Gå til innhold
Arkivverket

[#16834] Etnisitet i folketellingene og med to kolonner ?


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Når man ser på folketellingene som er lagt ut av UiT for Troms treffer man ofte på to kolonner under etnisitet uten at de er spesifisert.Er den første etnisitet og den andre språk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Fant en annen variant av etnisitetsinfo i 1801-tellingen. Der står det lappefolk med to små firkanter foran og tilsvarende bak. Hva betyr firkantene ? Eller kan det være at det egentlig er noen andre tegn som kommer frem som firkanter ? Lenke Lurer på om denne merknaden kanskje gjelder hele husstanden og ikke bare familien til den familiefaren det er satt ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvis man i FT 1801 velger 'merknad' og så velger 'alle' kommer alle dengang anvendte merknader opp. Her ser det ut til at de i 'parantes' skrives ut med firkanter. Kanskje var FT 1801 spesifiserende vedrørende etnisitet kun ved å ta inn for husfaderen. Det er mer personspesifisert i FT 1865 osv. Notatskjemaet var anderledes, se generelt om FT'er anvendt i Norge.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk, Knut!Prøvde ut den avanserte varianten litt, men får ikke opp noe under språk og den tar bare med seg den første kolonnen under etnisitet. Kanskje jeg ikke gjør det helt riktig ? Har et eksempel på to kolonner her : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er FT 1865 og FT 1900 som man får frem alle opplysningene ved å krysse av i rubrikkene i den avanserte utgaven. For FT 1875 ser det ut til at denne FT'en ikke er slik spesifisert.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Korreksjon til mitt siste innlegg. På vedlagte lenke finnes omfattende beskrivelser av FT'ene. FT 1875 er ikke alle data registrert ut på nettet.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Har lett og lett, men jeg er egentlig ikke så mye klokere blitt...Er det ingen som vet helt sikker om den første kolonnen er etnisitet og den andre språk ?Som i eksempelet her : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Så vidt meg er bekjent, er den første kolonnen etnisitet, og den andre kolonnen språk. Jeg har lest dette et eller annet sted på nettet, men er ikke stand til finne det nå. Jeg skal gi beskjed dersom jeg kommer over hvor jeg leste dette.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Firkantene i FT 1801 under merknader, har nok ingen betydning. Jeg tror det kun kommer av konvertering av materialet som har ført til at et tegn har blitt til disse firkantene. Jeg er imidlertid usikker på hvilket tegn det dreier seg om, men jeg tror det enten er parentestegn eller '-tegn som har blitt til disse firkantene.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Takk skal du ha Andreas.Da regner jeg med at det er slik.Har sett på en del folketellinger med slike kolonner de siste dagene og de er ikke helt til å stole på. Har sett mange personer som oppgis med forskjellig etnisitet - lapp(dvs sjøsame i dette området) eller kven(dvs finskætted) i 1865 og 1875-tellingen. Det er også vanlig at det står kven med lappisk språk eller omvendt. Og omvendt på samme person på neste telling. Forvirrende... Men de som nådde 1900-tellingen er plutselig, med få unntak, norske alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Akkurat det siste, det at samer/kvener plutselig var 'norske' i 1900, tror jeg er forklart i en eller annen offisiell historiebok. Det har vært en til tider beinhard fornorskningspolitikk i våre nordlige landsdeler, og det var etter hvert en del som ønsket å skjule sin etniske bakgrunn for å slippe mer problemer. Mener å huske at det helst er sjøsamene som ble 'norske' i denne perioden.Min mor var lærer i Polmak et år i 1955, og selv så sent var det ikke tillatt å snakke samisk på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Ja, det er nok et helt klart et resultat av fornorskningspolitikken, som hadde pågått i mange år. Det ble gjort til en skam å være samisk eller kven.Min mor gikk på internatskole på Solhov(kjent fra Eldrebølgen på TV) omtrent samtidig og forteller at de av elevene som var samisk-talende ikke fikk lov å snakke samisk på skoleområdet. Så de måtte da gå et stykke unna skolen for å kunne snakke sammen på sitt eget språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.