Gå til innhold
Arkivverket

[#16792] Fredrikstad i 1840 årene - søker hjelp for søk i kirkebok


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Om det var mulig - og få sett om det finnes en Gustav Ferdinand Hansen f. i 1840 årene i Fredrikstad. Har lett l e n g e etter foreldre og bakover på denne mannen - Han giftet seg eller ble samboer med Ragnhild Nessvoll fra Ålen - like ved Røros. I dåpsinnførselen til de to døtrene jeg vet om står det så forsjellig - f. Fredrikstad f. Kristiania Går utifra det er lettere og starte i Fredrikstad - det er vel ikke så mange kirke og velge i - om noen hadde kildene og kunne sett om de fant noe???? MVH, Gurli Heimsbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tror det er best å la 'hjelperne' bestemme premissene.Når/hvor ekteskap og hva står der, når/hvor er døtrene født og hvilke opplysninger finnes for hver av dem og hva heter de?Lenke til 1865 hadde også vært OK, eventuelt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Unnskyld meg da...... jeg prøvde bare og resonere litt......ups!! Om Gustav og Ragnhild noen gang giftet seg vet jeg ikke - begge døtrene er innført som uekte - deres 1 og 2 leiermaal. Maria Fredrikke f.mai 1878 og Anna. De er døp i Holtålen der Ragnhild kom fra. Gustav står der som f. Fredrikstad , kommer fra Kristiania og omstreifer fra Sverige. Så hva skal man tro... vel en plass må man jo starte og da spør jeg dere her ute i Norges land - om noen har tilgang til kirkebøker fra Fredrikstad og kunne se om Gustav Ferdinand Hansen finnes der f. i 1840 årene -Håper noen vil hjelpe meg....MVH, Gurli Heimsbakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Fant igjen dåpsinnførselen til Anna - : Anna Katrine f.25/9 - 1880 døpt 7/11 : Gustav Ferdinand f.1846 ( her oppført som f. i Kristiania) p.t bosatt i Trondheim, Ragnhild Knutsdatter bosatt Jensaas f.1857. Oppgivet barnefader ungkarl malesvend Hansen. Pige: Næsvold el Kulbotten. Henders 2dre leiermaal med samme person.Altså flere nye opplysninger , den viktikste her nå er: Gustav Ferdinand f.1846 - Kan noen utelukke at han var født i Fredrikstad???mvh, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Finner ingen f. Fredrikstad i 1865. Men, du har en hans Gustav Hans. 20 år f.Chr.sand og en Gustav Hans. på Halmø grd. i Fosnæs NTrl. Sistnevnte blir malersvend.Kan det være en mulighet for at det skal være Christiansand og ikke Christiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Berit!Nå er det i 1846 han var født , ikke 1865...Vel, ikke vet jeg - om han var født i Kristiansand - men ihvertfall er det to forskjellige på dåpsinnførselen til døtrene - I 1878 var det f. Fredrikstad og i 1880 var det f. Kristiania . Jeg leter frebrilsk fordi det eneste gjenlevende barnebarn til Gustav F er veldig spent og har vært bestandig nyskjerrig på hvor de kom fra - hun hadde hørt noe om Fredrikstad og at Gustav var en av 7 søsken - ( må da taes med en klype salt..) men siden hun også nevnte Fredrikstad - før jeg hadde funnet disse døtrenes dåpsinnf. så jeg dette som den største muligheten som måtte skjekkes først.Gustav F og Ragnhild bodde vel ei tid i Ålen, hjembygda hennes så dro de på sine eldre dager til Funesdalen der han var oppskrevet og komme fra før han kom til Ålen. Maria Fredrikke ble igjen i Ålen hvor hun giftet seg med Lars Holte og Anna dro tilbake til Sverige og til Funesdalen og omegn. Der hun har sin etterslekt.Om du har kildene fra ca 1846 ville jeg gjerne få hørt om vi kan utelukke Fredrikstad.. Takk - MVH, Gurli H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har det med å skrive litt for kort og misvisende av og til. Med 1865 mener jeg FT 1865. Grunnen til jeg tok opp han i Kristiansand var om stedsnavnte kunne vært forkortet til noe lign. Christ.... Jeg ville trodd om mannen var født i Norge rundt 1846 burde han stått i FT 1865, 1875 om han var på et sted som er tatt med der og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvis vi holder oss til 1846, er ikke noen Gustav Ferdinand døpt i Christiania (da er også Tukthuset sjekket). Jeg tror faktisk ikke det var noen med navnet Ferdinand i det hele tatt. Forbehold om at jeg har oversett noen og om at vedkommende ble døpt SVÆRT sent.Fredrikstad har jeg ikke før fra 1849.Mht. (2) ble det nok 'biskere' enn det var ment, selv synes jeg det er best å få alle opplysninger for selv å vurdere hvordan jeg skal lete.Om 1846 er riktig, skulle trolig Christiania være utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Geir!Takk for 'unnskyldningen' ;o) - Ingen i Christiania - hmm - da kanksje det må være Fredrikstad - snodige greier - men jeg håper i det lengste, en plass MÅ han jo være - Siden han var også oppført som fra Funesdalen - tenker jeg kanskje at han ble f. i Fredrikstad , så reiste familien hans til Sverige så han kom til Ålen derfra - for Funesdalen er ca 1 times kjøretur fra Brekken/Røros, og Ålen er 3 mil fra Røros.. han var omstreifer fra Sverige også, men det mentes vel han var en omreisende maler - derfor kom han til Ålen og malte fjøs og hus og traff sin Ragnhild. Men det er puzzle bitene før og etter Ålen som er det store jeg prøver og sette sammen -Fant forresten Ragnhild Knutsdatter Næsvold i Ålen i 1875 tellingen som tilreisende. ( Lenke )MVH, Gurli :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Prøver meg igjen - denne Gustav Ferdinand Hansen f.1846 er og blir borte - jeg har tittet atter engang i kildene for Ålen, der står det at han var fra Kristiania men p.t trondheim -Om noen skal 'ramle over ' han i sin let på andre så husk navnet her da!!MVH, Gurli :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.