Gå til innhold
Arkivverket

[#16870] Paul og Olsine Presteng, hvem var de?


Gjest W. Spjelkavik
 Del

Recommended Posts

Gjest W. Spjelkavik

Hvem var Olsine og Paul Presteng? De var i Sulitjema rundt 1910, bodde hos Daniel Persson Hjelm. Har søkt folketellingene m.m. men ikke funnet noe spor. Presteng er visstnok en gård i Hemnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Nei, dessverre så vet jeg ikke alderen deres. Men i 1910 ser jeg at Olsine er kokke. Både hun og Paul skrives i en sykeprotokoll med etternavn Presteng, og at de 'forsørges' av Daniel Persson Hjelm. Jeg har lurt på om de var svigerforeldre til Daniel, men får det ikke til å stemme. Daniels (første) kone var Kristine Marie Andreassen f. 1876 i Hogndal, Bodin - d. 1914. Kristine og Daniel har fire barn på det tidspunkt at Paul og Olsine Presteng bor hos dem. Noe yrke for Paul har jeg ikke funnet, til tross for at de som ikke var i arbeid for gruveselskapet i Sulitjelma, ikke hadde tillatelse til å bo på stedet, der gr.selsk. eide alle hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.