Gå til innhold
Arkivverket

[#16805] Skifter på Kleppe, Askøy


Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Jeg ville sette pris på å få opplysninger fra følgende to skifter:Nils Mikkelsen Kleppe Herdla side 191 protokoll 17 år 1825-1830Hans Mikkelsen Kleppe nedre Herdla side 290 protokoll D3 år 1846-1851mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nils Michelsen Kleppe, skifte sluttet 22. mai 1828, etterlot seg enken Berthe Knudsdtr, og barna 1) Ole Nielsen Solem i Skjold, 2) Chatrine Nielsdtr var død, men hadde etterlatt seg barna Michel Hansen, 15 år, Martine, 20, Thorine, 19, Agothe, 13 år, 3) Marthe Nielsdtr, gift med Tore Villiksen Strudshavn, 4) Nicoline Nielsdatter, gift med Hans Michelsen Nedre Kleppe.Skiftet etter Hans Michelsen Nedre Kleppe er datert 13. desember 1847. Han etterlot seg 71-2-18 i formue, og 74-0-20 i gjeld. Boet var fallitt, og ingen opplysninger om arvingene er gitt i utlodningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sjå 1801 for Årstad. Då pakta NM Store Soleim, og hadde sonen Ole på 9 år. På nabobruket, hjå mitt folk, var der ei tenestejente, Maarsdtr., 18 år, med same etternamn som kona til Ole N. (Nikoline M.) som vart sjølveigar på Lille Soleim seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk til Bjørn Davidsen og Yngve Nedrebø. Jeg har satt på plass de første opplysningene ( i svar 2 og 4)og nå akkurat tatt utskrift av 'lenken' i svar 5, som jeg nå vil lese.'Askøy-folkene' har jeg strevet med lenge med hjelp fra B.D., men jeg mangler en del som B.D. kanskje fremdeles arbeider med.Håper jeg får komme tilbake med evt. spørsmål. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Er det mulig oså å få opplyst hva som står i skifte forMikkel Olsen Kleppe nedre Herdla side 394b protokoll 11a År 1805-1807(Jeg står helt fast når det gjelder foreldre til Mikkel/Mikal Olsen Kleppe f. ca. 1760 d. 09.02.1806 g. m. Agate Hansdtr. f. 1761 d. ?, datter av Hans Reiersen Florvåg (sønn av ?) og Kari Nilsdtr.) Takknemlig for alle opplysninger. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 14. april 1807, og der nevnes enken Agate Hansdatter, og barna hans M., gift, Ole M., gift, Bertel M., 17 år, Reier M., 11 år, Rasmus M., 6 1/2 år, Nille M., 4 1/2 år, Berthe Karine M., 1 1/2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Michel Olsen er son til Ole Olsen og Berte Nilsdotter som 1801 bur i 'Jueviigen'. Michel sin son Ole M. bur då hjå besteforeldra saman med syskenebornet Giertrud Andersdotter, medan foreldra bur på Kleppe, trur eg det var, saman med resten av borna. Problemet er at det i teljinga står at Ole M. er son til OO, medan det skulle stått soneson.Eg har leita etter dåpen til Michel, men ikkje funne han i Askøy. Derimot fann eg systera, Rachel, f. 3.12. 1768. Eg fann òg ekteskapet hennar med Anders Sørensen frå Follesø.Når det gjeld foreldra til Hans Reiersen i Florvåg, er dei framleis ukjende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.