Gå til innhold
Arkivverket

[#16822] Slektsforskning i USA


Gjest Tore Skorstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Skorstad

Jeg er rådvill kan noen hjelpe meg?Johan Wilhelm Broman var bare 16 år når han reiste fra sørlandet til USA, 21 april 1911. Jeg har mange opplysninger om han frem til 10 desember 1919. Etter dette vet jeg bare at han døde i Chicago Illinois, 28 september 1963. Et rykte kom meg for øre at han muligens deltok under første verdenskrig.Det er 44 år av hans liv som jeg ikke klarer å finne noe ut av. Jeg vet ikke om han stiftet familie.Kan noen hjelpe meg på rett kurs?Her følger de adressene til de stedene som jeg kjenner til at han bodde.10 september 1913 --- W. Broman, S.Y. 'May', Foot 14 st, Hoboken, N.J, USA. ( May var en privat lystyacht han jobbet på i minst to år )1 oktober 1914 --- W. Broman, c/o F.E.Wadsworth, Grosse Pointe, Detroit, Mich, USA (I denne perioden bodde han hos mannen som eide lystyachten.)12 desember 1915 --- W. Broman, #2006 California Ave, Dallas, Texas, USA. ( Her var han med på å starte en landskapsgartner forretning. Han var der minst 1/2 år.)10 desember 1919 --- Han sendte julehilsen fra Chicago Illinois.28 september 1963 --- Han døde i Chicago Illinois og senere sendt hjem til Grimstad, Norge hvor han ble begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

I 1920 bor Jno Wm Broman, 25 år, i 1512 (tror jeg det må være) Pratt Blvvd., Chicago, og han er 'servant'. Han ble statsborger 1918.I 1930 bor John W Broman, 35 år, i North Mounds, Pulaski county, Illinois. Han er 'manager' i en County Club. Han er ugift både i 1920 og 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Litt dårlig korrekturlesing på meg selv - det var i en 'Country Club' han var manager (og han bodde 1920 i en Blvd, ikke Blwd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skorstad

Hei Leif ErikTusen hjertelig takk for din respons på min forespørsel. Jeg antar at du har funnet disse opplysningene i folketellinger. Hvordan skal man gå frem for å kunne lese i folketellinger i USA?Det er så greit i Norge med digitalarkivet, finnes det noe tilsvarende i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Skorstad

Hei Jarl VidarHyggelig å treffe deg på denne måten. Opplysningene du kom med, var allerede kjent for meg. Men takk for hjelpen. Det å spore opp slekt i USA er jammen ikke lett, jeg får jakte videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.