Gå til innhold
Arkivverket

[#16796] Trøg Eeg/Eik i Østfold (Trøgstad/Askim?)


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Hei Jeg skulle gjerne hatt litt informasjon om en Trøg Eeg i Trøgstad på 1600-tallet, spesielt informasjon om hans barn. Finnes det noe skifte etter ham eller en beskrivelse i en bygdebok eller lignende?Med vennlig hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei BjørnJeg har vært innom sidene hans og notert det som fremkommer der. Jeg er interessert i nærmeste etterslekt etter Trøg. Han har antakelig en sønn Israel som er min ane. Israel (Trøgsen?) fikk en sønn Isak i 1664. Hvis noen kunne gjøre oppslag i kirkeboken i 1664 for Trøgstad og gi meg opplysningene der, så ville det vært fint. Med vennlig hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg har nå vært på RA og sjekket innførselen i kirkeboken. Israel 'maler' har fått en sønn Isach i 1664. Er det noen som vet noe om denne Israel maler og om han er den samme som Israel Trøgsen på Eik, altså sønn av Trøg Eik?mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei, noen uker senere enn overnevnte dåp, ved Dom Lætare er innført under introduserte 'Israell Malerr matres'. Jeg har notert en annen(?) Israel i Trøgstad rundt 1680, dette er en Israel Simonsen på gården Frantsvold, gift med en Anna Olsdatter som ble begravet fra Frantsvold 12.03.1720, '96 år' gammel. Notater i den eldste kirkeboken av sogneprest Niels Muus ser ut til å antyde at hun er født på gården Kåtorp(?) i Rakkestad, mens denne Israel ser ut til å være fra Sverige, Norrkøping, østre Gyland. Har notert døtrene Eli, Lisbeth og Katrine, født i perioden 1660-1675. Kilder Trøgstad Mini. 1 1645-1707.Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei Petter Takk for innspillet. Jeg fikk også med med den innførselen du snakker om. Når det gjelder denne Isak Simonsen, så er nok ikke dette 'min' Israel. Siden jeg ikke finner andre kandidater til min Israel Isaksen, hverken i Trøgstad eller noe annet sted i Norge, er nok maleren sannsynligvis den samme som Israel Eik...men beviset gjenstår, og det må jeg ha skal jeg putte ham inn på 'treet' ;-) Bygdeboken for Askim er ganske fattig på etterslekt etter brukerne, så der er det ikke mye å hente. Heller ikke er det flere relevante skifter enn ett etter hans andre kone, som ikke gir meg navnet på sønnen som jeg gjerne vil finne.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Rune, Fogdenes manntall 1664 for Trøgstad og Båstad viser forøvrig 'Israell Maller' som husmann under gården Kongerud, han er der innført som 40 år gammel. Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei igjen Petter Skal se du har funnet ham for meg. Ville jo være rart om det skulle være to 'malere' i Trøgstad med samme navn. Jeg må nok til Deichman og slå opp i bygdeboka igjen, tenker jeg. Det er vel fare for at Israel Eik i så fall var et blindspor. Takk skal du ha!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.