Gå til innhold
Arkivverket

[#16826] Ole og Andrea Søvik fra Søvik i Fana?


Gjest Anita Søvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Søvik

Har fått en forespørsel ang. Ole Søvik gift med Andrea,begge født på slutten av 1800-tallet.I 1909 fikk de en datter med navnet Anna Olsdatter Søvik. De skal angivelig komme fra gården Søvik i Fana, men jeg kan ikke finne disse i arkivene. Enhver hjelp vil bli satt stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I 1900-teljinga er der ein Ole Engelsen, f. 1879, på Søvikneset, som jo tidlegare var ein del av Søvikgardane, men utskild som bruk 5 då min tippoldefar selde det kring 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Ifølge bygdeboken (Fana IV, s 252) ble Ole Martin (Engelsen) Søviknes, f. 1879 gift med Elisabet Pedersdtr. Gravdal. De fikk 11 barn sammen, så det er nok tvilsomt om han riktig kandidat her. Jeg finner ikke andre gode kandidater under Søvik heller. Der er riktignok en Ole Johan Søvik, f. 1893. Han hadde bruk 1 fra 1920 til -30, men hverken kone eller barn er nevnt, og han er vel i yngste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er dei borna eg finn på dei i Åstad, men eg finn dei ikkje gift der:108625 64 2910 2511 Borghild Mathilde Haandlager Ole Olsen Fløbakken 1878 1875 Andrea f.Pettersen k AA 1900108939 48 1406 1008 Olaf Andreas Støberiarb. Ole Olsen Fløbakken 1877 1875 Andrea Petersdtr. m AA 1902109409 32 1802 3004 Berhard Martin Former Ole Olsen Søvik Møllendal 1878 1875 Andrea Pettersen e g AA 1905110006 74 261006 0111 Johannes Olai Støber Ole Olsen Søvik Møllendal 1879 1865 Andrea Pettersen e g Hjemmed›bt 19.11.1906 af Laastad AA 1908110184 53 0208 0310 Anne Lorentse Støber Ole Olsen Søvik Fløbakken 1876 1876 Andrea Pettersn e j AA 1909Derimot finn eg dei i 1900-teljinga for Årstad:424 1 Ole Olsen m b Hf g Støber 1878 t n s425 Andrea Olsen k b Hm g Støbers kone 1876 Bygstad NB n s426 Borghild Olsen k b D ug Datter 29101900 t n sDette skulle tilseie at han var fødd i Årstad, medan ho var frå Bygstad i Sunnfjord.Nett no har eg ikkje høve til å sjå nærare på desse folka, men etter helga vil eg ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Søvik

Tusen takk ! Det kan virke som om det er rette Ole Olsen Søvik som er funnet(innlegg 4). Vi venter i spenning på hva dere kan finne ut om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

LDS har Andrea født 5.5.1876 i Gaular, foreldre Peter Olsen og Gjertrud Andersdtr. Finner der også Peter,29, sønn av Ole Andersen, gift 1.6.1873 med Gjertrud Hanna Andersdtr., 21, datter av Anders (uten patronym hos LDS).Paret får også datteren Karoline Alette 25.8.1878, da står fødested oppgitt som Eldane, Holmedal. Det er vel mulig det er feilskrift for Eldal (?) i Gaular, hvor jeg finner en potensiell Petter Olsen i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her er barnas dåp og noen andre funn:Andrea: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogndaap&variabel=0&postnr=28088&fulle=true&spraak=n>LenkeKaroline Alette: LenkeSakkarias: LenkeNina Marie: LenkeSer også ut som Petter har vært gift med en Anne Sørensdtr. før Gjertrud - hun døde vel muligens da tvillingene ble født siden den ene får navnet Anne og Peter gifter seg på nytt året etter:Anne og Peters barn:Oline: LenkeSøren og Anne: LenkePeter og Anne gift: LenkePeter gift andre gang med Gjertrud Hanna: LenkeHer dør Sakkarias: LenkeHer dør Nina: LenkeFørste kona død: LenkeHer dør Anne: LenkeHer dør Søren: LenkeDette mener jeg er Peters far Ole Andersen: LenkeOg her er mora, Marthe Kolbeinsdtr.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ole er ikke nevnt som sønn av Ola Johannesen Søvik i bygdeboka for Fana, men den kan inneholde feil (bare barna t.o.m. 1875-tellingen er registrert). I bygdeboka står forøvrig at Ola (1839-1907) var sønn av Johannes Olsen Fjøsanger (1795-1849) og Kari Rasmusdtr. Søvik (1804-1851). Olas kone Johanne var (1835-1913) var født på Smørås. Kanskje kan statsarkivaren gi deg svar på om paret hadde sønnen Ole, du kan jo spørre i Arkivforum hvis du ikke har anledning til å gjøre oppslag selv. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Søvik

Tror ikke den Ole Søvik jeg er på jakt etter tilhørte noen av Søvikgårdene, de forslagene som er kommet opp her ( i innlegg 2.3.9 og 11), er sjekket ut av mine foreldre som kjenner til disse gårdene og flere av de oppførte personene .Tror heller på Bjørn Davidsens forslag.(Innlegg 4) Vet noen hva statusen / ev.etterkommere er på barna i denne familien?(Borghild Mathilde, Olaf Andreas, Bernhard Martin og Johannes Olai?)Ønsker også svar på hvordan navnet Søvik er kommet inn.Takk for all hjelp hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er det utelukket ved hjelp av kirkebok over døpte i Fana at Johanne og Ole Johannesen Søvik hadde sønnen Ole i 1876-78? Hvis han angivelig skal komme fra Søvik bør jo avskrivingen av dette eneste aktuelle foreldreparet være 'vanntett' før vi går videre?Vil gjerne vite hva annet som er sjekket ut, så det blir mindre dobbeltarbeid!?Er f.eks. døpte i Bergen/Årstad for 1876-78 sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Søvik

Opps! Det gikk litt fort i svingene for meg. Jeg har kun snakket med de som i dag bor eller tilhørte Søvikgårdene. Det er jo selvfølgeløig mulig at det finnes en sønn til. Jeg skal følge ditt råd og ta opp spørsmålet i Arkivforum. Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fra arkivforum:Yngve Nedrebø, SAB / DA, 06.09.2003 11:47:'Brudgommen Ole Olsen i 1900 (ref. innlegg 10 her) var født i Årstad 1. april 1878, døpt der 14. april samme år, og konfirmert i Os 8. oktober 1893. Han var sønn av Ole Eriksen, kalt inderst ved konfirmasjonen til sønnen, kalt værksarbeider da sønnen giftet seg, og Martha Olsdtr. Dåpsinnførselen er her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=doep1816&variabel=0&postnr=34064&fulle=true&spraak=n>LenkeJeg finner ikke noen Ole Olsen Søvik født/døpt i Fana i 1878.'Lukter det kanskje Søvik i Os her, da?Og det ser vel også ut som Petrine Andrea og ovennevnte Andrea Eldal ikke er samme dame, der har jeg nok trukket forhastede slutninger i leting etter en Andrea fra Bygstad/Gaular/Indre Holmedal. For det ser ut til å være faren som var derfra - fra Grøvlebakke, mens (Petrine) Andrea selv var døpt i Årstad, slik Vidar Flesland påpeker med henvisning til denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

LDS har registrert vigde i Årstad, og har følgende:Ole Eriksen f. 1831, sønn av Erik Jacobsen Baland, gift 27.8.1871 med Martha Olsdtr. f. 1847, datter av Ole Ols. Nedreeide. Årstallene stemmer med dåpsinnførselen for Ole Olsen - men er byttet for mor og far. Her er samme giftemål fra DA: LenkeJeg finner også en Ole Eriksen f. 1831 i Os, døpt 3.7., sønn av Erik Jacobsen og Kari Andersdtr. Og en Martha Olsdtr. f. 1847, døpt 13.8., datter av Ole Olsen og Martha Olsdtr.Kanskje noen kan slå opp i Os-bøkene for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Når det gjelder Petrine Andrea, som er registret her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogndaap&variabel=0&postnr=28143&fulle=true&spraak=n>Lenke ... så er hun også registrert hos LDS, som født 6.10.1875, døpt 24.10.1875 i Bygstad sokn (ikke Årstad selvfølgelig), med samme foreldre.Her har du vel Berte på Birkeland i 1865 også: LenkeOg dette er gjerne Peter, Holen er nabogården til Grøvlebakke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Søvik i Os ser ut til å være rett. Fant følgende i OS II, s256, under Søvik: 'Ola Erikson Balland, f.1831, flutte til bruket i 1893 med huslyden sin. G. 1870 Marta Olsdtr. Skorpen (Nordstrønen), f. 1847. Born: Erik, f.1871, s.n., Kari, f.1874, d.ug. 1895, Maria, f.1876, g. steinarbeidar Systad, b. Bergen, Ola, f. 1878, støyperiarbeidar, g. Andrea Leirvik, b. Bergen, Tomas, f.1880, spinnearbeidar, g. 1901 Kristina Larsdtr. Sælen, b.Skipenes i Fana, Jakob, f.1883, fiskar, ug., b. Espeland i Fana, Martin, f. 1886, fiskar, ug., b. Espeland. Ei gjenta døydde tidleg. Ola hadde, fyrr han kom til Søvik, vore verksarbeidar i Solheimsviki ved Bergen og vart fiskar sidan. Han døydde i 1902 og kona i 1922.' Både Balland og Skorpen er jo i Os så her kan en nok nøste seg lenger bakover vha Os-bøkene. En bekreftelse på at dette er rett familie kan en sikkert få ved å sjekke mot fadderne til søskenflokken Bjørn Davidsen listet opp i (4).Til Heidi: Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at Petrine Andrea var døpt i Årstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch , vital records finner jeg ekteskapert mellom Ole og Martha 27.08.1871 i Årstad.Hans far er Erik Jacobsen Balland og hennes far er Ole Olsen Nedreeide.Og dat er det vel den samme Ole som ble døpt 03.07.1831 i Os av foreldre Eric Jacobsen og Kari Andersdatter.Kanskje er det samme paret som giftet seg i Fana 03.11.1811? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Under gifte i Fana her på Digitalarkivet finner jeg følgende:Ungkar Erik Jakobsen Krogejde og pige Kari Andersdtr. Saxstad g. 03.11.1811.I følge FamilySearch IGI kan det se ut til at de bodde noen år i Fana før de flyttet til Os Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Under døpte i Fana finner jeg 14.08.1785 Erik med foreldre Jacob Andersen og Kristie Jonsdtr. Krogejde.Da de giftet seg 01.07.1770 i Fana stod de begge oppført med Krogejde som gård.En Jacob Andersen døde på Krogejde 11.12.1792 43 år gammel.Det kan passe med Jacob Andersen Krogejde døpt 13.01.1750 av foreldre Anders Mathiason og Mallene Andersdtr.Noen med tilgang til Fana bygdebok kan sikkert bekrefte/avkrefte dette.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vidar (19): Neida, du skrev ikke at hun var døpt i Årstad! Det var jeg som blingset - rettet det opp i innlegget etter. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fana bygdebok IV, s. 589, Krokeide bruk 7:Anders Mattiassen (innflyttar) f. ca. 1713, d. 1770. Bygsla bruket frå 1738. G. 1g. 1739 med enkja (etter Johannes Fabiansen), Agneta Åedersdtr Åsen f. 1701 i Os, d. 1745. Anders g. 2g. med Malena Andersdr. f. ca. 1710 (i Os?), d. 1769. Barn: Jakob b. på br. 5, Ola, Kari g Fabian.Fana bygdebok IV, s. 595, Krokeide bruk 5B:Jakob Andersen Krokeide (br.7), f. 1750, d. 1792, bygsla denne delen i 1770. Kring 1790 fekk han også bygsla på br. 5A, slik at det gamle bruket på ny var samla. G. 1770 med Kristi Jonsdtr. Hovland, f. 1749 i Os, d. 1802. Barn: Anders på bruk 5, Anna, ERIK, Magdeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.