Gå til innhold
Arkivverket

[#16821] Guri Larsdatter, født ca. 1753, Oaldsbygda, Sunnylven, MR


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei Prøver å hjelpe en fjern amerikansk slektning på jakt etter norske aner. Hun stopper opp med denne Guri Larsdatter. Jeg prøvde å sjekke kirkebøkene for henne, fant en Guri Larsdatter i riktig tidsperiode men klart ikke å tyde gårdsnavnet. Guri som hun leter etter kalte seg for Stokke, og det var helt sikkert ikke det som sto i kirkebokene. Har noen vært borti denne personen, eller kjennskap til henne, ville jeg gjerne høre fra dere. Den Guri vi leter etter ble 30 juli 1790 gift med Knut Olsen Sæter i Ørskog, MR. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Eg kan ikkje finne nokon Guri Larsd. på Stokke som passar i bygdeboka for Sunnylven og Geiranger .Eg går utifrå at du har dette med at ho skulle vere frå Stokke i Oalsbygda fra Ørskog Gjennom Tidene III, og den er ikkje altid heilt å stole på.Kan hende dette er eit feilspor, men det er ikkje umulig at ho er dotter til Lars Rasmussen Lindset og Siri Olsd. Løset. Dei var plassefolk i Ramstaddalen og på Løset før dei flytta til Lindset i Ørskog. Dei skal i følge FS ha fått ei dotter som fekk namnet Guri i 1753. Prøv ho.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Ramstad

I Gardssoga for Sykkylven, bd 4, s 62 har vi fyljande under husmenn under b.nr. 7:Lars Rasmussen Vestre f 1725 d 1761 g 1752 Siri Olsd. Løset S (bnr 1) f 1727 Br 1752-ca. 1754 Born: 1. Guri f 1753 2. Marte f 1755 3. Lars f 1758 Brukte 1 mællag 6 mk. Dei budde sidan på Liset og på Løset S. Går vi til side 310 (Løset i Søvikdal) finn vi: Ole Pedersen Løset f ca. 1680 d 1743 g 1720 Marte Jakobsd. Melset (br C) f ca. 1688 d 1762 Br 1721-1743, enkja til 1746 Born: 1. Marte f 1720, g p br 2. Guro f 1724 dug 1744 3. Siri f 1727, g 1752 Lars Rasmussen Ramstad f Vestre 1725. Husmann under bnr 7, Ramstad. 4. Ole f 1730, brukar på bnr 2 frå 1760. 5. Gullik f 1734 d 1750 6. Siri f 1738 d 1739, ½ år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk skal du ha for hjelpen Ove, men jeg blir stdig forvirret av dette ekteparet her. Tror muligens Ole Øystein i sitt innlegg ikke er helt på rett vei heller ? Jeg sjekket kirkebøkene for Ørskog for å kontrollere de opplysningen jeg fikk fra Susan i USA. Under mikrofilm HF-1136 finner jeg følgende : Trolovet 21 mai 1790 Knud Olsen Stokke og Guri Opsal.!!!, (forlovere Andreas Furnes og Peder O. Løvold), side 339, siden etter gift Dca. 3 taa a Trinit. i Ørskog Knud Olsen Stokke og Guri Larsdatter. Da kom plutselig navnet Opsal inn, og hvor skal vi da ? Susan er helt sikker på at Knud er født på Sæter i Ørskog, det har hun fått bekreftet av et gammelt brev fra Norge, men det er jo mulig han har vært i arbeid på Stokke en stund og at det var derfor han brukte det navnet. I følge Ørskogboka har de en sønn Ole født 1791, jeg finner en sønn Ole Martines, døpt 25 Juli 1790, så det er jo godt mulig at det er den samme. Men via Ørskogboka går det heller ikke noe videre på Knut og der er ingen Ole på Sætre som stemmer som far til ham. Og Guri står oppført som Stokke fra Oaldsbygda, og er også muligens feil plassert. Men det finnes en Guri født i 1751 med en far Lars i Norddal prestegjeld,men hvordan få bekreftet at det er rette personer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Oppsal er ein gard i Sykkylven, på Furstranda. Vi har også Oppsal i Ørsta og Oppsal i Syvde, men det er nok tale om sykkylvsgarden her. Takk for sist, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk for opplysning Bjørn, da får vi gå videre med Sykkylven. Visste det fantes en gård Opsal i Ørsta, men var ikke klar over den i Sykkylven. Ellers så gikk vel møtet sist bra, fikk beskjed fra de andre i DIS Ålesund & Sula om at du gjerne måtte komme igjen flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.