Gå til innhold
Arkivverket

[#16831] Innvandringslister til USA etter 1925.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Hvordan kan man finne innreisedato/sted til USA etter 1925 for personer når man hverken har tidspunkt eller reiserute? Utreisehavn i Norge er heller ikke kjent. Det jeg har av opplysninger, er kun navn, fødselsår og fødested på personen. Stemmer det at det ikke er frigitt noen oversikt etter 1925? Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Innvandringen til USA ble nok kriftig redusert etter 1924, mens Canada overtok en del av innvandrerstrømmen. Der er materialet over innvandrere på nett for perioden 1925-1935 http://www.archives.ca/02/02011802_e.htmlDigitalarkivets databaser over emigranter går opp til 1930. Den norske utvandringen til Nord-Amerika var liten i årene like etter 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide B

Takk for svar og fin søkeradresse som jeg har forsøkt uten resultat. Finnes det en annen adresse for innvandring fra for eksempel 1900 til 1925? Jeg må sannsynligvis søke et eller to år før 1925 da min kilde plutselig sier at det også kan ha vært litt før 1925 at denne personen reiste over dammen.Jeg har et annet problem også. En slektning i USA deltok i 2. verdenskrig som flyger og det sies at han ble skutt ned over England. Jeg har forsøkt å finne nærmere opplysninger om dette, men uten hell. Finnes det opplysninger om slike forhold på nettet? Summa summarum: Jeg er interssert i gode søkeradresser. Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Inger, det finnes rullefilm for emigranter langt opp i 1950 årene. Innreise i USA så sent er ikke digitalisert men finnes på originallister i USA, det spørs bare hvilken havn vedkommede kom gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.