Gå til innhold
Arkivverket

[#16790] Kristiansand ca 1690-1710


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Kan noen hjelpe med å finne Lars Mortenssøn, født på Bukkeli-gården, Tjøme, men bosatt i Kristiansand fra før 1692 til sin død omkring 1710 eller før. Jeg antar at Lars' datter, Martha, eller Marte Larsdatter (eventuelt Laersdatter) ble født i Kristiansand i 1692. Moren kan ha vært fra Kristiansand, eller i nærheten Martha (eller Marte) flyttet til gården Bukkeli som faren kom fra omkring 1705-1708, muligens fordi faren eller moren døde. Hun bodde så hos sin onkel (farens bror)som drev Bukkeli gården. Hun arvet gården etter onkelen. Jeg har ikke funnet noe informasjon om hverken Marte eller faren, Lars Mortenssøn, men håper at noen kan gi meg tips om hvor jeg skal lete. Jeg bor for tiden i Kina, så det er litt vanskelig å lete i arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for innspill. Jeg har sjekket Vetsfoldslekt for eventuell fødsel av Martha, men har ikke funnet henne der. Borgerboken for Kristiansand har jeg ikke tilgang til, så det ville vært fint om noen kunne hjelpe meg. Da Marthe giftet seg i 1710 tok hun og mannen, Ola Olssøn gårdsnavnet Bukkeli som slektsnavn. Mitt slektsnavn kommer fra disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I 'Borgerrulle for Kristiansand 1641-1820' (Kristiansand 1952), s. 73, finnes blant borgere i '1693 eller før': 'Lars Mortensen, skipper. + f. 1696'. Han finnes ikke omtalt i Karl Leewy: 'Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk til deg Odd. Jeg skjønner ikke helt det du skriver, fordi du skriver borgere i '1693 eller før' at Lars Mortensen er skipper og født i 1696? Mitt neste spørsmål: finnes det kirkebøker for Kristiansand for perioden 1692-1710? Finnes det også eventuelt skifter fra denne perioden? Jeg tror at Lars Mortensen kunne ha dødd omkring 1695-1708. Alle gode forslag for å komme videre vil være til god hjelp og nytte. Jeg har en del problemer med å komme inn i enkelte databaser på nettet her fra Kina, og ville sette stor pris på all den hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Borgerrullens (borgerbokas) kilde '1693 eller før' er et dokument fra 1721 i Riksarkivet, Stattholderarkivet, D X pakke 60, med en fortegnelse over tildelte borgerskap per 1693 og videre til 1721. Han står altså innført i 1693-listen, og er død senest 1696. I byens skattemanntall (bl a i Riksarkivet, Rentekammeret, Byregnskaper) kan en finne manntall i tiden f eks 1680-1700, og her fastslå nærmere dødsåret. (Intet er lagt ut på internett. Det er altså en jobb å gjøre her med digitalisering osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for kommentar og forslag. At Lars døde en gang mellom 1693 og 1696 er til stor hjelp, og gir meg et utgangspunkt for å kartlegge detaljer om hans liv og levnet. Det er derfor naturlig å tenke seg at datteren Marthe har reist tilbake til Tjøme på omtrent den tiden faren døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

De eldste kirkebøkene for Kristiansand gikk tapt under bybrannen i 1734. Opplysninger om begravelser og noen vielser før 1734 finnes i Domkirkens regnskapsprotokoller, (Se Bispearkivet 185-187, 1696-1699, 1718-1734, se også Norsk Slektshistorisk Tidsskrift IV, 1934, s. 52-72).Kilde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for hjelp og kommentarer. Jeg ser at det er stykke frem til jeg kan få på plass flere detaljer om Lars og hans datter. Neste gang jeg er i Norge får jeg prøve på å sjekke arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.