Gå til innhold
Arkivverket

[#16836] Torger Mikkelssøn Berge Kodal & Rønnaug Olsd Bjørndal Kodal Vestfold Early 1600


Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Having been informed that I am descended from Torger and Rønnaug (tema 11373 innlegg 81), I have over the summer searched the many personsider with genealogical information on the Internet.Although the information is varied, there are clear indication on some of these pages that Torger and Rønnaug were 1st cousins, in that Rønnaug's father was Ole Bjørndal (Abt 1565 - 1643) who was the brother of Torger's father Mikkel Torgersen Berge (Abt 1560 - 1627). Ole and Torger's father was also given as Torger (Olavsen) Bjørndal born about 1520.Although I am aware that information on some such pages is of good quality, can this information be verified by other sources? Mvh Vidar.PS I read Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Andebu bygdebok kjenner ikke farsnavnet til verken Ole Bjørndal (d. 1643) eller Mikkel Berge (d. 1627). Det er heller ikke nevnt noen eldre Torger (Olavsen) på Bjørndal (derimot Jon i 1528 og Roar i 1553).Når det i tillegg var ulovlig i utgangspunktet (uten dispensasjon som kostet penger) å gifte seg med tremenninger, stiller jeg meg sterkt tvilende, for ikke å si avvisende, til opplysningene om at Torger og Rønnaug var søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg fant ei nettside der påstanden er fremmet, og påstanden må stamme fra Finn A. Wangs bok om de eldste vestfoldslektene fra 1974. Den er ikke til å stole på, for å si det pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Egil Theie

HeiEn av disse sidene (min) er nå rettet. Har nok muligens fortsatt noe som har sin bakgrunn i Wangs bok, men det får jeg rette opp etterhvert som jeg får gjennomgått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.