Gå til innhold
Arkivverket

[#16819] Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog


Gjest Jon Harald Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Harald Haug

Jeg viser til tema 12997. Der nevnes gårds- og slektshistorien for Høland og Setskog, som er i ferd med å bli utgitt i flere bind.Jeg har følgende spørsmål:1) Hvor mange bind er per dags dato utgitt? 2a) Hvilke områder dekker disse bindene? 2b) Hvor kommer Hemnes sogn inn i bildet? 3) Hvor er det mulig å få kjøpt bøkene?Det ser ikke ut til at lesesalen på Sognsvann har skaffet verket ennå. Jeg er spesielt interessert i en husmannsplass(?) som het Græslien, og som jeg tror ligger i Hemnes sogn, muligens under gården Rud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Som 'grunnlagsforfatter' for 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog', kan jeg opplyse:Bind 1 (1999) omhandler Setskog, det gamle annekset til Høland prestegjeld, grensende i øst mot Eidskog, Sverige og Rømskog. Det tar for seg gårdsnumre 147-161.Bind 2 (2001) omhandler østre del av Vassbufjerdingen i Løken sogn i Høland, grensende mot Setskog i øst, dvs. gårdene på østsiden av Bjørkelangensjøen. Her er også inkludert noen gårder på sørvestsiden av Bjørkelangensjøen. Det tar for seg gårdsnumrene 1-12 og 60-62.Bind 3 er inne i trykkeriprosess og vil vel komme ut som egnet julegave i år 2003. Det omhandler vestsiden av Vassbufjerdingen, dvs. gårdene på vestsiden av Bjørkelangensjøen, gårdsnumrene 63-75.Den nytilsatte forfatter, Arnfinn Wennemo, er sannsynligvis allerede godt i gang med bind 4. Her vil etter planen Vålekrokfjerdingen i Hemnes i Høland presenteres, dvs. gårdsnumrene 120-146. Vålekrokfjerdingen ligger i hovedsak øst for Hølandselva i det sørøstre hjørnet av Hemnes, og grenser mot Setskog og Rømskog i øst og Rødenes i sør.De utkomne bind - og vel også de bind som monne komme - kan formodentlig kjøpes ved henvendelse til Aurskog-Høland kommune.Jeg kalte meg innledningsvis for 'grunnlagsforfatter', og med det mener jeg at jeg fra bar bakke av (i årene 1988-1994/96) la grunnlaget for at dette bygdebokverket nå er under utgivelse. Bind 1 og 2 ble ferdigstilt av min etterfølger Gunn Cathrine Varder Løwe, mens Arnfinn Wennemo har overtatt ansvaret for at bind 3 ferdigstilles. Jeg har i noen grad hatt anledning til å bistå mine etterfølgere.Plassen Graslien under Rud hører hjemme i Langstrandfjerdingen i Hemnes i Høland. Rud ligger i den nordlige delen av denne fjerdingen som vesentlig ligger på østsiden av Hemnessjøen (Øgdern).Med vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Kaasin

HeiTillater meg å spørre om Grepperud gard i Høland. I hvilket bind omtales denne, og i hvilket område i Høland sorterer den under.På forhånd takkTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Det er to matrikkelgårder Grepperud i Høland. Den ene er gnr. 61, Nordre Grepperud - i eldre tid en ødegård - og ligger i Vassbufjerdingen, på vestsiden av Bjørkelangensjøens sydlige del, og den burde således ha vært omtalt i bind 3 av nevnte gårds- og slektshistorie som lanseres om tre dager, men den er altså kommet med i bind 2, s. 330-346.Denne Grepperud-gården er dels kalt Lille Grepperud i kontrast til gnr. 96, Søndre (også kalt Store) Grepperud - i eldre tid en halvgård - som ligger på vestsiden av Hemnessjøen i Dalsrofjerdingen i Hemnes i Høland. Det er uvisst når denne fjerdingen eventuelt vil bli omhandlet i trykt utgave av bygdeboka. (Hittil har alle forsøkt på å abortere prosjektet slått feil.)Har du konkrete spørsmål knyttet til en av gårdene Grepperud i Høland, bør du presisere dette, kanskje helst under et eget tema.Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.