Gå til innhold
Arkivverket

[#16848] Paasche e.l. Frå Tjøtta, Nordland/Bjørnør Sør Tr.


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Hei! Er det nokon som har opplysningar(født/gift/død) om Anders Konrad Paaske. f.1869 Tjøtta, og/eller faren Andreas Paaske f.1846, Bjørnør.Bestefaren Ole Andreas`s dødsdato? Bestemor Elen Jonette Jensdtr. Holch f.og død?Eg har sett at det er mykje opplysningar om denne familien på 'nettet', men eg kan ikkje finna desse 'yngre' der.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du finner dem i alle tellingene 1865-75 og 1900. på Tjøtta i Nordland. Anders er på sildefiske i Øksfjorden i 1900, hans kone Lina f.1872 er hjemme med barna. Søk i FT og etternavn begynner på , skriv paa så får du flere alternativ for Paascke og du velger Nordland Tjøtta som sted. Bestefaren til Anders er fra Hammerfest. Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Roar, eg har visst uttrykt meg litt uklart. Eg har sett alt dette, det eg ynskjer er meir eksakte datoar.Takk iallfall!Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei.Iflg. skifter for Tjøtta 1881-1920 døde Ole Andreas Paaske 2. februar 1905. Han bodde da på Offersøyen og det er opplyst at han var skipper. han etterlot eg 9 barn, 5 sønner og 4 døtre, deriblant Andreas Paaske som på det tidspunktet var opplyst å være 59 år.Det er også opplyst om at Lydia Petrine Johnsdatter, ektefelle til Andreas Paaske, døde 6. september 1882. Jeg vet ikke om dette er den personen du søker, men det er opplyst at de etterlot seg 8 barn, 5 sønner og 3 døtre. Kan avslutningsvis nevne at deres eldste sønn, Johan Albert Paaske ble gift med min farmors søster.mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei igjen.Jeg har gått gjennom noen av mine fotokopier av kirkebok for Tjøtta, og der fant jeg Elen Jonetha Paaske, død 09.06.1900. Hun er opplyst å være født i 1822 og var gift med Jektskipper Ole Andreas Paaske. mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk igjen!! Eg er SÅ glad for alt eg får på denne måten, eg veit at mange av opplysningane eg ynskjer må eg sjølv 'gå' inn og finna.Eg er-som eg har fortalt i eit anna tema-iferd med å laga eit slektstre til ei tantejenta som skal konfirmerast til våren.Og det vart atskilleg meir omfattande enn eg hadde trudd, men det er KJEMPEGOD hjelp i gode hjelparar. :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Hei Mariann! Du har kanskje oversikt over de eldre generasjonene i denne slekta. Dersom det er noe du mangler, kan jeg hjelpe deg en del. Men jeg kan nevne at Elen Jonette er datter til klokker Jens Jensen Næs og kona Elen Olsdatter. Elen ble født på Nes i Roan 1822. Holch-navnet var arvegods fra mor til Jens Jensen, Lisbet Olsdatter og videre fra Lisbets mor Mette Pedersdatter Holch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Ja, eg treng ikkje meir opplysningar enn til og med Elen Jonette og Ole Andreas.Men det eg ikkje har er eksakt f.dato på Elen J.Andreas Paasche som vart f....1846 i Bjørnør, ST, og når han døydde.Og sonen Anders Konrad f.og død.Grunnen til at eg ikkje treng meir opplysningar lenger bakover er at slektstreet eg lagar ikkje er meir enn sju gen.Takk iallfall!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Andreas Paasche f.1846 d.1930 2.Elen Kristine f.1848 3.Jens Kristian f.1850 d.1878 4.Eline Katrine f.1852 d.1945 5.Ole Edvard f.1853 d.1948 6.Jørgen Matias f.1856 7.Ulrik Kristian f.1858 8.Johanne Fredrikka f.1861 d.1949 9.Jens Edvard f.1862 d.1863 10.Mette Sofie f.1864 d.1940 11.Albert Meier f.1866 d.1943. Dette ifølge Familysearch, Greit å ha med seg viss konfirmanten vil gå videre med slektsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ulrik Paasche

Er vel litt sent ute/inne i denne debatten, men konfirmasjonen er vel til våren.... Elen Jonetta Holch Jensen er født på Nes i Roan 17 mai 1822 og døde 9 juni 1900 på Offersø, Tjøtta. Ole Andreas Paasche var født 19 januar 1826 i Hammerfest og døde 2 februar 1905 på Offersøy. Gravstøttene står på den gamle kirkegården på Tjøtta. De giftet seg i 1846 i Roan og flyttet i 1863 til Offersøy. Eldste sønnen, Andreas, ble født på Nes i Roan i 1846 og kom således til Offersøy sammen med resten av familien i 1863. Jonetta og Ole A. P. er mine oldeforeldre, men min bestefar, Ulrik K. P. flyttet fra Tjøtta like etter 1910?, så jeg har ikke så mye om grenen til Andreas. I 'en familie Paasche' av E. Hartmann står det at han var født 1846, konfirmert 1861. Gift 1. med Lydia Elsfjord, Hemnes. Gift 2 med Anna Kristoffersdatter, f. i Kristiansund, men kom via Bjørnør til Offersøy. Han var bruker av delen Klipen av Skola, var fisker og fisketilvirker på Offersøy. 8 barn i første ekteskap, 3 i annet. Døde1930. Hilsen Ulrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Slett ikkjje for seint!! Eg har prøvt på anna vis å få tak i desse opplysningane, men ikkje lukkast heilt, så dette var flott!!Tusen takk!!Venleg hrelsing Mariann.PS.kanskje eg har litt opplysningar til deg då..men ikkje akkurat no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Unnskyld mine hastverksfeil frå idag morgon :-)Visst du er interessert i meir opplysningar, så har eg ein del (og ventar på meir) opplysningar om familien til Andreas osv..Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.