Gå til innhold
Arkivverket

[#16866] Hva skal vi gjøre ettersom de adelige anene vi trodde vi hadde, bare var bløff?


Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan jo starte med å 'evaluere' dine eigne innlegg i ymse debattar. Då har du i alle høve arbeid nokre dagar. Berre under dette tema ser eg at du har hatt 12 av 26 innlegg.Så få vi andre 'evaluere' kva vi har bidrege med etter kvart som vi får tid til slikt. Å sette andre til å gjere slikt, vil vere å øding av kostesam tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nå er åpningstemaet avsporet igjen! som så ofte før..dette minner om en del debatter på Dis.forum. Som svar på åpningstemaet er det vel ikke så mye mer å si enn:Glem hele greia og start på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I motsetning til de fleste (inkl Bjørn Davidsen) har ikke jeg startet noe som helst tema. Skal noe evalueres, bør det skje av noen som ikke er innhabile (dvs bl a folk som har åpnet tema, deltatt i debatter i ulike tema eller er ansatte, eller folk som har avtale med eierne av tjenesten). En ting som absolutt burde undersøkes, er hvorfor det kommer såpass mange spørsmål om adel, enten avstamningen fra adelen er reell eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Tore 29Årsaken til at det er mange spørsmål om adel er vel rett og slett at det er en forholdsmessig overvekt av kildebelegg for adelspersoner/slekter.Hva slags mennesker dette var er jo en annen side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Til Tore (29):Jeg kan tenke meg at det er (forholdsmessig?) mange spørsmål om adel av den enkle grunn at de fleste hobbyslektsforskere ikke selv har kunnskap nok om hvilke primærkilder man finner dem i, og hvordan opplysningene i disse skal tolkes.Om man av denne grunn skal støtte seg til artikler skrevet om slektene i NST og andre steder, har hobbyslektsforskere flest likeledes liten oversikt over alle artikler som er skrevet og hvilke som eventuelt er forkastet, og hvilke som er 'gjeldende'. Da er det godt å kunne spørre noen til råds (som har mer kunnskap på dette området).Slekt i nyere tider er derimot enkel å forske i på egen hånd; det trenges sjeldent stor kunnskap for å forstå en kirkebokinnføring. At Per Persson von Per må være Nils Nilsson von Nils' onkel av den grunn at Per eide 2,5 bol i Ditt og 1 laup i Datt mens Nils eide 1 bol i Ditt og Datt, er ikke like åpenbart, om du skjønner ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når jeg tok opp problemet med at hele 6.600 nye temaer er startet bare det siste kalenderåret - i denne diskusjonen / lenka, så henger det sammen med at det naturlige temaet / diskusjonen for dette, nr. 16867, er sperret. Siden undertegnede selv har avstått fra å åpne nye temaer, syntes jeg at jeg var habil til å trekke frem nettopp dette problemet. Når det gjelder adel, så har jo Kenneth er godt poeng (i siste setning): middelalderslekter, herunder adel, er mye vanskeligere enn annen genealogi (og vanskeligere enn annen historisk forskning). Men det er vel ikke bare derfor det spørres så mye? Litteraturen er tilgjengelig, og ganske mye kildemateriale er på internett. Og mye av innholdet i adelsstoffet (navn, årstall) er fri fantasi. Kanskje det spørres så mye fordi brukerne av rukerrorumet etterhvert vet at det er så mye feilaktig på nettet? Og så vil de ikke lenger bli lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Noen ganger krever det endel gjennomgang, se tema nr. 10457. Likevel lever den merkelige konstruksjonen videre flere steder. Et annet tema nr. 10830, er jo noe enklere forsåvidt - men det er kanskje noe på gang der som kan endre forholdet.En ting er å avkle - en annen ting er å bygge opp. Det finnes nok flere hittill ukjente anerekker opp til d.d. - men det får man ta etterhvert.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Knut.Jeg har laget istand anerekkene til Olav H. men det er nok for mye til at det kan legges ut her.Et eksempel finner du på Tema 16955.Kan jeg maile deg resultatet, hva er din mailadresse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 33.Ja, det er kanskje mye feilaktig adelsstoff på nettet. – Men også det feilaktige kan i mange tilfeller være av interesse. En del ”feil” kan ha sin historie som igjen igangsetter nye prosesser som viser seg å være meget interessante Dette avspeiles også til tider i debatter i brukerforumet. Genealogi-litteraturen som genre hadde vært mer kjedelig og statisk om det ikke hadde vært for alle feilene. Feilaktigheter kan jo spenne fra uklar positiv dokumentasjon til ”BLØFF”. – Og det er jo nettopp i dette spennet hobby-genealoger arbeider. Om man til tider blir ”lurt” - ja, så er jo dette noe av moroa. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Iver, det er ikke alle som setter pris på å bli lurt. (Jeg har truffet mange morske ved mine foredrag, etter at de fikk høre om lureriene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til siste innlegg:Synes å ha fått vite at det ble holdt et foredrag om Gunder Jonsen og Benkestok i Grimstad engang. Medførte ikke forsøket på oppklaringen endel reaksjoner?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ja nettopp.I standssamfunnet, som vi nå stort sett her lagt bak oss, må det jo ha vært mye viktigere enn i dag å redegjøre for sin standstilhørighet.(for vår forholdsvis nære fortid se Hjalmar Christensen og Christian Elster)For ikke å snakke om å (be)vise tilhørighet i en klasse over.....Lureriet forekommer antakelig oftest under enevoldstiden, som vel er den tidsepoken hvor mye av vår leting etter slektninger foregår.Hvor mange 'von'er og 'de'er kommer ikke i denne perioden.; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg holdt i 1993 to foredrag ved en vg skole ved Grimstad, det ene om Asdal-ætten, det andre om Bringsvær-ætten. Stor oppstandelse. Og alt sammen var forgjeves. Manuset bør publiseres etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kanskje det, på den andre siden så kan begge slektene, for de eldste deler av sine historier, betegnes som adel, og dermed faller de utenfor dette temaets problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Ikke vet jeg hva oppstandelsen gikk ut på men et par problemstillinger: Arvegangen fra Hustru Sigrid og de Gallers arvekrav.Noe av den samme gjelder vel Bringsvær-slekten.Så det kunne kanskje være artig med en rask publisering av de problemstillingene Tore har funnet fram til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Manuset til Asdal-ætten og Bringsvær-ætten inngår i det første heftet av Adelsprosjektets stamtavleverk. Vårt mål er å utgi heftet som trykksak, men vi mangler p.t. midler til trykkingen. DIS-Norge avslo et samarbeidsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.