Gå til innhold
Arkivverket

[#16783] Har du funnet 'kjente' personer i dine aner ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har hørt historier om det ene og det andre i familien bakover i tid. Ved nærmere betraktning kan historien ha forandret seg i stor grad 'langs veien'. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars Reintons doktorgradsavhandling 'Villandane' er et godt eksempel på dette, at folkeminnet er endret i forhold til utgangspunktet (som var en drapsmann fra gården Villand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

En historie som florerte var at min oldefar kastet snøball på svenskekongen. Men det viste seg at episoden det referertes til var tatt ut av boken 'I brønden og i Tjernet' av Jørgen Moe. Det var en tambur som kastety snøball og traff Svenskeoffiseren rett i munnen da han skulle til å si 'fyr'. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Kjente personer var ikke nødvendigvis store og rike i sin samtid-men også mennesker som utrettet store ting for andre! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er intressert i å høre om det er mange som har opplevet å finne kjente personer i sitt anetre. Jeg tenker da på landskjente personer. Hvem er du i slekt med og hvordan fant du koblingen? Intressant å få høre litt om dette. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har en del kjendiser i den slekta jeg holder på med. De står i biografisk leksikon og vanlig leksikon, men jeg skjønner ikke hvordan dette kan være av interessant for andre. Jeg ser heller ingen forskjell på disse personene og vanlig mann i gata. De er alle lagd av kjøtt og blod, og lever noenlunde samme slags liv. Blir født, gifter seg, får barn og sliter med de samme problem som alle andre gjennom livet og til slutt dør de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Øverst på lista er denne tråden, men når jeg går inn så går det bare til 06.09.2003. Hva har skjedd? Håper jeg ser eventuelt svar. Ja jeg har jo Mikkelborgene og kommer inn på Scankeætta og kan skrive inn Harald Hårfagre med veldig usikre kilder. En morder har jeg jo også som ble avrettet på Seimsberget i Hol i Hallingdal for å ha drept sin bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Jeg spør av nyskjerrighet: Hvordan løfter man en gammel debatt til toppen av bunken, uten å lage nytt innlegg.Kan ikke se det er nye innlegg mellom 2003 og dette jeg nå klorer ned. Allikevel dukket denne debatten opp øverst på siden. Skulle gjerne hatt oppskriften. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ja nå ser jeg innlegg (130), sjøl om (129) var siste synlige da jeg la inn (135) i går kveld. Har mulig vært litt krøll i nettleseren min, da ingen innlegg etter (129), inkl. mitt eget, var synlige for meg før nå i formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg synes det er intreressant med gammelt og nytt! Men tråden er enda ikke så stor som endel andre og tåler vel litt til.Jeg kom ikke inn på denne tråden igår,derfor vurderte jeg å lage nr.II. Det trengs ikke ennå for nå virker den. Har du kjentfolk,originaler,adel,rikmenn,forbrytere ja vi er alle mennesker i din slekt så bare skriv! Denne tråden er ikke bare for 'adel' Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig jeg har en finger med i spillet her, for jeg nevnte i en annen tråd på arkivforumet at det ikke kom frem innlegg etter nr. 94 her, og Jan Oldervoll rettet. Vet ikke hva som var feil egentlig.Når det gjelder min 'forbryterane' som jeg nevnte tidligere her så var det i 1625 at Asgrim Person Seim Rue i Hol i Hallingdal som ble avrettet i 1625 for å ha drept sin bror. Dette har jeg fra bygdeboka for Hol bind 3 og fra 'Hallingslekter'. Det er jo så lenge siden at det ikke gjør noe å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også en drapsmann i slekta, og er vel dermed i hvert fall delkvalifisert som slektsforsker (jf. Fjogstad, innlegg 2). Han er ikke min forfar, riktignok, men bror til min tipp-tipp-oldefar. Han fikk dødsdom for i et anfall av raseri å ha kastet et barn i masovnen ved Nes jernverk i 1819. Broren (altså min tipp-tippoldefar) var et av vitnene i saken mot ham. Det hører med til historien at dommen etter hvert ble omgjort til soning 'hos hans frender'. Årsaken var, forklart i mer moderne termer, at han var mentalt forstyrret. Mer om saken her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=25654&sok=oddbj%F8rn+johannessen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke - og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det å være kjent kommer vel an på tiden og konteksten: Som flere av innleggene her viser, var det saktens folk som var meget godt kjent i sin egen bygd, men kanskje ikke så mye ut over det. Og mange kan vel ha blitt glemt igjen, innen vi har gravd dem opp igjen, så og si. Bror av en forfar av meg ble på begynnelsen av 1600-t. henrettet for trolldom i Gausdal, men han var vel neppe kjent andre steder enn der, og ble nok glemt etter en tid også.Enkelte slekter kan være kjente fordi mange stammer fra dem i dag, enten nå den eldste kjente forfaren (sjeldnere formoren) var av adel eller vanlig bonde, stikkord Brattene eller Munkene i Gudbrandsdalen eller Gulsvikætten i Flå. Men jeg tviler på at det er så mange enn de som ætter fra dem som bryr seg det ringeste om dem.I vårt mediesamfunn kan vel enkeltes kjendisstatus holdes lenger ved like, og det er vel nettopp på grunn av mediene mange har blitt landskjent, også. Noens kjendisstatus kommer nok til å bli stående, mens temmelig mange nok kommer til å gå i glemmeboka igjen også (hørte nylig om ungdom som ikke visste hvem Leif Juster var, tro det eller ei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Siden man snakker om drapsmenn osv. Jeg har både den myrdede, Vincents Lunge (11xtipp) og den som det sies sto bak mordet, Christopher Trondssen Rustung (10xtipp) i slektstreet. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hyggelig at denne tråden er tatt opp igjen på nyåret. Det spørs jo hvor langt tilbake man har lov til å gå, men jeg stammer jo både fra Bugge-slekten, Losna-ætten og Kvinnheradsslektene.Men for å ta den nyere tid, så er jeg barnebarn av 'Å Vestland, Vestland's komponist, Sigurd Olsson Vamraak Førsund. Han var også bygdebokforfatter for den gang Kyrkjebø herad. Hans far, Ola Bergesson Vamraak, var femmenning til Fridtjof Nansen. (Leyerdahl - Wangensteen - Fanning). Så er jeg i slekt med Henrik Wergeland (Sogn - Lindås), men jeg er ikke ferdig med denne grenen. Jan Oldervoll er forøvrig min seksmenning, vi er begge av Samnanger-slekt, jeg på fars farmors side, Kvittingen til Natland.Adel, tja?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for respons med fine innlegg.Ja når vi graver i slekten dukker mange forskjellige opp. Jeg har Borgermester i Skien Joen Thomasøn Sommer. På den tiden en av Skiens rikeste menn og han hadde eide (store deler?) av Jomfruland. Ellers er det jo en og annen original.Det er godt vi er originaler allesammen! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg stammar frå Christoffer Rustung og fleire av dei andre stormennene i Lvinnjerad. Sannsynlegvis også frå ein del av dei kjende ættene i Sørfjorden, hardanger, fekk eit nytt tips sist haust, men har hatt så dårleg tid i det siste til å sjekka nærare.Som dei fleste andre har eg funne anar attende til Harald Hårfagre og fleire av dei andre gamle norske kongane. Eg er oppvaksen 1,5 min frå Kyrping, så eg ættar 'sjølvsagt' frå Kyrpinga-Orm (far åt Erling Skakke).På ei slekstemne for ein del år sida dukka det opp nokre 'nye' tremenningar, som og er mine firmenningar på ei anna side. Ein av dei har søner som har drive alpinidrett i verdenstoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Marie (147): Harald Hårfagre? Fleiper du, eller? Savner ellers noen som kan vise til Jesus og Maria fra Magdala. Nå har vel snart alle lest da Vinci-koden. Hilsen Torgeir;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg skulle vel tro at da Vinci-koden og Snorres saga om Harald Hårfagre har omtrent samme historiske verdi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.