Gå til innhold
Arkivverket

[#16832] Hans Krohn (Junior) Kjøpmann i London 1823


Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Håper på hjelp fra dere til at få belyst, hvem denne Hans Krohn(Junior)kan være: Bakgrunnen: I Jørgen Jørgensen's (den selvutnevnte konge/protector på Island i 1809, eventyrer, deportert fra England til van Diemens Land 1826, hvor han døde 1841)funnen korrespondanse, med sin yngre broder Fritz (de var sønner av den kjennte urmager Jürgen Jürgensen) er funnet flg.:Den 20.juli 1823 skriver Jørgen Jørgensen fra London til sin broder Fritz i København at han har sendt en del papirer med: Hans Krohn(Junior)en købmand fra Norge og en anden norsk person !!Den 4 september 1823 Har du fået mit exemplar af Krohn ?? (Svaret må ha vært nei)28 November 1823 Gud bevare mig for Hans Krohn ikke afleverede dig mine papirer det er den største skade.for jeg har ikke et copie af det eksemplar om Madagascar og mine beskrivelse af mine første ??? ( Muligvis rejser) --------- Papirerne er manuskripter ant. på engelsk, JJ skrev da han sat i Newgate fengslet i London 1822. Det forstås også at Hans Krohn skulle innom Paris og København på veien hjem til Norge, (desverre er ikke nevnt hvilket skip) men til København kom Krohn tydeligvis aldri, da saken ikke ble omtalt mere. Har han forlist og manuskriptene med han, eller har han tatt dem med seg til Norge, og de ligger her? Mange dokumenter som man trodde ikke eksisterte vdr. Jørgen Jørgensen er nå funnen rundt omkring i verden, selv fandt jeg frem til et på RA.Vdr.Hans Krohn Junior, har jeg forgjeves forsøkt på Bergens Byarkiv, borgerbrev,(men får ikke opp web-siden, Handlingen avbrutt), for å se etter hvem av d'herrene Hans Krohn som var Kjøpmenn/captain/skippere på den tid, jeg har funnet frem til flg. 4 kandidater:Hans Krohn D.S.ugift Handelsmand i Ft.1865 (ant.ham der er f.1804 sønn av Kjøbm. Danchert Danchertsen Krohn og Synneve Christine Tornøe).Hans Tornøe Krohn f. 2/6 1806 Kjøbmann 1838 i FT.1865 død ugift 13/10 1876. også sønn av ovenforstående).Hans Krohn f. 1/11 1805 død 1886 g. med Henriette Harmens 1828, sønn v Johan Herman Krohn og Henninge Marg. Schanche.Hans Krohn Krøpelien/Krøepelien f. 4/10 1791 gift 25/4 1815 med Anna Lexau (hun død som enke 12/8 1872), sønn av Johan Krøpelien og Alida Catharina Krohn. 1 datter funnet Catarine Lexau Krøpelien f.2/9 1818 rentenist og principalinde Ft.1875.Hvornår døde Hans Krohn Krøpelien? Finner ham ikke. Kan det være han som hadde JJ's manuskripter? Alderen hans 31 år i 1823 synes å være den beste kandidat, da de andre var vel lidt for unge ikke fyllt 24 år; eller finnes der flere Hans Krohn?I Privatarkivet på LAB er der en tilføyelse + as3 ved en Hans Krohn Nordlandshandler, betyr a= annet og s= statsarkivet, og i så fall har dere opplysninger om han?Takker så meget for al hjelp til å få belyst disse spørsmål og evt. finne en ledetråd.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Riksarkivet (privatarkiv) ligger det en slags dagbok (eller minnesbok) fra slutten av 1700-tallet, som tilhørte en i denne familien, kanskje samme Hans Krohn jr. Dessverre finner jeg ikke igjen avskriften jeg påbegynte. Denne minnesbokeieren kom fra Niedersachsen (ovenfor Bremen) - til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Tore,Takker for opplysningen, men tror næppe det kan være han, fordi Jørgen Jørgensen skrev i brevet fra 1823 (det er minst et 1/4 århundre etter denne minnebok):Hans Krohn(Junior)en købmand fra Norge og en anden norsk person !!Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.