Gå til innhold
Arkivverket

[#16866] Hva skal vi gjøre ettersom de adelige anene vi trodde vi hadde, bare var bløff?


Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Oh, vi har nå tilfeller hvor det ble oppgitt feilaktig far til et barn og hvor den angitt faren fraskriver seg ansvaret og hvor da baret i prinsipp er opp uten far. I ettertid, har man dog opplevd at etterkommere et vedkommende barn, i stor grad er meget 'lik' en annen familie, nærmest kopi i mange tilfeller.I grunnen er det jo moren som angir hvem som er faren og vi vet jo fra farskapssaker at flere fedre er tildømt farskap og hvor man i ettertid for en rekke nå levende forhold har DNA bevist at de ikke er far til angitte barn.Jeg vil vel neppe tro at det var annerledes i eldre dager. Hvor mange er det som har muligens fått et lite bruk, husmansplass hvis drengen har giftet seg med den gravide.Vi kan jo ikke bevisse noe, men det var da som nå stor makt tilstede og tilfellene er nok tilstede begge veier.Men juridisk så må vi jo holde oss til det som er skrevet og da vil også kirkeboken være et juridisk dokument og ikke et genealogisk bevis på sanheten.Og som nevnt; det er kun kvinnen som kan si noe om hvem som er far til sine barn. (og da er vi før tiden med blodprøver og DNA-testing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En del tilfeller, kan vi vel lese om i avisene når farskapssaker tas opp på nytt og 'bekreftes' ved DNA test, men til en som ble påstått farskap og nektet, kan jo vises til Paul Edvin Andreassen, f. 23 des 1870 Reine, Moskenes hvor far til Per er oppgitt som baker Andreas Arentsen, Sørvågen, men han nektet seg paterniteten i skrivelse av 19.1.1871.Har man da lenger noen far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Otto Jørgensen:Med 'en som ble påstått farskap og nektet', mener du da at noen (f.eks lokale myndigheter) påsto at han var far , men at _han_ (Andreas) selv nektet. Og på samme måte med 'han nektet seg paterniteten', mener du da at han nektet for farskapet?Om det er dette du mener vil jo det være på linje med den tidligere adgangen til nektingsed, hvor man ved å få med seg tilstrekkelig andre kunne fri seg fra farskaps-'anklagen'.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

I dette tilfellet holder jeg meg til teksten og det faktum at avkommet ligner mer på andre i bygda enn det som bare skal undertrykkes. Man kan gjerne se 'etterkommerne var som snytt ut av nesen på .......' og det var likeheter som ble bemerket på folkemunnn, men aldri bekreftet, hverken den ene eller andre veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Helge R. Naess

Til Björn Horn: - innlegg nr. 16 Dette er et helt annet tema og hörer heller ikke hjemme i arkivforumet. Det bör settes opp på nytt i brukerforumet med riktige 'keywords'. Da har du bedre sjanser for å få svar, og vi andre som ikke er interessert kan med en gang se at dette var ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Ref. innlegg nr. 16 Beklager at jeg roter slik midt på natten, og emnet er jo om adelige slekter, men jeg tror det vil være en fordel for innsenderen å sette det opp som en egen sak, med riktige nökkelord. Beklager mine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

hei, fordi at ett barn ligner mer på andre i bygda behøver ikke å bety at det har en annen far enn den som er oppførrt som far. De kan likevel ha samme gener , men vet ikke om det fordi de ikke driver med slektsforskning og har kartlagt sine forfedre. Var det på ett lite sted, kan det jjo og være innavl. med hilse Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager Edle. Ditt navn skulle ikke stå der, men navnet ditt sto etter spørsmålet akkurat som jeg ser at mitt navn står der nå.Her må det være en feil som oppstår siden det egentlig ikke er skrevet et innlegg, men bare en overskrift. Innlegget er også navnløst og de pleier vel som regel fjernes. Så hvorfor har ikke dette blitt gjort denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skjønner ikke hva jeg driver med nå. Jeg gjorde en feil igjen. Det står jo hvem som skrev innlegget.Men hvorfor kommer mitt navn opp bak overskriften. Jeg har ikke laget innlegget. For sikkerhets skyld, før jeg sier flere gale ting, må jeg få spørre om det vært slik før også?Jeg tror jeg ville reagert før om det har vært slik. Jeg skal stå for mine egne innlegg og svar på godt og vondt, men nekter å stå for andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Til Berit. Dette skjønner i alle fall ikke jeg? Jeg har ikke vært bruker av brukerforumet så lenge. Men det ordner seg vel snart Med hilsen Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle  Nyborg-Christensen

Jeg beklager hvis jeg har trukket noen på tærne. Innlegget mitt var seint på natta . Jeg mente bare at likhet mellom personer kan ha årsaker vi ikke kjenner til. Vi kan være i slekt med både husmennog adelsmenn uten å vite det. Derfor kan det bli stor eller liten likhet. Beklager igjen. Til Berit : Jeg trodde ikke at det var deg. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.