Gå til innhold
Arkivverket

[#16872] Erik Erikson Orm fra Stavanger i perioden 1462-1494


Gjest arne kvitrud
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Arne Kvitrud (276 og 277):Jeg har et par kommentarer om det kan passe:(1) Når du skriver Orm-familien så vil dette inkludere hele hans husstand og ikke nødvendigvis slektninger. Det vil derfor høres riktigere ut om du omdøpte dette til noe á la 'Orm E(i)rikssons ætt' eller 'Orm E(i)riksson og hans etterkommere'. Altså mener jeg at familie-begrepet ikke er helt dekkende i denne sammenheng.(2) Jeg savner en litteraturliste og muligvis kildereferanser om dette kan la seg gjøre.(3) Da jeg ikke kjenner alle irrgangene rundt dette med Wiki-løsninger: Er det strengt forbudt å operere med forfatternavn i slik sammenhenger? Etter mitt syn bør nemlig alle offentlige fremstillinger av middelaldergenealogi kunne knyttes til en eller flere opphavsmenn på en synlig måte.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (278)(1) familie er vel et begrep som normalt dekker hovedperson, foreldre, besteforeldre, barn og barnebarn. Skal en omtale familielinjer som går over utover det er det i mitt hode mer naturlig å bruke ætt. Noen definisjon på hva som er ætt og hva som familie vet jeg ikke om noen har?Så er spørmålet om en skal knytte innlegget mot Orm Erikson eller mot navnet Orm. Jeg har nå flyttet mesteparten av teksten om Orm Erikson til et eget tema i Wikipedia, slik at omfanget nå blir noe jevnere mellom de forskjellige personene som blir omtalt. Orm Erikson blir ikke da lengre så dominerende i framstillingen. En kan likevel alltids diskutere om det er rett å knytte Orm Erikson opp mot slektsnavnet Orm...(2) Har laget ved en kort liste over publikasjoner. Her er det bare å fylle på med mer... Kildereferanser blir brukt i Wikipedia, men ikke så konsekvent. Har foreløpig ikke lagt til noen.(3) forfatternavn skal det ikke være. Poenget er at hvem som helst kan skrive og rette. En kan likevel se hvem som har skrivet hva ved å gå inn på der det står 'historikk' øverst på sidene. Om en ikke lager seg et for vanskelig brukernavn bør en kunne gjenkjenne forfatterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.