Gå til innhold
Arkivverket

[#16811] Et felles anetre online


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg sitter å tenker på følgende: Hva med et felles søkbart anetre? Der vi kunne samlet mye informasjon. For å legge inn opplysninger måtte vi hatt brukernavn og passord. Opplysningene måtte også blitt sjekket av en redaksjon før de ble lagt ut. Tidkrevende? Ja! Umulig? Nei! Grensesprengene. Jeg imøteser konstruktive og visjonære forslag.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det var også noe i denne retningen som ildsjeler i DIS-Norge tenkte seg (på lang sikt), da tjenesten Distreff ble klekket ut for 12-13 år siden. Se DIS-Norges webside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sorry, jeg oppdaget ikke at dette at nye temaet var opprettet da jeg skrev innlegg (nr.52) i annet tema Lenke Det vil være svært vesentlig at kvaliteten på et slikt felles anetre sikres. Klare krav til kildeopplysning må være tilstede og kanskje kvalitetssikringen kan gjennomføres ved at innskyterne til i denne databasen underlegges en slags debatt-plikt (event. under en ulønnet redaksjonell ledelese) vedr. dokumentasjon. –Da vil også brukerforumet/arkivforumet få både avlasting og komplettering...Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

I de siste årene har det utviklet seg utmerkede verktøy for kollektivt forskningsarbeid på Web. 'Wiki-metoden' er den som er mest gjennomprøvd, og som ser ut til å fungere best. Her har alle i utgangspunktet rett til både å opprette, redigere og slette innlegg, men det finnes også sikringsmekanismer mot rent hærverk. Et meget godt eksempel på at modellen fungerer i praksis finner man for eksempel på Wikipedia, et åpent leksikon hvor alle som vil kan delta.Jeg tror man kan implementere et 'norsk personalhistorisk leksikon' på samme modellen uten altfor mye plunder. Dette kunne være et godt supplement til slike debattfora vi finner her.Jeg har egentlig ikke så mye tro på å sette opp navigerbare anetrær i en såvidt åpen modell. Jeg tror det må være riktigere å ha en 'side' pr. person, hvor man så kan legge inn drøftinger og lenker til antatte foreldre, barn og andre slektninger.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har sett på Wikipedia men har ikke rutine nok til å forstå systemet. Tanken om kobling av en norsk biografisk leksikon med et debattforum på nettet er veldig interessant. Men verdien av dette står og faller med kildekritikken, dvs med redigeringen og kvalitetssikringen av innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Tore, i Wiki-modellen hviler ansvaret for både redigering og kvalitetssikring hovedsaklig på brukerne selv, ved at alt i prinsippet er redigerbart for alle.Du kan si det sånn at den med de beste argumentene vinner, samtidig kan ingen få det absolutt siste ordet. Her vil det alltid være rom for å føye til nye momenter.Noen må selvsagt være teknisk og redaksjonelt ansvarlig i siste instans, men normalt er slike systemer basert på antakelsen at deltakerne i det store og hele vet hva de gjør.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk, det høres fornuftig ut, men er det godt nok? Jeg tror nok ikke det. (Jeg er pessimist, som dere sikkert vet.) En redaksjon må få lov til å fjerne innhold for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Enig med deg Tore, en redaksjon må ha muligheten til å fjerne men også evt hindre feilinformasjon om mulig. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Ikke fra DIS. Og jeg har heller ingen kompetanse til å ha mening om mulighetene for å legge ut et nettsted slik som det debatteres her og i tema 11665 i arkivforumet, men jeg har et annet forslag som i stor grad går på noe helt annet:Finnes det noen som kan skrive av slektsdataene i Munthes ”Vore felles aner” til digitalisert format og få tillatelse til å gi resultatet rom i Digitalpensjonatet ? Selve opplistingen slik Munthe har systematisert det, burde være som skapt for Digitalpensjonatet.Jeg merket meg at temaet for denne debatten tydeligvis ble opprettet på grunnlag av debatten 2. sept.2003 på tema 16783. ”Har du kjente personer i dine aner” Lenke Munthes anesammenkoblinger fra en mengde kjente (og ukjente) nordmenn (i mellomkrigstiden og bakover) fram til Fru Johanna til Asdal kan være et nyttig redskap for mange som gjerne vil ha litt ”krydder” i sidegrenene på anetavlene sine. IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf B. Holte

Selv om jeg har lest alle innleggene og noen av innelgene tema 16783. ”Har du kjente personer i dine aner” så har jeg problemer med å forstå hva DIS skal uttale seg om. Innlegget spriker i 2 retninger.A) Søkbart anetre (Opprinnelig tema)B) biografisk leksikon (Avsporing av opprinnelig tema)Jeg sitter som en av de ansvarlig i DIS Norge DIStreff tjeneste. Vi har lagd et slik opplegg for søkbare anetre Alternativ A) Er det med basis i dette at Frode og andre vil at DIS skal komme på banen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf B. Holte

Beklager feil navn Ikke Frode, men Jan Frode...Tilorientering flere av personene i denne tråden er medlemmer av DIS, Leif sitter feks i styret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Antar at du muligens har fått en 'Aha' opplevelse ved å se litt over og inn i tilbudene der - som var nytt for deg.Kanskje vil denne opplevelse gå over i en erfaring som bla. inneholder at det i basen der finnes mye udokumenterte aner som derfra - hvis man ikke ser beskrivelsen (vedr.kilder osv.) - ytterligere kan forlede til enfa flere trær med feil.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Distreff er basert på at den enkelte, som finner ting av interesse, tar kontakt med bidragsyterne for å få vite bidragsyternes kilder. Håpløst og tungvint. Det beste må jo være en tjeneste på nettet der kildene gis med en gang, slik at brukerne slipper å spørre etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg er ikke sikker på hva du mener i innlegg 22, Jan Frode.DIStreff er IKKE en 'kilde'. Dersom du leser hos DISnorge, på linken som jeg ga i forrige innlegg, vil du se at DIStreff ikke er et sted du får 'kilder', men du treffer andre som forsker på samme slekt, samme personer, samme sogn osv som en selv.Jan Frode, er du medlem av DIS Norge, og, har du sendt inn bidrag til DIStreff selv, slik at du ser hvordan dette virkelig fungerer? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da kan du ikke uttale deg om DIStreff. Du må ha sett hvordan det virkelig fungerer (og hva det egentlig er) for å uttale deg synes jeg.Du får ikke sett hvordan DIStreff fungerer uten å ha bidratt sjøl, både når det gjelder hva du får i retur fra DIStreff fadder etter at han har kjørt dine data inn gjennom DIStreff-databasenes kriker og gater (som jeg ikke aner noe om), og når det gjelder selve søket i DIStreffbasen på nett. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.