken først og fremt MÅ handle om adel: Det er dem man vet noe presist om - har skriftlige kilder til.Vi får glede oss over de kildene vi faktisk har - og ekstra om vi er så heldig å ha dem i slekten. Det være seg adel eller skurker. For de fleste av oss er det stort sett vanlige folk vi forholder oss til. Deres mer berømte naboer - storfolk, hekser eller tyver - forteller oss også mye om hvordan våre egne, 'kjedeligere' aner, må ha levet. Hva de har trodd og tvilt på. De berømte og beryktede er med på å gi liv til de tørre tallene.Les Erling Sandmo: 'Mordernes forventninger'. Boken handler om rettsforfulgte fra 1600-tallet til forrige århundre. Sandmo har lært meg enormt om hvordan verden ble oppfattet i ulike tider. Det han forteller gjaldt ikke bare de domfelte - men andre også. Les og bli mye klokere på hvordan du kan forstå dine forfedres liv. En av mange bokomtaler følger her: http://www.ub.uit.no/fag/historie/sandmo.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Utgangspunktet (Jan Frode i innlegg 1) må jo være landskjente personer. Og hva er det ? En må i det minste forutsette at personer er, eller vil bli, tatt inn i Norsk biografisk leksikon. Å komme med der er ihvertfall et bevis for at personen oppfyller Jan Frodes kriterium. Ellers så synes jeg de holdningene som kommer frem i innlegg 25 er spennende - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Undres på om kaptein Gunder L.(capiteneren) i tema nr.: 14592 vil bli en kandidat en eller annen gang, hvis han da ikke allerede er det?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Blant mine aner har jeg som de fleste alle typer folk. Nylig fikk jeg også en link til adelige. Ser jeg på etterslekten så tror jeg de fleste kategorier er dekket, det er prester, mordere, småfolk og kakser, statsministere og alt annet av yrkesgrupper. Uten å rødme det minste så sier jeg at min favoritt ane er min 2tipp 'Jakob i Varghiet' ! Han levde fra 1816-1910 og var en vaskeekte husmann som fikk minst 103 oldebarn. Han er nok ikke noen kjendis, men interessant for det. Er likevel enig i at kjente personer eller 'viktige' personer er spennende nettopp fordi det finnes ofte mer å hente der for slektsforskere. Helt naturlig spør du meg. Men som sagt, jeg har nå falt for husmannen, det er da stuereint :-)mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det Leif kanskje forteller, er at avstamning fra / slektskap til husmenn er mere politisk korrekt enn avstamning/slektskap fra/med andre?Er det ingen som har synspunkter på hva som kreves for å være landskjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Til 35: Ja uten tvil er det slik med politisk korrekthet, det er litt 'in' med husmannen. Uansett, ingen kan jo noe for sine forfedre, man må ta de man finner !mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg vil nå heller bevege tråden i en positiv retning.Hvorfor være opptatt med det negative når man kan fryde seg over å være i slekt med lav og høy.Vi er jo i slekt allesammen-like bak til Adam. Men over til fakta.......Jeg fikk engang høre(tror jeg) at jeg var i slekt med Jørgen Moe,Det måtte slektsgransking til for å avkrefte (historien?)eller(missforståelsen) mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra innlegg nr.: 17Har du ikke noe her å komme med?'Hvis du ikke finner 'dine missing links' kan kanskje noen her hjelpe deg med å finne dem - vel og merke dem som eventuelt kan dokumenteres. Lettfattelig oppsett av 'før og etter' imøtesees.'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Vet ikke om disse står i Norsk Biografisk Leksikon (innlegg 31), men den ille omtalte tredjeprest i Vår Frelsers menighet i Christiania, Ole Andreas Thulesius (1709-98) – ’en av de mest umulige som noen sinne har stått foran et alter i Christiania’ [url="http://www.skoleetaten.oslo.no/Oslo-patriot/th22.html>Lenke (skroll ned til etter bildet av interiøret) – er min tttt-oldefar. En annen av hans etterkommere er Harald Nicolay Storm Wergeland, som var den første kjente bestiger av Glittertind (1841) Lenke. Det er jo slike funn som krydrer denne hobbyen.Men ellers er jeg mer opptatt av å finne de to siste jeg mangler av mine 64 ttt-oldeforeldre – foreldrene til ’pigen’ Anna Erichsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En av de mest utslitte bøkene i genealogi-hylla på Hamar Folkebibliotek er ”Våre felles aner” (Munthe. utgitt for ca 50 år siden, tror jeg). Her har man kobla sammen massevis av kjente (og enda flere ukjente) nordmenn i et eget nummersystem. Felles for alle, er at de har Anna til Asdahl (1300-tallet) som stammor. Selv om denne Anna-til-Asdahl-stammoren er en gedigen bløff, er opplistingen morsom, spesielt fordi svært mange vil finne igjen personer som man har på sin egen anetavle. Det er ikke måte på hvor mange kjendiser vi er i slekt med, - både med og uten denne Anna-til-Asdahl-teorien . Kanskje denne debatten kan lede til en ny-utgave av ”Våre felles aner” ? Boka er artig den. –Anbefales !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Iver i innlegg 41.Kjempeinteressant!Når det gjelder mine aner(til Knut Fjogstad) så legger jeg ut egne tråder for hver enkelt sløekt slik at det blir minst mulig rot.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til Iver nr. 41: Du skriver: --------------- Selv om denne Anna-til-Asdahl-stammoren er en gedigen bløff, ---------------Stemmer det at fru Johanne (ikke Anne) er en gedigen bløff ?; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til Tore,i Se og Hør har ikke Even figurert men i hallen på Stavanger Muset har han stått i mange år og hilst velkommen,i ca 1970 åra ble han flyttet til Ledål,vi synest ikke kongen kunne ha et skjelett i skapet så ved årtusenskiftet holdt jeg han pent i fanget mens vi ble kjørt tilbake til museet. Det var Stavangers største kriminalsak i 1850 åra med over 200 vitner,så helt ukjent var han ikke -og mange kjenner historien i dag.Og kansje så blir det film om han også,så da blir han vel orntlig kjendis. Sig--- ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Da må jeg jo nevne ILLUSTRET BIOGRAFISK LEKSIKON fra 1920.der står min Tippoldefar Oberst NICOLAUS MAGNUS WIDERBERG,han fikk St.Olavsorden av 1 klasse og Krigskorset av andre klasse,I tillegg Svärdsordenen,den Franske æreslegions orden og Dannebrogordenen.Han er jo ikke veldig kjent men ble i sin tid tilbudt å bli Kong HAAKON.7 adjutant ved ilandstigningen i 1905.Så hvis det kreves at en person har stått i Biografisk leksikon for å være kjent så er han kansje det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ole A Thulesius (innlegg 40) ble hentet frem for ca 20 år siden av Per Seland i en artikkel i NST, så har er i det minste blitt en C-person. Det er verre med Nicolaus M Widerberg, som, som innehaver av en kgl orden, står på like fot med mange tusen andre. Fru Johanne til Asdal var neppe noen spesiell kjent person (ihvertfall ikke i Danmark). Hun er nok mest kjent som er litterær figur i norsk genealogi (med og uten rette). Skal Even O Tagholt filmatiseres, så blir han også rikskjent. Ellers så er Jan Frodes innlegg 38 en skuffelse, der han gir etter for kravet om rikskjendis-status og isteden åpner for alle som er glade av sine gjennomsnittsnordmann-aner, hvis jeg forsto ham rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Knut Fjogstad (2) og Leif Kvernhusvik (34) er inne på det å ha mordere blant sine aner. Dette er vel ikke så utbredt. Drapsmenn finnes det derimot flere av. Jeg har hittil funnet to av sistnevnte kategori.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Alt er relativt-I dag blir en serveringsdame i Kvinesdal megakjendis fordi hun bryter med kjæresten offentlig ved å krype til sengs med en annen på Big Brother.For 500-600 år siden ville hun kun vært kjendis i Kvinesdal fordi hun hadde mistet hodet.Den gangen var miljøet lokalt og de som ble nevnt i dokumenter var 'kjendiser' i sitt miljø, mens idag blir man kjendis for å dumme seg ut på TV, for den saks skyld over halve verden som en keeper på Tromsø for noen år siden. Er det forøvrig noen som har hørt om Start det siste?Kristian fra Mandal (MK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.